Hej,

Jag har precis burit ut badkaret från badrummet för att installera en duschhörna istället. Som syns på bilden finns det en hel drös med fula utanpåliggande rör/kopplingar, som kommer befinna sig inne i duschhörnan. Dels är det fult och dels kommer det bli jobbigt att hålla de rena. Någon som vet om man kan köpa en täckkåpa eller liknande som döljer rören och är anpassad för att bli översköljd med vatten?

/Marcus

• IMG_8018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle se det som en chans att bila och förlägga rören dolt :D
Undrar hur plattis tänkte när han såg till att det blev 10mm passbitar på golvet där :P

Är det i en lägenhet? Isåfall blir det svårt att byta ut rören så långt att du inte får skarvar inbyggda i väggarna (vilket man inte får ha om det inte är i ett inspekterbart utrymme, som bekant).

Jag tror du får leva med att hålla rent i duschhörnan lite oftare, eller skaffa en duschkabin så du inte ser eländet.

• Gilla
Ulf1234
  • Laddar…
@b8q Det beror ju helt och hållet på hu det ser ut på andra sidan, har han tur är andra sidan även hans lägenhet då kan han förlägga ballofixerna dit och ha inspektion från det hållet. Så gjorde jag i mitt badrum

Yes det är en lägenhet. Ytskikten är inte så dåliga att vi tycker det är värt att göra om dem. Annars hade det förbättrat rörsituationen eftersom golvvärme skulle innebära att två av rören kunde tas bort då de går till ett element.

Jag stod också och funderade på de där små passbitarna igår kväll...

Det kanske är bättre att fundera på en duschkabin så att rören skyms. Samt dra om rören det som går.

Redigerat:
  • Gilla
personne och 1 till
  • Laddar…
ovanligt snyggt rördragning med tanke på att det var gömt bakom badkaret, tycker jag. Avkalka,rengör rören och du får ett badrum i industristil - se inspiration till höger på skärmen "Badrum i industristil".

Använd det som en tillgång fex häng korgar på rören för schampo och annat så slipper du ha flaskor stående på golvet.
Man rengör som allt annat i en dusch - sprayar med rengöringsmedel , väntar , spolar rent så det blir inte mer besvärligt än så. Kanske en duschblandare i rostfritt skulle matcha rören?
Rören är svåra att dölja så jag tror mer på att exponera dom i stället .... som en inredningsdetalj
gaia

• Gilla
marcusmco
  • Laddar…
Hur han tänkte?
Det blir badkar här så det syns inte, sen kanske det inte gick att få bra bitar där
Beror ju på måtten i badrummet

Visst, det kan vara så att det inte gick, men man brukar kunna planera så det iallafall blir en lite större passbit än sådär.

Jo det brukar man väl men med halvstens förband så går det inte alltid

• Gilla
RaLa
  • Laddar…
Angående förband, längst ner mot kanten på bilden har de struntat i halvförband :)

Nja igen :)
Skulle tro den plattan ligger mot golvbrunnen

Där ska du inte sätta en dusch , sätt en kabin, får inte ha sådana rörgenoomföringar i zon 1.

Med nuvarande regler är det inte tillåtet. Dock är det ingen renovering. Tänk dock på att anledningen till att det numera inte är tillåtet är ökad risk för vattenskador.

BirgitS
M Mikael Zinai skrev:
Där ska du inte sätta en dusch , sätt en kabin, får inte ha sådana rörgenoomföringar i zon 1.
Vi får hoppas att TS har bestämt sig och hunnit använda sitt badrum nu när det har gått 5 år ;)

• Gilla
Dojjs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.