Hej! Jag har bestämt mig för att göra så mycket som möjligt själv i mitt renoveringsobjekt, bland annat avlopp och kall/varmvatten. Kall& varmvatten har jag bra koll på men inte lika bra koll på avlopp.

Jag kommer ha sakerna utplacerat som på bilden och min första tanke på avlopp är enligt bifogad bild.

D.v.s TM > Handfat > dusch > stam
TOA > Stam

Detta leder dock till att jag måste slita upp hela spånskivegolvet (det har tidigare varit sovrum där).

• Ritning av badrumsplan med markerade avlopps- och kall/varmvattenledningar samt placering av toalett, handfat och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från duschen bör det rakt ut på stammen utan att gå upp till vvb så att vattnet slipper göra en 180°. Max 2% fall annars rinner vattnet ifrån pappret och avföringen.

Heij83
Jag hade lagt det på detta vis för att undvika konstiga vinklar.
Ett tips som jag fick från en rörmokare var att det ska se ut som ett ”träd” som förgrenar sig.

• Ritning av badrumsinstallation med rördragning som liknar förgrenad trädstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju mycket på hur bjälklaget ser ut.

Glöm inte avluftning

Heij83 Heij83 skrev:
Ett tips som jag fick från en rörmokare var att det ska se ut som ett ”träd” som förgrenar sig.
Detta såg ju mycket enklare ut. Tack!

Larsa Larsa skrev:
Beror ju mycket på hur bjälklaget ser ut.

Glöm inte avluftning
Bjälklaget går uppifrån och ned i bild.

Heij83 Heij83 skrev:
Kör nog på detta, då behöver jag inte dra vvb>dusch heller.

Heij83
Som Larsa påpeka. Glöm ej luftning som ska vara längst bort på ledningen, så vidare och upp efter TM

Du kan inte gå med 110 mm genom bjälklaget.

R RoBo skrev:
Måste jag då gå ner under istället? Kanske är enklast att göra det på hela avloppet då?

R RoBo skrev:
Jag måste ju ha det i nybyggnadsregler och känns sådär att köra toaletten på annat, jag klämmer riktiga hövdingar...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Heij83
disconnected disconnected skrev:
Jag måste ju ha det i nybyggnadsregler och känns sådär att köra toaletten på annat, jag klämmer riktiga hövdingar...
Ät mer fiber :crysmile::crysmile:

Staffans2000
Har du källare under är det mycket enklare att dra rören där.
Du fick tips ovan, att lägga ett fall på max två procent. Glöm det! Luta rören som du vill. Men ej under en procent.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du källare under är det mycket enklare att dra rören där.
Du fick tips ovan, att lägga ett fall på max två procent. Glöm det! Luta rören som du vill. Men ej under en procent.
Plintgrund tyvärr.

Staffans2000
Då får du dra wc:avloppet rakt ner ( på bilden) så du inte går igenom några reglar. De andra rören ansluter du på enklaste sätt. Liggande 90gradiga vinklar är okay så länge de inte är tvära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.