Hej! Vi hyr ett hus ute på landet med tanke på att köpa loss om 1 år eller 2. Jag hittade precis en spricka längs med väggen i badrummet och jag är inte helt säker på vad jag ska göra åt det eller vad det kan innebära (förutom möjliga fuktskador).Huset behöver lite omtanke och kärlek, vardagsrummet var senast renoverat 1952 och ligger vägg i vägg med ena sidan av badrummet. Sidan som har spruckit ligger mot köket/skorsten. Badrummet är fixat under tidigt 2000tal. Huset är byggt helt i trä 1836 enligt papper. Vad ska jag göra? Kan man ta det på dolda felförsäkringen om inte ägaren har upplyst om det?
Tack på förhand!

• Vertikal spricka längs foglinjen mellan kakelplattor på ett badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att hävda dolt fel när du kan ta en bild av felet utan att riva något...

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Glömde säga att ni måste börja med att att köpa huset samt ett hus i trä som är snart 200år gammalt får man verkligen räkna med kan ha defekter.

Edit: 200år!!

• Gilla
kest
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Lite svårt att hävda dolt fel när du kan ta en bild av felet utan att riva något...
Ja det är väldigt sant haha! Jag undrar mest om hur jag borde gå till väga, om någon har varit med om det här innan och hur man kan lösa det på bästa sätt.

R Robert-san01 skrev:
Glömde säga att ni måste börja med att att köpa huset samt ett hus i trä som är snart 200år gammalt får man verkligen räkna med kan ha defekter.

Edit: 200år!!
Ja, man märker ju hur det har satt sig på en del av ovanvåningen. Lägger man en boll i ena ändan rullar den bra åt andra hållet. Enligt mäklaren är det 1836, enligt hitta.se 1936. Inget jag har dykt närmare i direkt men huset har rejäla tjocka bjälkar och inneväggarna är maffiga brädor, löjligt stora.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ni kan inte göra så mycket mer åt det än besiktiga noga och ta in offerter på allt. Oavsett om det är 1936 eller 1836 lär det vara en del att göra och det finns inga genvägar till att göra det rätt.

• Gilla
CKF
  • Laddar…
Det har utförts överlåtelse besiktning av ägaren men där nämner dem inget om den här sprickan. Hmm.

Då kanske den missats eller uppkommit efter besiktningen.

Dock inget som en hyresgäst skulle behöva stå för vid avflytt då det tydligt är pga sättningar i huset och inte oaktsamhet.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ser mera ut som en slagskada?
Fortsätter skadan upp/ned i fogen?
Kanske går att laga med silikon med osäkerhet kring våtskyddet bakom.

K kest skrev:
Ser mera ut som en slagskada?
Fortsätter skadan upp/ned i fogen?
Kanske går att laga med silikon med osäkerhet kring våtskyddet bakom.
det har ju gått isår i fogen från golv till tak.

fokus på att förstå vad det är i konstruktionen som rör sig verkar rimligt, börja från grunden/källaren.

Ni är hyresgäster, inte ägare. Tala med er hyresvärd om sprickan så får denne lösa frågan.
Hade det varit tal om att ni skulle köpa huset nu direkt hade en besiktning varit aktuell. Hur den skadan ser ut om 1-2 år vet ingen.

• Gilla
kest
  • Laddar…
CKF CKF skrev:
Sidan som har spruckit ligger mot köket/skorsten
CKF CKF skrev:
Det har utförts överlåtelse besiktning av ägaren men där nämner dem inget om den här sprickan.
MathiasS MathiasS skrev:
det har ju gått isår i fogen från golv till tak
Badrum är lite kostsamma att bara riva och kika lite.
Bredvid en skorsten kvävs det lite mer än att bara kakla över om man skall slippa sprickor.
Köper man med en spricka har man köpt ett defekt badrum. Så inget försäkringsärende.

Skära upp fogen efter köp och silikona och hoppas att väggen klarar sig?

Det ska ju påpekas att kakel och fog inte har nånting med nå fuktskydd att göra. Där kan man bara foga om och så är det bra sen även om man såklart inte vet hur det ser ut under. Fuktspärren om det nu finns nån kan ha tagit skada eller så inte och då är ju sprickan man ser bara kosmetisk.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för alla svar! Får fundera vidare på det här då och diskutera det med ägaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.