Hejsan.
Jag började renovera mitt stora duschrum för 3 månader sedan, och sen upptäckte jag att det var en skruvad anslutning inne i väggen för duschen.
Enligt alla regler jag kunde hitta så är det inte godkänt med dolda skarvar i badrum.
Spillrör och inspektionsluckor är helt omöjligt att få till i det utrymmet.
Sen råkade jag ut för en olycka så jag har varit sjukskriven och gipsad drygt 2 månader.
Nu har jag börjat igen och behöver lite tips om min lösning är godkänd.
Jag har sågat upp taket i toaletten 1 trappa ner och kommer åt rören den vägen men det är lödda skarvar.
Är det ok att kapa rören och dra nytt därifrån med t-kopplingar med klämringar och montera en inspektionslucka i taket i toaletten nere?
Jag började renovera mitt stora duschrum för 3 månader sedan, och sen upptäckte jag att det var en skruvad anslutning inne i väggen för duschen.
Enligt alla regler jag kunde hitta så är det inte godkänt med dolda skarvar i badrum.
Spillrör och inspektionsluckor är helt omöjligt att få till i det utrymmet.
Sen råkade jag ut för en olycka så jag har varit sjukskriven och gipsad drygt 2 månader.
Nu har jag börjat igen och behöver lite tips om min lösning är godkänd.
Jag har sågat upp taket i toaletten 1 trappa ner och kommer åt rören den vägen men det är lödda skarvar.
Är det ok att kapa rören och dra nytt därifrån med t-kopplingar med klämringar och montera en inspektionslucka i taket i toaletten nere?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inget direkt svar på din fråga, men i ditt eget hus kan du göra vad du vill med rördragningen, det finns inga tvingande lagar som styr detta. Däremot finns det branschregler/rekommendationer som tid efter annan ändras.
Skulle du få problem med vattenläckage etc, och åberopar ersättning från ditt försäkringsbolag kan det dock hända att ersättningen minskar eller uteblir om det är heltokiga installationer.
Skulle du få problem med vattenläckage etc, och åberopar ersättning från ditt försäkringsbolag kan det dock hända att ersättningen minskar eller uteblir om det är heltokiga installationer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ok att göra så, så länge kopplingarna är inspektionsbara.
Problemet blir kanske att du får kopplingar långt från varandra och då får ha en stor eller flera små luckor vilket inte är det ultimata kanske.
Problemet blir kanske att du får kopplingar långt från varandra och då får ha en stor eller flera små luckor vilket inte är det ultimata kanske.
Det är ett jättejobb att dra nytt hela vägen då det ligger i taket mellan våningarna och det är ett trätak, så jag skulle få riva taket i gillestugan, tvättstugan, torkrummet och en del av bastun.
Men i taket i toaletten och syrummet nere som jag har rivit nu finns det 7 st lödda t-kopplingar upp till duschrummet som är fördelade på drygt 1 meter från den första till den sista.
Jag kommer nu ta bort den biten och drar 5 (plockar bort bidén) nya pe-x rör i rör med LK väggdosor, och då samlar jag dom t-kopplingarna närmare varandra och installerar två inspektionsluckor i taket nere.
Men i taket i toaletten och syrummet nere som jag har rivit nu finns det 7 st lödda t-kopplingar upp till duschrummet som är fördelade på drygt 1 meter från den första till den sista.
Jag kommer nu ta bort den biten och drar 5 (plockar bort bidén) nya pe-x rör i rör med LK väggdosor, och då samlar jag dom t-kopplingarna närmare varandra och installerar två inspektionsluckor i taket nere.
Det var oväntat.
Istället för att koppla på med T-rör, har man kragat upp rören. Något jag faktiskt bara gjort i rörmokarskolan.
Ett litet problem kan beroende på avståndet vara att dina rör verkar vara onödigt grova. 22mm.
Istället för att koppla på med T-rör, har man kragat upp rören. Något jag faktiskt bara gjort i rörmokarskolan.
Ett litet problem kan beroende på avståndet vara att dina rör verkar vara onödigt grova. 22mm.
Rören från pannrummet är 18 mm och dom lödda t-kopplingarna som finns i dag är 18x15x18.Staffan2000 skrev:
Jag kan visa en skiss på hur jag har tänkt göra.. väldigt rörigt, men rörmokaren jag pratade med verkade förstå i alla fall
Förr var det mycket vanligare med "T-drill" eller "larrika"och jag har använt detta verktyg flitigt för länge sen.Staffan2000 skrev:
I dagens installationer på byggen är det strikt förbjudet med både T-drill och uppkragare för att göra "muffar".
Prefabricerade rördelar ska användas. Alltså muff/T-rör/böj.
Det blev LK Väggdosor och 16mm rör i rör i duschrummet uppe.
I taket i toaletten nere kapar jag befintligt kopparrör och ersätter det med en fördelningslåda med fördelningsrör som har inbyggda avstängningsventiler.
Nu ska väggarna byggas igen och täckas med dubbelgips
I taket i toaletten nere kapar jag befintligt kopparrör och ersätter det med en fördelningslåda med fördelningsrör som har inbyggda avstängningsventiler.
Nu ska väggarna byggas igen och täckas med dubbelgips
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara