Vi har en Globo Stockholm WC (https://corex.se/produkt/globo-stockholm-6-la001/) sedan 1½ år tillbaka, som vi har varit väldigt nöjda med tills toasitsen en dag helt plötsligt sprack utan att vi gjord något särskilt. När vår VVS kontaktade leverantören sa de att det aldrig hade hänt tidigare utan att det måste ha skett med en yttre påverkan, vilket vi givetvis inte har gjort. Efter ett tag fick vi hem en nya toasits och efter ca ett halvår så har den spruckit igen(!)

Är det någon som har varit med om något liknande och då framförallt med WC från Globo?

Nu är toasitsen inte den billigaste varianten på marknaden, så ska det fortsätta så här får vi nog byta hela toan nästa gång för att undvika att bli ruinerade..

//Simon

Kan du inte skicka in sitsen eller ta en bild på sprickskadan så leverantören kan ge sin kommentar.
I mina öron låter det som ett ovanligt fel, men det är kanske en väldigt sofistikerad toalettstol som är lite ömtålig.

Redigerat:
MultiMan
Är ju tämligen special med monteringen av den stolen. Går att ladda ner från sidan. Är detta gjort 100% korrekt?

Var spricker den? Kan vi får bilder?

Installationen är gjord av vår VVS leverantör som är auktoriserad, så jag utgår från att den är gjord 100% korrekt. Se bild för sprickan, nu är sprickan större än vad den var från början då bilden togs ett tag efteråt det hände.

• Toalettsits med en synlig spricka på locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj. Det ser dock ut som locket eller sitter man på denna platta på ngt sätt.
Kanske oförsiktiga stängningar som gör detta.

Om vi antar att locket inte spontanspruckit, så måste ju någon ha suttit eller stått på locket. Det kan man ju tycka att det borde tåla, men jag tror att det är relativt ovanligt att man sätter sig på locket. Därmed att det "aldrig har hänt tidigare".

Ja, på något sätt har det hänt dock oklart vad.
Tyvärr verkar locket vara mer snyggt än tåligt, synd att kvalitén inte motsvarar priset..

H hempularen skrev:
Om vi antar att locket inte spontanspruckit, så måste ju någon ha suttit eller stått på locket. Det kan man ju tycka att det borde tåla, men jag tror att det är relativt ovanligt att man sätter sig på locket. Därmed att det "aldrig har hänt tidigare".
Va sitter inte alla och borstar tänderna på toan med stängt lock? Hos oss är det nästan kö på kvällen för att ha badrummets bästa plats :)

• Gilla
  • Haha
Inga L och 2 till
  • Laddar…
Nej, det har man (jag) fått lära sedan barnsben att det gör man inte. De går nämligen gärna sönder då.
Samma sak med armstöden på fåtöljer, stolar och soffor. De sitter man inte heller på. De heter armstöd av en anledning.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
@rb intressant vad olika man får lära sig saker. Har i hela min uppväxt suttit på toalocket och nu gör mina barn detsamma. Inga skador alls på varken porslin, sits eller lock vad jag sett, vad är det som ska gå sönder?

En fundering, varför skulle det uppstå skador av att sitta på locket? Principen är ju samma som sitsen med några gummipluppar som håller upp sits/lock och sitter fast i samma gångjärn i bakkant.

• Gilla
em72 och 3 till
  • Laddar…
Whatever floats your boat :)

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Nog ska locket tåla att någon person sitter på det. Annars borde det klart ha framgått i bruksanvisningar etc.
Ser inget onormalt i att man någon gång sätter sig på ett nedfällt toa-lock.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.