Hej!
Skulle behöva lite tips från er som kan!
Ska sätta kakel och klinker i badrummet. Plattorna är 10x20 och ska ligga i halvförband. Golvet ska ha 30x30 och duschutrymmet 10x10.

Hur är bäst att planera? Tänkte börja med väggarna. Får låna en laser (men vet inte riktigt hur jag nyttjar den bäst. En vågrät linje och en lodrät linje på varje vägg slår jag ju upp med pass på samma tid som det tar för mig att hämta lasern.)
Tänkte hur som helst ha en vågrät linje en bit upp för att kontroll mäta ifrån. En centrerad lodlinje (om det blir bra bitar kakel i ändarna).
Rätskiva under första raden för att säkerställa att plattorna hänger kvar.
Kakelkryss är inhandlade (2mm) för att sköta distansen på fogarna. 8 mm tandspackel.
På lägsta punkten och upp till takt det 1 cm för mycket vägg för att kaklet ska gå jämt ut. Men då har jag inte räknat med klinker så jag tänker att jag skulle höja upp den 1 cm från golv och utgå från den linjen. Är lite osäker på hur det kommer bli då taket (pärlspont som vi valt att spara) inte är i våg utan diffar lite här och var. Kanske bättre att börja med en halv platta för att säkerställa så det inte blir remsor upp mot tak?

Japp lite rörigt inlägg men jag hoppas att ni kan tolka vilken nivå jag är på och utefter det hojta till om jag tänker fel eller borde ändra något i planen.

Allt gott!

Ingen?

När jag kaklade mitt lilla badrum så började jag med rad två från golvet.
Rad ett följer golvets fall.
Kollade att det inte såg för jäkligt ut mot tak.
Inget proffs, men ett svar i alla fall.
Nykaklade vita väggar i ett litet badrum med tydliga kakelfogar, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
T
Har du pärlspont i taket får du ju ha någon sorts taklist och då hade jag börjat "hänga" plattorna uppe från taket och gått neråt. Börja med hel platta och utgå ifrån där taket "buktar" ner mest och håll ett avstånd på typ 5 mm ifrån taket och då borde du nå ner till golvet med hel platta. Skippa kryss, behövs inte när det är så små plattor utan dom hänger utan problem i fixet, blanda fixet lite trögare bara och använd 6:ans tandkam, 8mm blir alldeles för mycket fix till så små plattor, Använd 8:ans kam till golvplattorna istället.

Tack allihop för input.
Hade inte tänkt ha någon taklist utan bara mjukfog mot tak. Skippa kryss säger du. Trodde det skulle vara lättare med kryss så att det blir rakt? Är rädd att köra på känn gör att linjerna efter några rader börjar skena iväg.

• Gilla
lasa7
  • Laddar…
Jahopp. Lasern igång och det var inte så glädjande besked. Taket slår på 30 mm från lägsta till högsta punkt. Dumt val kanske men vi har köpt 10x20 plattor.
I och med fallet på golvet och takets lutning så får jag inte ihop det utan att det blir remsor av kakel på vissa ställen. Kör jag hel platta nere blir det hel platta på lägsta punkten på taket, men när takhöjden höjs så blir det stigande remsor från 0 mm och smygande uppåt.
Kör jag halv platta nere så blir det likförbannat remsor fast då i nederkant på golvets högsta punkt.
Kan jag tänka på nåt annat sätt?

Och om det nu måste bli remsor. Har man dem mot golvet helst? Hört att man vill ha dem mot tak men det syns väl mer med tanke på inredningen. Toa och kommod om TM täcker stora delar av golvet i det lilla badrummet.

T
Det enda rätta i ditt fall är att rikta upp ett nytt tak:rolleyes::cool:

• Gilla
Hillpinch
  • Laddar…
Lol jag vet. Men det var ju inte det jag ville höra.
10x20 på högkant?

K Kreacon skrev:
Lol jag vet. Men det var ju inte det jag ville höra.
10x20 på högkant?
Eller taklist. Då får det bli den smala remsan mot tak. Så kan jag rikta upp talet framöver när det finns lite mer tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.