Hej!
Nu ska vi göra i ordning gästtoaletten i vårt hus från 1970. Vi har vattenburna radiatorer och har en luft-vatten värmepump från IVT som är 3 år gammal.
Gästtoaletten är ca 1,5 kvm stor och där finns idag laminatgolv och en vattenradiator.
Vi tänkte lägga klinkers på golvet men nu undrar vi vilken golvvärme som är bäst att lägga ur ett inköpsperspektiv men även framtida drift (underhåll och månadskostnad)?
Ska vi satsa på elslingor eller nyttja att det redan finns vattenburen värme i rummet?
Toaletten
Nu ska vi göra i ordning gästtoaletten i vårt hus från 1970. Vi har vattenburna radiatorer och har en luft-vatten värmepump från IVT som är 3 år gammal.
Gästtoaletten är ca 1,5 kvm stor och där finns idag laminatgolv och en vattenradiator.
Vi tänkte lägga klinkers på golvet men nu undrar vi vilken golvvärme som är bäst att lägga ur ett inköpsperspektiv men även framtida drift (underhåll och månadskostnad)?
Ska vi satsa på elslingor eller nyttja att det redan finns vattenburen värme i rummet?
Toaletten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ur ekonomisk synpunkt så är det billigast med en EL-slinga, bara lägga flyta och sätta klinkers, det finns ju en radiator där så det med värme på golvet är mer en känsla av inte kallt golv. En EL-slinga på ca max 10 meter a 10 W kan inte dra många watt per år på den ytan och inställd på ca 18 C, Vattenburet innebär en ganska stor apparat för att få plats med slangar som bygger en del. Så räkna på vad de olika systemen kostar att applisera, det blir många KW för summan av det för vatteninstallationen,sen är det upp till var och en
Låter rimligt ja. Troligtvis blir elslingor billigare för installationen.J jonaserik skrev:Ur ekonomisk synpunkt så är det billigast med en EL-slinga, bara lägga flyta och sätta klinkers, det finns ju en radiator där så det med värme på golvet är mer en känsla av inte kallt golv. En EL-slinga på ca max 10 meter a 10 W kan inte dra många watt per år på den ytan och inställd på ca 18 C, Vattenburet innebär en ganska stor apparat för att få plats med slangar som bygger en del. Så räkna på vad de olika systemen kostar att applisera, det blir många KW för summan av det för vatteninstallationen,sen är det upp till var och en
Det finns i princip ingen vettig plats för en shunt så det hade varit om man kopplat på golvvärmen direkt på radiatorslingan men det ska inte vara helt bra heller som jag förstått det.
Beror helt på vilken värmekälla du har Olja/ved/fjärr dom är högtempare eller VP som är lågtempare,Slingorna i en GV ska inte ha mer än max 45 C för att må bra, kopplas det på din nuvarande värmekrets kan det bli bra varmt på golvet.
Vi har en luft-vatten VP från IVT. Tidigare ägare monterade golvvärme i vår hall direkt på radiatorledningen någon gång på 80-90-talet. Det känns sällan varmt men känns samtidigt inte bra att det är felaktigt inkopplat.J jonaserik skrev:
När det blir lite kallt kan du känna på slangarna och det blir nog samma värme på GV som det får på elementen med VP så blir det aldrig så speciellt varmt, det är lågtempsystem,, vet vilka temperaturer som går ut, det syns nog någonstans i VP eller termometrar
Kollade nu på termometern och den låg på 35 grader. Har nog aldrig sett den över 40 grader.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
