Hej på er!
Håller på att projektera en komplett badrumsrenovering, och skulle vilja se om någon kan tänka lite utanför boxen åt mig. Själv tänker man ju mest innanför densamma. Tanken är att badrummet som det ser ut nu ska byggas ut med en klädkammare bakom för att rymma både dusch och badkar.
Som det ser ut till höger på bilden är det alltså idag. Det jag har att ta hänsyn till är ett elakt vertikalt avloppsrör (till luftning) i den lilla lådan vänster om mellanväggen, mot yttervägg. Den begränsar mig mer än det ser ut som tycker jag. Den är från början tänkt att användas som avloppsstam till ovanvåningen, men det är inte aktuellt, så går det att byta mot en mindre luftning kan det vara en kompletterande idé.
Frågor jag ställer mig:
- Ska jag riva hela väggen eller dela av badrummet på något sätt?
- Är högerdelen bra som den är idag, eller ska man även ge sig på tvättställ/toastol?
- Vad bör man fundera på när det gäller badkarsstorlek? Går det att hitta på något finurligt?
Bifogar först en bild på hur det ser ut idag, med badrummet till höger och klädkammaren till vänster. Båda fönstren börjar på ca 125 cm:s höjd.
Och så en tom bild, hur det ser ut. När det kommer till avlopp och vatten så är idén att dra det dit det behövs, det får jag ordna.
Stort tack på förhand.
Håller på att projektera en komplett badrumsrenovering, och skulle vilja se om någon kan tänka lite utanför boxen åt mig. Själv tänker man ju mest innanför densamma. Tanken är att badrummet som det ser ut nu ska byggas ut med en klädkammare bakom för att rymma både dusch och badkar.
Som det ser ut till höger på bilden är det alltså idag. Det jag har att ta hänsyn till är ett elakt vertikalt avloppsrör (till luftning) i den lilla lådan vänster om mellanväggen, mot yttervägg. Den begränsar mig mer än det ser ut som tycker jag. Den är från början tänkt att användas som avloppsstam till ovanvåningen, men det är inte aktuellt, så går det att byta mot en mindre luftning kan det vara en kompletterande idé.
Frågor jag ställer mig:
- Ska jag riva hela väggen eller dela av badrummet på något sätt?
- Är högerdelen bra som den är idag, eller ska man även ge sig på tvättställ/toastol?
- Vad bör man fundera på när det gäller badkarsstorlek? Går det att hitta på något finurligt?
Bifogar först en bild på hur det ser ut idag, med badrummet till höger och klädkammaren till vänster. Båda fönstren börjar på ca 125 cm:s höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en tom bild, hur det ser ut. När det kommer till avlopp och vatten så är idén att dra det dit det behövs, det får jag ordna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack på förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Du skulle kunna pröva med att rita in duschen i nedre vänstra hörnet och badkaret längs fönsterväggen och till vänster.
Hur nöjda är ni med kommoden idag?
Den ser ut att vara rätt grund. Om ni vill ha en större behöver toastolen nog flyttas åt vänster.
Hur nöjda är ni med kommoden idag?
Den ser ut att vara rätt grund. Om ni vill ha en större behöver toastolen nog flyttas åt vänster.
Tack för tips. Badkaret kan inte vara uppe vänster, eftersom lådan för avluftningen går där. En av idéerna jag haft är duschen där du säger, nedre vänstra. Badkaret högra uppe, och toastolen längst bort till vänster uppe, kommod osv kvar på samma plats, om än lite större (den som är inritad är mer för exempel).BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Badkaret behöver ju inte stå direkt mot väggen utan den kan ju stå 20 cm ifrån (eller vad som nu behövs för avluftningen) och många badkar är ju lite rundade i ändarna.
Det låter lite opraktiskt att ha toastolen så lång från dörren, men det är förstås en smaksak. Blir det risk för att få det väl trångt framför toastolen?
Man vill ju inte hålla på och kliva in i vare sig duschen eller badkaret när man reser sig.
Det låter lite opraktiskt att ha toastolen så lång från dörren, men det är förstås en smaksak. Blir det risk för att få det väl trångt framför toastolen?
Man vill ju inte hålla på och kliva in i vare sig duschen eller badkaret när man reser sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det ser bra ut tycker jag, men fundera på var du ska ha handdukarna.
Med en rörlig duschdörr i stället för en fast vägg så blir det lättare att städa vänstersidan av toaletten.
Ställ gärna toastolen lite lätt osymmetriskt med lite längre avstånd mot fönstret så blir det mer plats för toarullen där.
Du frågade tidigare om du skulle riva hela väggen och i ditt senaste förslag så skulle du kunna ha kvar en del som får utgöra en duschvägg om du vill och så en duschdörr mot toastolen.
Med en rörlig duschdörr i stället för en fast vägg så blir det lättare att städa vänstersidan av toaletten.
Ställ gärna toastolen lite lätt osymmetriskt med lite längre avstånd mot fönstret så blir det mer plats för toarullen där.
Du frågade tidigare om du skulle riva hela väggen och i ditt senaste förslag så skulle du kunna ha kvar en del som får utgöra en duschvägg om du vill och så en duschdörr mot toastolen.
det är en intressant idé, jag tänkte att det kanske bli knöligt att få in allt där. Fördelen med den lösningen är såklart att du får ett utrymme att hänga handdukar på andra sidan. Om det är så här du menar? Det röda är alltså handdukstorken. Frågan är bara hur man gör med duschdörren, det blir ju svårt att komma till... Med rejält fall och så djupt som en meter kanske man klarar sig utan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det finns vikdörrar som har ett extra gångjärn på mitten, det är tänkt just för situationer när det är lite trångt utanför.
Med vägg vid duschen ser jag att man också kan placera toastolen mellan den väggen och dörren. Då blir det gott om plats för en duschdörr att öppnas ut från duschen.
Med vägg vid duschen ser jag att man också kan placera toastolen mellan den väggen och dörren. Då blir det gott om plats för en duschdörr att öppnas ut från duschen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Behåll toa och handfat. Ställ badkar nere till vänster. Dusch på badkarets f.d. plats mot fönstervägg. Två välvda dörrar som kan svängas in mot väggen då de inte används.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Räknenisse menade nog sådana här duschdörrar som tar ytterst lite plats när man inte duschar: https://alternabadrum.se/produkter/duscharvaggar-och-kabiner/u-dusch
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Klicka här för att svara

