Undrar om någon har några erfarenheter av våtrumsskivor i badrum?
T.ex. Våtrumsskiva BerryAlloc Sky Blue Gloss Finish 60x15
Hur sätts de upp? Är de godkända? Har man tätskikt under?
Det jag gillar är att de verkar lättskötta.
Inte billiga precis men kanske lägre arbetskostnad än kakel.

Fördelar/nackdelar? Något man ska tänka på?

Älvsbyhus har skivor som dessa som standard. Golvmattan viks upp på väggen sedan sätts en "ram" av aluminium direkt på väggen och ovanpå mattan utan våtrumsspärr. Sedan lägger man silikon på denna ram, lyfter i skivorna som då limmas mot ramen samt silikon i alla skarvar. Då blir skivorna som ett tätskikt.
Personligen tycker jag att de ser bra ut och jag tycker att det är en bra lösning. Perfekt för hemmafixarn då det inte kan bli fel om man följer instruktionerna.

Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Älvsbyhus har skivor som dessa som standard. Golvmattan viks upp på väggen sedan sätts en "ram" av aluminium direkt på väggen och ovanpå mattan utan våtrumsspärr. Sedan lägger man silikon på denna ram, lyfter i skivorna som då limmas mot ramen samt silikon i alla skarvar. Då blir skivorna som ett tätskikt.
Personligen tycker jag att de ser bra ut och jag tycker att det är en bra lösning. Perfekt för hemmafixarn då det inte kan bli fel om man följer instruktionerna.
Blir det godkänt?

Som sagt Älvsbyhus bygger detta som standard och säkert flera andra hustillverkare. Vi flyttade in i ett nytt Älvsbyhus för 1 år sedan och fick inget nedslag på denna lösning så jag utgår ifrån att det är OK. Är du tveksam kontrollera med leverantör vad deras beskrivning säger alt ditt försäkringsbolag

BirgitS
A a.non skrev:
Blir det godkänt?
Eftersom du inte vet om Älsbyhus och de andra bygger med just BerryAllocs system bör du fråga just ditt försäkringsbolag om det.

BerryAllocs läggningsanvisning verkar inte helt stämma med vad Hemmansägaren beskriver, t.ex. nämns inget om en aluminiumram.
https://www.berryalloc.com/se/sv/Walls/wallwater

Det är denna list av aluminium som jag benämnde som "ram"

• Illustration av installationen av en aluminiumlist som används som ram runt ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Det är denna list av aluminium som jag benämnde som "ram"
Räknas det som fackmannamässigt? Går det att hitta hantverkare som kan montera dessa och kan lämna våtrumsintyg på det?

A a.non skrev:
Räknas det som fackmannamässigt? Går det att hitta hantverkare som kan montera dessa och kan lämna våtrumsintyg på det?
Om systemet är godkänt så kan vem som helst montera bara man följer leverantörens instruktioner och kan påvisa det med tex bilder och kvitton Då blir det godkänt.

• Gilla
a.non
  • Laddar…
BirgitS
A a.non skrev:
Räknas det som fackmannamässigt?
Du behöver kolla med ditt försäkringsbolag vad de tycker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.