Hejsan, jag är nyinflyttad och har noterat att inspektionsrundan till schaktet i badrummen alls är tät. Den sitter dessutom mitt i duschhörnan. Någon som har förslag på hur jag kan täta den så att den fortfarande går att öppna?

Väl mött

• Badrum med duschkran, rörsystem och markerad icke-tät inspektionslucka på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ej tät inspektionslucka i badrumsvägg med rördragningar synliga nedanför, mitt i ett kaklat duschutrymme.
    Skapa konto
  • Wow
Gårdsboende
  • Laddar…
Claes Sörmland
Behöver den ens tätas? Om det inte ska bli fuktskador så borde luckans utrymme befinna sin innanför tätskiktet. Och då kanske tätning inte ens är önskvärd, vatten måste ju kunna ta sig ut vid en läcka i lådan.

Har du t ex trä, gipsskivor eller ett öppet schackt bakom luckan känna ju en typ silikon som en bra investering. Lätt att avlägsna med ett rakblad om man behöver öppna.

(Det ser ut som en riktigt hempulad rördragning... Eller har man byggt ut rören över åren?)

BirgitS
Välkommen till forumet!

Ett foto på hur det ser ut innanför luckan är nog bra.
Hur gammalt är badrummet?

Villa, bostadsrätt, hyresrätt?

Paul-Staffanstorp
Det är ju bara så mycket fel som det kan bli...

Inga rörgenomföringar i duschzonen är godkända och definitivt inga inspektionsluckor... :sleep:

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer lite kompletterande info.
Ja jag håller med om att rördragningen är lite hempulad, kompletterad med vatten till tvättmaskin i efterhand tror jag.
Och att genomföringar och inspektionslucka inte är helt hundra. Det är en bostadsrätt, badrummet är nog ca 15 år gammalt.
Schaktet är ett vertikalt rörschakt med bla. vent- och rördragningar mellan våningsplanen,
Luckan är en plåtlucka med ram, på baksidan av luckan sitter 2 lager gips.

Min tanke är att dra en silikonfog i springan eller montera någon slags tätningslist i den.
Alternativt även täcka hela luckan med en ny plåtskiva som en extra säkerhet.

• Öppen inspektionslucka som avslöjar gamla rördragningar och ventiler i ett badrum.
    Skapa konto
  • Öppen inspektionslucka i badrum visar rör och slarvig fogning mot kakelvägg.
    Skapa konto
  • Öppet vertikalt rörschakt med synliga rör och gips vid ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
Problemet är inte att få det tätt utanpå kakel för då kan man bara lägga en sträng silikon och sätta en plåtbit som då limmas mot kakel så inte vatten direkt kan komma in i utrymmet...

Problemet ÄR att vatten "rinner" i fixet bakom plattorna och in den vägen.
Plattor och fog är inte vattentäta ju och av just denna anledningen har man tätskiktet bakom fixet.

När du slutar använda en dusch så tar det upp mot 6mån innan det är torrt bakom kakeln. ;)

Bästa svaret

Claes Sörmland
Kakel på spånskiva med ett rollat tätskikt (jag tror mig se en grå massa vid luckan botten) och en otät lucka som helt ignorerar tätskiktet mitt i duschen. Vad ska man säga?

Det är väl bara att leva med det så länge som det håller och börja spara till badrumsrenoveringen. Frågan är nu om badrummet har klarat sig p g a låg belastning (lite duschande) eller p g a att konstruktionen (trots utförandet) råkar kunna hantera duschvattnet. Har badrummet ens klarat sig bra som det ser ut på bilden? Luktar det fräscht, är väggarna stabila, finns klinkersläpp och spruckna fogar, hur ser det ut på baksidan av väggarna?

Funkar det så funkar det och då kanske man inte ska ändra så mycket förrän man ändå renoverar.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara så mycket fel som det kan bli...

Inga rörgenomföringar i duschzonen är godkända och definitivt inga inspektionsluckor... :sleep:
Tänker du enligt några specifika branschregler och vilket årtal kom dessa regler? Detta badrum är gammalt och rörgenomförande i duschzonen är vanligt i äldre badrum.

Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker du enligt några specifika branschregler och vilket årtal kom dessa regler? Detta badrum är gammalt och rörgenomförande i duschzonen är vanligt i äldre badrum.
Minns ärligt talat inte alla de gamla reglerna eller när exakt saker och ting ändrats men kan inte minnas mig att det någonsin varit godkänt med en inspektionslucka i en duschzon dock...

Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Minns ärligt talat inte alla de gamla reglerna eller när exakt saker och ting ändrats men kan inte minnas mig att det någonsin varit godkänt med en inspektionslucka i en duschzon dock...
Före 1988 fanns väl inte ens några branschregler för badrum, då kom första utgåvan av Säker vatten. Jag kollade nu och där finns ingen förbud mot rörgenomföringar i duschen men det står att det ska undvikas. Jag har sett många äldre badrum med inspektionsluckor nära duschen men aldrig ett med en lucka i själva duschen...

BirgitS
Det ser väl torrt ut där i botten av vägghålet. Hur är det med luckans skivor?

Ett sätt att minska risken för vattenskada är att sätta upp ett duschdraperi direkt mot väggen så att man inte blöter ner väggen.

Det har ju hållit några år så det kan inte vara kris.

på med lite silikon i springan om det känns bättre.

Badrummet är riktigt fräsht, inga dofter, släppta fogar eller liknande.
Nu när jag studerat luckan lite närmare ser det ut som att tätskiktet går in under luckan. Dvs mycket bra. Får jag luckan tät med silikon borde därmed funktionen och tätskiktet vara fullgott.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Varför inte duschkabin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.