Det är dessutom svårare ju mindre fog man har. I Spanien, England och en del andra platser kör man fortfarande med minimal fog, det blir makalöst fint.
En annan aspekt är just att fogen normalt suger vatten medans plattan är frånstötande, således bör minimal fog vara en fördel.