Hej,

Jag ska renovera en gästtoalett i ett hus som vi flyttar in i om ca. en månad. Jag tänkte sätta in en vägghängd toalett och byta ut handfatet, samt göra om golv och väggar.

Detta är min första badrumsrenovering så tyvärr väldigt novis på området. Det jag funderar på är om det finns någon smidig lösning för att få in avloppet från handfatet in i väggen eller en annan lösning för att göra handfatet så "cleant" som möjligt. Går detta att göra enkelt? Bakom väggen är det ett annat badrum så begränsat med plats.

Tacksam för svar!

Gästtoalett före renovering med golvstående toalett och pelarhandfat, synliga rör och kakelplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Allt går", men väggarna blir tjockare och plånboken tunnare, enkelt sammanfattat.;)

Kan du dra genom väggen och använda handfatsavloppet i andra toan?

• Gilla
andfag
  • Laddar…
Tack för svar - kanske detta är ett lite större jobb än vad jag tänkt. Jag ska ändå renovera det andra badrummet inom ett par års tid så kanske jag ska vänta med att dra om avloppet till då och heller behåller avloppet som det är nu (men med nytt handfat).

Det beror ju på hur stort ingrepp du tänker dig på den här toaletten.

Du behöver öppna golvet, ev. bila lite om det är betong. Koppla in ett nytt rör som går upp i väggen, du måste givetvis öppna väggen på den här sidan.

Det är inget enormt arbete. Men om du hade tänkt dig en ren ytskiktsrenovering, så blir det ju lite värre.

Beroende på hur gammalt huset är, så kan det finnas god anledning att passa på och byta alla gamla avloppsledningar du kommer åt ändå när du renoverar. Tråkigt om du gör en stor renovering, och så börjar något gammalt rör läcka om ett par år.

BirgitS
Nu är det ju svårt att se på bilden men ev. är handfatets avlopp för nära väggen för att det ska gå att få tätskiktet bra emellan.

Med en liten kommod under handfatet som döljer vattenlåset och ett vitt avloppsrör så kommer röret att synas betydligt mindre än dagens rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.