Tar emot att erkänna det men jag har alltså mätt fel och därmed köpt för lite kakel till väggarna i vårt blivande badrum.
Det är inköpt i oktober och jag antar att chansen att få tag i mer av samma bränning är rätt liten.

Sammanlagt har jag köpt in 15m² och det visar sig att jag behöver 17.3m², inräknat 10% spill.
Skulle det kunna fungera att köpa så pass mycket av samma kakel(fast annan bränning) och sätta på en hel vägg, eller skulle det synas för tydligt?
Vi har en vägg där det kommer vara två högskåp, kommod samt spegel där jag tänker att det är så mycket saker som täcker väggen att man kanske inte skulle tänka på eventuell nyansskillnad.

Gissar att det andra alternativet är att sälja allt och köpa nytt? Är det värt det? Lär förlora rätt mycket, men ja, jag får väl skylla mig själv…

Om du sätter en hel vägg med samma storlek från annan bränning kommer det inte att synas.

Vinklarna förvillar ev skillnad i färgton. Skuggor och ljus faller olika på väggarna och även med samma bränning kan en vägg upplevas vara i annan ton än övriga.
Om du däremot blandar olika bränningar på en vägg blir det genast uppenbart, om det finns nyansskillnader.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha ett kaklat duschhörn? I såna fall kanske du kan ha en skarv mellan bränningarna där duschhörnet slutar mot resten av rummet. Kommer kanske ändå vara en duschvägg eller draperi som skymmer skarven så du kommer inte se båda bitarna vägg direkt emot varandra.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Kanske låta en av väggarna bli en fondvägg i annan färg? Eller annat kakel i duschörnan, eller som en sockel nedersta 2-3 raderna, eller något liknande?

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer att ha en duschhörna med glasväggar men den går inte hela vägen upp till taket så risken är att det kommer synas.

Om man nu inte ser skillnad om man kaklar en hel vägg så tror jag det blir bästa lösningen. Det är vanligt vitt 15x15 så kostnadsmässigt är det hanterbart.

Tack för alla er svar! :)

Bakom högskåpen kommoden och den stora spegeln kan du ju låta bli att sätta kakel.
Så kanske det du köpt räcker.

7ender
Om butiken har flera bränningar på hyllan kan du ju välja den som är mest lik. Jämför med en medtagen platta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.