Ska slå ut en vägg och bygga fetingbadrum på min övervåning. Har dock en grej jag funderar på. Som badrummet är nu så går ju avloppet mellan två bjälkar men om jag ska bygga ut så vill jag ju ha avlopp och vatten längre ut i rummet. Hur flyttar man sånt i sidled? Det känns ju sådär att bara borra hål i bjälkarna. Kan man förstärka dom på något sätt? Hur brukar man göra?

• Gilla
nitram66
  • Laddar…
Hål i mitten försvagar inte mycket. Så det bästa är att försöka dra så nära mitten av balkarna som möjligt. Börja lite över och sluta lite under om man går genom flera, för att få fall. Om man vill förstärka så limmas/skruvas trä över+under på varje sida en bit förbi hålen. Så balken får I-liknande tvärsnitt. obs I som i Ivar, m litet streck på över/undersida , inte litet L....

Limma och skruva en plywood på båda sidor om bjälken.

Kan ju vara bra att kolla med någon som faktiskt kan räkna, alt att du lägger ut dimension på bjälke, stl på hål, var hålet sitter i bjälken här så får du säkert hjälp med att räkna.

Jag fick själv hjälp att räkna på ett gäng bjälkar, det var ju iofs tolv st. Jag tog spikplåt på varje sida som jag limmade och skruvade. Tog 400x160 spikplåt som jag delade på längden. Det var lite klurigt att samtidigt vara lätt på handen med tigersåg på bjälkarna och samtidigt komma åt övht..

Exempel H=270, B=45
Håldia i mitten, Försvagning i %
50, 4%
70, 7%
100, 14%
150, 31%

Undvik att göra hålet på mitten av balkens spännvidd. Om det görs på 1/4 av spännvidden så är balken mindre belastad med ett 100 mm hål än vad balken är vid 1/2 spännvidden utan hål (exempel m 270 mm höjd)
Om det känns bättre så limma en liten förstärkning på sidan av balken uppe och nere.

Ex H=270mm, Hål=150mm, B=65 mm är lika starkt som H=270, B=45 utan hål. Alltså 10 mm förstärkning på varje sida gör att balken är starkare än tidigare (upp till 150mm hål i detta fall).

• Gilla
per.appelgren
  • Laddar…
L largab skrev:
Exempel H=270, B=45
Håldia i mitten, Försvagning i %
50, 4%
70, 7%
100, 14%
150, 31%

Undvik att göra hålet på mitten av balkens spännvidd. Om det görs på 1/4 av spännvidden så är balken mindre belastad med ett 100 mm hål än vad balken är vid 1/2 spännvidden utan hål (exempel m 270 mm höjd)
Om det känns bättre så limma en liten förstärkning på sidan av balken uppe och nere.

Ex H=270mm, Hål=150mm, B=65 mm är lika starkt som H=270, B=45 utan hål. Alltså 10 mm förstärkning på varje sida gör att balken är starkare än tidigare (upp till 150mm hål i detta fall).
Intressant, skall ta 120mm hål i en 220x45 bjälke. På ca 3/20 av spännvidden. Då räcker det väl med att förstärka med 12mm plywood på båda sidor? Har funderat på om jag ska köra 15,18 eller 22 plyfa vilket inte känns nödvändigt, eller?

Det låter bra. 12 mm räcker gott och väl.
Plywood går att limma mycket bättre än plyfa.

• Gilla
nonnos
  • Laddar…
L largab skrev:
Plywood går att limma mycket bättre än plyfa.
Vad är skillnaden menar du?
Plyfa är ju bara ett annat namn för plywood.

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är skillnaden menar du?
Plyfa är ju bara ett annat namn för plywood.
Så kan det vara. Men jag kopplar plyfa till formplyfa etc. De varianterna som har hårdare, tätare yta.
Så tolkade jag frågeställningen. 12 mm plywood eller 15 mm plyfa.
Men om det var fel uppfattat så ger jag mig.
Man ska använda konstruktionsplywood.

• Gilla
nonnos
  • Laddar…
L largab skrev:
Så kan det vara. Men jag kopplar plyfa till formplyfa etc. De varianterna som har hårdare, tätare yta.
Så tolkade jag frågeställningen. 12 mm plywood eller 15 mm plyfa.
Men om det var fel uppfattat så ger jag mig.
Man ska använda konstruktionsplywood.
Det var slarvigt uttryckt av mig, menade plywood men förstår din koppling till formplyfa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.