Jag har en gammal toalett som rinner och vill ta mig in i den för att försöka fixa problemet, men jag lyckas inte ta mig in. Efter mycket testande fick jag bort spolknapparna, men nu kommer jag inte längre. Se bifogad bild.

Hur kommer jag vidare?

Förresten: det finns inget hål för att ta bort Gustavsbergsknappen, som jag har sett rekommenderas för andra modeller.

• Öppen toalettcistern med borttagna spolknappar som visar Gustavsbergs logotyp och inre mekanismer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Går det inte att lyfta av porslinslocket? Jag har inte mycket till erfarenhet av modernare stolar men på de gamla jag haft att göra med har det vara varit att lyfta efter att knappen tagits bort.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Går det inte att lyfta av porslinslocket? Jag har inte mycket till erfarenhet av modernare stolar men på de gamla jag haft att göra med har det vara varit att lyfta efter att knappen tagits bort.
Ok. Tack. Det finns några skruvar under. Ska jag skruva loss dem och lyfta av hela porslinshuvan?

J
Ta inte bort några skruvar, känn med ett finger vad som finns under där märket är, en pinne från botten som håller locket, ser även ut att vara en del kalk i behållaren, då kan det bli otätt, sitter kalk på gummi tätningen i botten

J jesper33 skrev:
Ta inte bort några skruvar, känn med ett finger vad som finns under där märket är, en pinne från botten som håller locket, ser även ut att vara en del kalk i behållaren, då kan det bli otätt, sitter kalk på gummi tätningen i botten
Jag får knappt in lillfingret för att känna under märket. Vet inte vad jag kan göra? Försöker jag lyfta locket och skjuta det åt sidan börjar toaletten brusa.

Bästa svaret

kolla här

t

T tergo skrev:
kolla här [media]
t
Tack @tergo. Jag har tittat på den filmen tidigare. Problemet är att min toalett inte har det där hålet för att peta ut märket.

Jag tror att hela "huvan" behöver lossas, vilket troligen görs genom att lossa två skruvar undertill.
Har svårt att se att du kommer in ovanfrån.

• Närbild på en skruv i en vit yta som kan vara en del av en apparat eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C C.Lundin skrev:
Jag tror att hela "huvan" behöver lossas, vilket troligen görs genom att lossa två skruvar undertill.
Har svårt att se att du kommer in ovanfrån.
Jag börjar tro det också. Behöver jag få ut vattnet då först? (Ni hör ju att jag är fullständig amatör)

Har du inte en DT20 som visas 1:20 in i klippet? Lättast av de alla att öppna ser det ut som.

G gmanhem skrev:
Har du inte en DT20 som visas 1:20 in i klippet? Lättast av de alla att öppna ser det ut som.
Tack. Så var det. Jag måste ha missat det.

Tack för hjälpen alla. Vilket underbart, hjälpsamt forum detta är.

• Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.