6 164 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Kan man bara byta golvet i ett badrum?
Hejsan.
Jag vill byta det nuvarande golvet i badrummet från en plastmatta till ett kaklat golv? Väggarna är redan i kakel. Pratade med en snickare precis och enligt honom kan man inte byta endast golvet? Stämmer detta eller vill ha tjäna extra pengar genom att renovera hela badrummet? Kan ingenting om bygge men tycker det låter rätt konstigt att man inte skulle kunna göra det.
Jag vill byta det nuvarande golvet i badrummet från en plastmatta till ett kaklat golv? Väggarna är redan i kakel. Pratade med en snickare precis och enligt honom kan man inte byta endast golvet? Stämmer detta eller vill ha tjäna extra pengar genom att renovera hela badrummet? Kan ingenting om bygge men tycker det låter rätt konstigt att man inte skulle kunna göra det.
Det går ju att byta ett befintligt plastmatte-golv till en ny plastmatta utan att röra väggarna så nog borde man kunna få dit klinker. Om det inte går att lägga klinker på den mattan som ligger där idag så skulle man ju kunna byta golvet till en ny matta som tål det. Prata med en eller ett par olika golvläggare och se vad de säger.
När man byter golvmatta utan att röra väggarna så svetsar man den nya mattan till den gamla. Bland andra mina svärföräldrar gjorde detta i sitt badrum med kaklade väggar. De skarvade då mattan så nära kaklet att man inte ser den gamla mattan alls om man inte ligger platt på golvet. Den mattläggaren gav i alla fall 10 års garanti på det ingreppet.
Liknande trådar
-
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta 70-tals El element. Bara att koppla på nya?
El -
Byta bjälklag, bärande delar?
Grund & Markarbeten -
Byta golvspån eller hyvla golvet?
Golv -
Bara byta golvet i tvättstuga
Badrum