Badrum
BirgitS: Använd gärna Hantverkarformuläret från Konsumentverket vid beställningen sen för att få ytterligare klarhet i vad som gäller.
Staffans2000: Nu har jag mått avståndet med tumstock! Det är 44cm. och det går utmärkt att komma emellan!
Saipala: [citat] Laufen är ren dynga, köp ifö, ido eller Gustavsberg då får du en holk med kvalité och lätt åtkomliga reservdelar om nåt skulle gå sönder
Freddy_kruger: Kolla på MVK:s hemsida www.vatrumsmalning.se. Där kan du hitta behöriga företag.
AlwaysAndForever: [citat] Just det, sådant man lätt glömmer att tänka på. reservdelar. Tack
Rookie89: Vi ska ha samma klinker (grått) på golv och väggar i vårt badrum. Hade tänkt ha fallande sättning, men blev nu osäker. Bör man ha rak liggande sättning istället? På väggarna? Vad blir snyggast? Ser det för ”rörigt” ut med fallande sättning på både vägg och golv?
Vante: Täta med en bottningslist i lämplig dimension, som ni kan byta vid behov/städ.
BirgitS: [citat] Förhoppningsvis är ju duschväggen antingen limmad eller skruvad enligt reglerna med mycket silikon och i båda fallen kan det inte komma in vatten i väggstommen. Silikonet är bara till för att vatten från duschen inte ska rinna ut på andra sidan duschväggen. Du kan komplettera med nytt sanitetssilikon. P.S. Att ha en tvättmaskin stående direkt på golvet så där nära duschen
Fläktan: [citat] [citat] TACK hempularen för din klokskap
useless: Du får väl räkna på kostnaderna helt enkelt? Vad har du för värmekälla i dag? Jag skulle inte ha lagt både och, utan satt en elpush eller liknande så man kan köra vattenslingan även på sommaren när ordinarie värmesystem är avstängt. Sen får man räkna på hur mycket man tjänar på att köra vattenburet via ordinarie värmekälla under värmesäsong jämfört med el. Den vinsten
FDT: Efter att läst om silikonet att det rekommenderas Clear för limning av WC - kommer jag gå på det. Håller tummarna att det blir snyggt :sweat:
AndersMalmgren: Tycker det låter lite onödigt med plast. Du har ju målat snickeriet ändå.
Hemmakatten: [citat] Antar att det är ett fast pris inklusive fuktskadan. I så fall skulle ta det. Se till att alla delar specas i offerten.
Hemmakatten: Jag är absolut ingen expert, men visst borde det gå. Att det kanske ser lite udda ut är en annan sak.
Hemmakatten: Tycker det skulle vara snyggt med samma matta på golv och åtminstone en vägg.
kinshasa: Tack Kulle ! Det uppskattas !
largab: [citat] Nej, 250 kg fyllt till topp. Om 2 personer står upp däri och upptäcker att det nog var lite för mycket vatten så kan det i princip bli 250+90+90 = 430 kg. :-o 3
platon1980: Trodde lite mer vatten skulle få det att härda något långsammare och ge aningen ökad vidhäftning. Borde väl ha dragit av baksidan på plattorna också. Kom på att jag drog upp en annan platta i söndags kväll, som jag satt på förmiddagen, där delade fixet på sig, så kanske inte alla plattor sitter lika dåligt som denna. Denna lättlossade platta var kapad i vattenkap, kanske även
BirgitS: Inte mycket tyvärr. Du har ingen ritning på hur det ser ut ovanifrån? Om duschen blir en meter djup med takdusch och handdusch kommer det att hamna en del vatten utanför (i vår 90x90 cm dusch är det ju vatten åtminstone halvvägs upp på dörrarna). Skulle det inte fungera bra att ha en duschdörr som är en meter bred som sitter fast i murstocken, ev. vikbar på mitten? Vet inte om det
yonna: Precis som Birgit S skriver: Jag la visserligen klinker uppepå betongen utan tätskikt i bad/dusch/tvättstugedelen i källare med oisolerad platta och det bör vara samma som för dig: endast tätskikt i duschhörna (golv och hela väggen upp). Lägg gärna våtisolering i hörnorna 10-15 cm upp i hela utrymmet och svag golvlutning för avrinning till golvbrunn/brunnar. Det blir snyggt med bara
doubleH: Borde inte vara några problem att måla över den vanliga takfärgen. Finns flera trådar i ämnet här på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/vatrumsfaerg-i-badrumstak.72392/
Tosse: Vad är poängen att inte ha fog? Får du inte en massa skit i mellanrummen bara?
Qwerty952: [citat] [citat] Man kanske kan få röris till att bocka rören fint. Får lossa på grejjerna och fota, sen fråga rörmokaren/ affären.
Willewonka: Räcker med golvspån, behövs ingen ytterligare skiva. Efter snabb googling är du int ensam om detta ”problem” Att sänka golvet är kanske ett alternativ.
Carl Johansson: Jag hade aldrig godkänt det där, ser riktigt illa ut.
FDT: Haha, här ber jag er välja mellan två färger och ni fegar ut med ett färglöst svar.. Skämt åsido - vilken tur jag frågade. Transparent ser helt klart snyggt ut Tack!!!!