Vet ni hur många mm man hade mellan kakelplattorna på 50-talet?
 
Jag skulle tro att fogbredden ökade i och med att fogen blev en del av designen under funkistiden. Vit fog och gröna plattor, svart fog till vita plattor osv. Bredare fog döljer små fel. Tidigare var ju fogen bara just en fog och då så smal som möjligt och med samma färg som keramiken. Samtidigt var det väl också på 50-talet som ”badrum” blev ett begrepp i var mans bostad. I alla fall i villor.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det är dessutom svårare ju mindre fog man har. I Spanien, England och en del andra platser kör man fortfarande med minimal fog, det blir makalöst fint.
En annan aspekt är just att fogen normalt suger vatten medans plattan är frånstötande, således bör minimal fog vara en fördel.
 
  • Gilla
50-talshus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.