Håller på att renovera ett Borohus från 1990 och i tvättstugan så skall det läggas klinker och vattenburen värme, idag dubbel 22spån skiva med plastmatta vilket revs ut i helgen för att vi skall ha nya brunnar och dra om vatten. Reglar är 45x220 och cc600 spännvid 3800mm. Ger det något att kortla mellan cc600 med ex 45x95 eller 45x120 till cc300? Eller skall man bara limma och skruva tillbaka 22 spånen och lägga golvslangen 17mm och gjuta först ca 20mm och sedan 15mm till med flex och nät?
 
T
cc60 räcker gott och väl och följer byggregler, armering och flytspackel (30mm) styvar upp golvet.
 
Tydligen inte enligt GVK. Men flytspackla lite tjockare bara så kommer det garanterat att fungera.
 
V vectrex skrev:
Tydligen inte enligt GVK. Men flytspackla lite tjockare bara så kommer det garanterat att fungera.
Ska TS ta det som en av dig skriftlig garanti inför framtida krav efter dolda fel? ;-)
 
T
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det verkligen korrekt?

[länk]
Ja, och TS ska ha klinker och då följer man BKR, GVK är för golvläggare och BKR för plattsättare.

3.6.2 Golv Förstärkning av böjstyvhet i träbjälklag krävs för att motverka för stor nedböjning mellan golvbjälkar. Även trämaterialets naturliga rörelser vid ändringar i luftfuktighet och temperatur, måste beaktas. Det relativt korta avståndet mellan bjälkar ger stor påverkan av det keramiska skiktet, i första hand som vinkeländring i fogarna (speciellt vid stora plattor).

Nedböjning i bjälkarnas huvudriktning är normalt inte kritisk för det keramiska skiktet och inte dimensionerande för förstärkningskrav. Lång erfarenhet visar att följande konstruktion fungerar och kan anses utgöra en beprövad lösning


• Centrumavstånd mellan bjälkar max 600 mm
• 22 mm golvspånskiva
• Armeringsnät
• Avjämningsmassa, minimum 12 mm vid golvbrunn eller enligt spackeltillverkarens anvisning


https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2016/07/BBV.pdf
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, och TS ska ha klinker och då följer man BKR, GVK är för golvläggare och BKR för plattsättare.

3.6.2 Golv Förstärkning av böjstyvhet i träbjälklag krävs för att motverka för stor nedböjning mellan golvbjälkar. Även trämaterialets naturliga rörelser vid ändringar i luftfuktighet och temperatur, måste beaktas. Det relativt korta avståndet mellan bjälkar ger stor påverkan av det keramiska skiktet, i första hand som vinkeländring i fogarna (speciellt vid stora plattor).

Nedböjning i bjälkarnas huvudriktning är normalt inte kritisk för det keramiska skiktet och inte dimensionerande för förstärkningskrav. Lång erfarenhet visar att följande konstruktion fungerar och kan anses utgöra en beprövad lösning


• Centrumavstånd mellan bjälkar max 600 mm
• 22 mm golvspånskiva
• Armeringsnät
• Avjämningsmassa, minimum 12 mm vid golvbrunn eller enligt spackeltillverkarens anvisning


[länk]
var i den filen hittar du att cc 600 är ok för aktuellt spann? Max 600 ja, men gäller det vid spann på 2 meter, 3 meter 17 meter?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
var i den filen hittar du att cc 600 är ok för aktuellt spann? Max 600 ja, men gäller det vid spann på 2 meter, 3 meter 17 meter?
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det verkligen korrekt?

[länk]
så skippa kortling?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
var i den filen hittar du att cc 600 är ok för aktuellt spann? Max 600 ja, men gäller det vid spann på 2 meter, 3 meter 17 meter?
Läs innantill i posten ovan bara! Eller se nedan!

Nedböjning i bjälkarnas huvudriktning är normalt inte kritisk för det keramiska skiktet och inte dimensionerande för förstärkningskrav.
 
P Pidde3 skrev:
så skippa kortling?
Du behöver inte kortla annat än kring brunnen.
 
B bossespecial skrev:
I Eurocode och EKS(norm) ställs det krav på den tillåtna nedböjningen hos exempelvis bjälklag. Tabellen nedan uppfyller denna.

[länk]
Även där är det ganska tydligt att cc600 på 3,8 meter spann inte är ok utan vidare. Men om ert försäkringsbolag godkänner ovanstående utfästelser i ett forum så kör på, annars skulle jag nog satsa på att få en mer solid utfästelse av en utförare som kan tänkas finnas kvar och ta ansvar för det om 10 år.

Jag är dock hyfsat säker på att det inte är några som helst problem men OM det blir problem och försäkringsbolaget säger "tyvärr" vill inte jag vara den som sagt er att det bara är att köra på...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.