Hej allihopa!

Jag har tänkt installera en badrumsfläkt. Jag har läst om olika fläktar och så vidare. El är en del av mitt jobb så inkopplingen får jag till. Jag är väl hyfsat händig också.

Frågeställningen är: Hur krångligt är det att i ett färdigt, kaklat badrum göra ett hål genom kakel och sen tegel? Hur gör man?

Jag har ju förstått att en inte ska bryta fuktspärr och så, men förra ägaren installerade aldrig någon fläkt och nu handlar det mer om att antingen så gör jag detta, eller så får jag nog göra om badrummet inom något år.

Ser fram emot svar.
 
Det vanliga är att en badrumsfläkt monteras över befintlig frånluftsventil.
Ska jag förstå det så att du inte har någon ventil, och vill nu ta upp hål genom väggen? Lär gå, men kräver en del jobb.
 
Vad har du för ventilation i övrigt?

Att borra hål i kakel och tegel är krångligare, men inte omöjligt.. Det går att köpa hålsågar, säkert hyra kraftigare doningar med..
 
Det är självdrag. Och ingen ventilation alls på badet. Förutom ett öppningsbart fönster.

Är det inte svårt att köra hålsåg i kakel? Jag har ju sett att det finns diamant, men spricker inte kaklet vid minsta misstag?
 
En fundering jag haft är att ta bort en hel platta och sätta en rostfri ”platta” att sätta fläkten på.
 
Kakel som är korrekt satt, dvs bra täckning med fix på baksidan, spricker inte värre än något annat... Däremot kan ju glaseringen få sprickor efter kanten på hålet, men de bör ju täckas av fläktens ram...

Är det en vanlig kakeltyp är det heller inte så hemskt att byta en enskild platta om det skulle gå illa..

Edit: glöm inte att du behöver "tilluft" någonstans ifrån också...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kakel som är korrekt satt, dvs bra täckning med fix på baksidan, spricker inte värre än något annat... Däremot kan ju glaseringen få sprickor efter kanten på hålet, men de bör ju täckas av fläktens ram...

Är det en vanlig kakeltyp är det heller inte så hemskt att byta en enskild platta om det skulle gå illa..

Edit: glöm inte att du behöver "tilluft" någonstans ifrån också...
Tilluft är betydligt enklare.
Snackar vi bara ett enkelt rör sen? Lite tec 7 runt kanterna? Eller är det några konstigheter? Vinklar osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.