Hej!
Läst tillräckligt på BH för att förstå vikten av rätt tätskikt inför bostadsrättsköp.

Enda köparen som lyfte på locket och magkänslan säger att detta är ett hemmabygge, eftersom inga papper finns och säljaren inte vet nåt, inte heller BR föreningen eller förvaltare.

Detta gjordes innan 2014. Ska manschetten vara synlig vid ringen? Om det nu är manschett. Inget annat spår av tätskikt och inget som "sviktar" när jag trycker.

HUR SKULLE NI HA GJORT? Lgh är på tredje våning och det hjälper väl inte att ta dit Anticimex? Vad kan de se mer än vi ser? Har skrivit till mäklaren att jag inte är säker på våtrummet ,men det finns andra budgivare förstås.

Skulle ni ha chansat? Eller vunnit budgivningen och skrivit in en klausul "OVK och riktigt våtrumstätskikt krävs för att köp ska gå igenom". BEHÖVER ER KLOKSKAP! Mvh Linda Fläkten

• Närbild på avlopp med möjlig hemmagjord tätskiktsmanschett, utan synliga tätskikt, i en våtrumsmiljö.
På bilden är det väldigt svårt att avgöra om det är en bit manschett man ser, eller bara smuts. Man ser att detta verkar vara en Jafo brunn, de har skruvad klämring. Purus som är det andra stora fabrikatet har en klämring som kläms fast med av en fjäder.

I den här nu aktuella tråden nekar försäkringsbolaget ersättning för just den här typen av fel, med samma typ av brunn:

https://www.byggahus.se/forum/threads/nekas-ersaettning-foer-badrum.340305/

En sådan klausul som du nämner skulle jag absolut avråda ifrån.

Jag antar att du menar att ventilationen och tätskiktet skall kontrolleras efter att du skrivit på, och att du skall ha rätt att häva köpet ifall något är fel.

Sådana s.k villkorade besiktningsklausuler var vanliga förr. Men anses idag vara väldigt fel, en mäklare som medverkar till att skriva en sådan klausul blir prickad av fastighetsmäklarinspektionen om man anmäler.

Problemet ligger i att klausulen blir svårtolkad.

Vem avgör om det är fel? Det är väldigt få saker som går att inspektera, med det finns lite fler punkter som kan indikerar att något är fel, när det gäller tätskikt. Mot vilket regelverk skall man avgöra om det är fel (det finns flera konkurrerande regelverk, med små skillnader). Vem har rätt om säljaren också tar in en bes. man som kommer frma till något nnat?

Samma saker med ventilationen.

Numera skall en besiktningsklausul vara öppen, något i stil med att köparen inom X (typ 2) veckor skall låta besiktiga och har rätt att inom dfen tiden häva köpet. Då ligger beslutet och rätten att häva helt på dig, bara du avgör om det som kommer fram ä'r skäl att häva köpet. Det är rätt ovanligt att man har besiktningsklausuler vid bostadsrättsköp, så risken är stor att säljaren vägrar.

Jag tror mig se ett fel till på bilden, det ser ut att vara en silikonfog (mjukfog) mellan slukristen (stålramen) och klinkers. Detta är fel enligt BKR reglerna sida 23. https://www.svenskakakel.se/images/uploads/pdf/bbv_15_1.pdf

Den regeln kan ha tillkommit i senare utgåvor, de äldre finns också för nedladdning hos BKR.se.

Om du väljer att köpa den här lägenheten, men är orolig för brunnen. Så kan du minska risken för läckage avsevärt genom att hålla brunnen ren.

När den börjar bli igensatt av hår, så stiger vattenytan i brunnen förbi undre kanten på klämringen. Det betyder att det blir ett (lågt) vattentryck mot kanten av manschetten bakom klämringen. Om den då inte är odentligt klämd mot insidan av brunnen, så kan det börja kapilärsugas vatten upp under manschetten,

Så länge vatten bara rinner förbi kanten, så är det mikroskopiska mängder vatten som kan sugas fel väg.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
F Fläktan skrev:
Hej!
Läst tillräckligt på BH för att förstå vikten av rätt tätskikt inför bostadsrättsköp.

Enda köparen som lyfte på locket och magkänslan säger att detta är ett hemmabygge, eftersom inga papper finns och säljaren inte vet nåt, inte heller BR föreningen eller förvaltare.

Detta gjordes innan 2014. Ska manschetten vara synlig vid ringen? Om det nu är manschett. Inget annat spår av tätskikt och inget som "sviktar" när jag trycker.

HUR SKULLE NI HA GJORT? Lgh är på tredje våning och det hjälper väl inte att ta dit Anticimex? Vad kan de se mer än vi ser? Har skrivit till mäklaren att jag inte är säker på våtrummet ,men det finns andra budgivare förstås.

Skulle ni ha chansat? Eller vunnit budgivningen och skrivit in en klausul "OVK och riktigt våtrumstätskikt krävs för att köp ska gå igenom". BEHÖVER ER KLOKSKAP! Mvh Linda Fläkten

F Fläktan skrev:
Hej!

TACK hempularen för din klokskap

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.