Hej,

Jag och min sambo går i tankar att lägga microcement på befintligt kakel i vårt badrum. Vi tänkte anlita ett certifierat företag för att utföra arbetet. Vi har en bostadsrätt kan tilläggas.

Nu pratade jag med föreningen för ett godkännande av arbetet. Dock var han jag pratade med extremt skeptisk till det hela och påpekade att han aldrig hört talats om det inom sitt 30-åriga yrkesliv. Han vill komma förbi imorgon och mäta fuktigheten i tätskiktet.

Finns det något underlag som jag kan visa för honom att den här metoden är godkänd för våtrum?
Sen undrar jag även om hans mätare skulle visa att fuktigheten är för hög i tätskiktet, kan föreningen då tvinga oss att totalrenovera badrummet?

Att mäta fukt i en kaklad eller klinkrad yta, säger i princip ingenting. Det är normalt att det finns fukt kvar under plattorna lång tid efter en dusch, veckor.

Risken är att han mäter och får för sig att det betyder att du har en vattenskada.

Jag vet inte så mycket om cementen heller, men jag har lite svårt att se varför det skulle kunna vara ett problem, ur tätskiktssynpunkt. Annat än att det ju inte är en renovering, det påverkar inte tätheten vare sig positivt eller negativt. Om du skulle lägga det istället för klinker, så kanske man måste börja studera källorna.

• Gilla
Kalle77 och 1 till
  • Laddar…
Att han inte har hört det i sin 30åriga karriär är ju för att det är rätt så nytt.
Jag har gått kursen med välkända ardex.
Pandomo heter deras microcemen.
Är inga som helst problem att lägga utanpå befintliga plattor för du rör ju inte något med tätskicktet utan bara nytt utseende.
Ardex säger att I just duschutrymmet är lite på egen risk för ifall vattnet hittar en por som inte blivit mättad med olja och topplacken som behövs i dusch/kök så kan det bli vattenfläckar efter några år.
Hör av dig här om du vill ha ett telefonnr till en riktigt bra kille ifrån ardex om han behöver förklara för föreningen.

C
C Carlsonn skrev:
Nu pratade jag med föreningen för ett godkännande av arbetet.
Väl medveten om att många föreningar hemskt gärna vill lägga sig i sådana här saker, och att det kan finns goda skäl till detta, så kan det ändå vara bra att veta att föreningen inte har någon rätt att lägga sig i sådana detaljer.

• Gilla
Qaniel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.