Hej,
Jag har precis burit ut badkaret från badrummet för att installera en duschhörna istället. Som syns på bilden finns det en hel drös med fula utanpåliggande rör/kopplingar, som kommer befinna sig inne i duschhörnan. Dels är det fult och dels kommer det bli jobbigt att hålla de rena. Någon som vet om man kan köpa en täckkåpa eller liknande som döljer rören och är anpassad för att bli översköljd med vatten?
/Marcus
Jag har precis burit ut badkaret från badrummet för att installera en duschhörna istället. Som syns på bilden finns det en hel drös med fula utanpåliggande rör/kopplingar, som kommer befinna sig inne i duschhörnan. Dels är det fult och dels kommer det bli jobbigt att hålla de rena. Någon som vet om man kan köpa en täckkåpa eller liknande som döljer rören och är anpassad för att bli översköljd med vatten?
/Marcus
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag skulle se det som en chans att bila och förlägga rören dolt 
Undrar hur plattis tänkte när han såg till att det blev 10mm passbitar på golvet där
Undrar hur plattis tänkte när han såg till att det blev 10mm passbitar på golvet där
Är det i en lägenhet? Isåfall blir det svårt att byta ut rören så långt att du inte får skarvar inbyggda i väggarna (vilket man inte får ha om det inte är i ett inspekterbart utrymme, som bekant).
Jag tror du får leva med att hålla rent i duschhörnan lite oftare, eller skaffa en duschkabin så du inte ser eländet.
Jag tror du får leva med att hålla rent i duschhörnan lite oftare, eller skaffa en duschkabin så du inte ser eländet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
@b8q Det beror ju helt och hållet på hu det ser ut på andra sidan, har han tur är andra sidan även hans lägenhet då kan han förlägga ballofixerna dit och ha inspektion från det hållet. Så gjorde jag i mitt badrum
Yes det är en lägenhet. Ytskikten är inte så dåliga att vi tycker det är värt att göra om dem. Annars hade det förbättrat rörsituationen eftersom golvvärme skulle innebära att två av rören kunde tas bort då de går till ett element.
Jag stod också och funderade på de där små passbitarna igår kväll...
Jag stod också och funderade på de där små passbitarna igår kväll...
ovanligt snyggt rördragning med tanke på att det var gömt bakom badkaret, tycker jag. Avkalka,rengör rören och du får ett badrum i industristil - se inspiration till höger på skärmen "Badrum i industristil".
Använd det som en tillgång fex häng korgar på rören för schampo och annat så slipper du ha flaskor stående på golvet.
Man rengör som allt annat i en dusch - sprayar med rengöringsmedel , väntar , spolar rent så det blir inte mer besvärligt än så. Kanske en duschblandare i rostfritt skulle matcha rören?
Rören är svåra att dölja så jag tror mer på att exponera dom i stället .... som en inredningsdetalj
gaia
Använd det som en tillgång fex häng korgar på rören för schampo och annat så slipper du ha flaskor stående på golvet.
Man rengör som allt annat i en dusch - sprayar med rengöringsmedel , väntar , spolar rent så det blir inte mer besvärligt än så. Kanske en duschblandare i rostfritt skulle matcha rören?
Rören är svåra att dölja så jag tror mer på att exponera dom i stället .... som en inredningsdetalj
gaia
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Visst, det kan vara så att det inte gick, men man brukar kunna planera så det iallafall blir en lite större passbit än sådär.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Angående förband, längst ner mot kanten på bilden har de struntat i halvförband 
Där ska du inte sätta en dusch , sätt en kabin, får inte ha sådana rörgenoomföringar i zon 1.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg