Undrar om någon har några erfarenheter av våtrumsskivor i badrum?
T.ex. Våtrumsskiva BerryAlloc Sky Blue Gloss Finish 60x15
Hur sätts de upp? Är de godkända? Har man tätskikt under?
Det jag gillar är att de verkar lättskötta.
Inte billiga precis men kanske lägre arbetskostnad än kakel.
Fördelar/nackdelar? Något man ska tänka på?
T.ex. Våtrumsskiva BerryAlloc Sky Blue Gloss Finish 60x15
Hur sätts de upp? Är de godkända? Har man tätskikt under?
Det jag gillar är att de verkar lättskötta.
Inte billiga precis men kanske lägre arbetskostnad än kakel.
Fördelar/nackdelar? Något man ska tänka på?
Älvsbyhus har skivor som dessa som standard. Golvmattan viks upp på väggen sedan sätts en "ram" av aluminium direkt på väggen och ovanpå mattan utan våtrumsspärr. Sedan lägger man silikon på denna ram, lyfter i skivorna som då limmas mot ramen samt silikon i alla skarvar. Då blir skivorna som ett tätskikt.
Personligen tycker jag att de ser bra ut och jag tycker att det är en bra lösning. Perfekt för hemmafixarn då det inte kan bli fel om man följer instruktionerna.
Personligen tycker jag att de ser bra ut och jag tycker att det är en bra lösning. Perfekt för hemmafixarn då det inte kan bli fel om man följer instruktionerna.
Blir det godkänt?Hemmans ägaren skrev:
Älvsbyhus har skivor som dessa som standard. Golvmattan viks upp på väggen sedan sätts en "ram" av aluminium direkt på väggen och ovanpå mattan utan våtrumsspärr. Sedan lägger man silikon på denna ram, lyfter i skivorna som då limmas mot ramen samt silikon i alla skarvar. Då blir skivorna som ett tätskikt.
Som sagt Älvsbyhus bygger detta som standard och säkert flera andra hustillverkare. Vi flyttade in i ett nytt Älvsbyhus för 1 år sedan och fick inget nedslag på denna lösning så jag utgår ifrån att det är OK. Är du tveksam kontrollera med leverantör vad deras beskrivning säger alt ditt försäkringsbolag
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Eftersom du inte vet om Älsbyhus och de andra bygger med just BerryAllocs system bör du fråga just ditt försäkringsbolag om det.A a.non skrev:
BerryAllocs läggningsanvisning verkar inte helt stämma med vad Hemmansägaren beskriver, t.ex. nämns inget om en aluminiumram.
https://www.berryalloc.com/se/sv/Walls/wallwater
Klicka här för att svara