2 130 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Nyrenoverad lägenhet, svart arbetskraft
Hej
Jag gick på visning på en bostadsrätt och efter att ha pressat mäklaren kröp det fram att båda superfräscha badrummen med golvvärme och dusch samt sänkt tak med spotlights och ny el från central är gjort av utländsk arbetskraft som bott där i två månader och färdigställt allt. Mäklaren kunde inte säga nåt om fakturor, firma, våtrumsstandard eller nåt alls egentligen bara att det fanns materialkvitton... Bör jag dra öronen åt mig? Det ser helt ok ut, lutning finns i duschen, golvvärmen fungerar. Han påstår att eventuella fel i VVS är dolda fel och inget att oroa sig för i så fall. Detta känner jag att jag inte riktigt litar på. Vill någon säga nåt om detta? BR har dessutom toppenläge och fin i övrigt.
Jag gick på visning på en bostadsrätt och efter att ha pressat mäklaren kröp det fram att båda superfräscha badrummen med golvvärme och dusch samt sänkt tak med spotlights och ny el från central är gjort av utländsk arbetskraft som bott där i två månader och färdigställt allt. Mäklaren kunde inte säga nåt om fakturor, firma, våtrumsstandard eller nåt alls egentligen bara att det fanns materialkvitton... Bör jag dra öronen åt mig? Det ser helt ok ut, lutning finns i duschen, golvvärmen fungerar. Han påstår att eventuella fel i VVS är dolda fel och inget att oroa sig för i så fall. Detta känner jag att jag inte riktigt litar på. Vill någon säga nåt om detta? BR har dessutom toppenläge och fin i övrigt.
Nu när du vet om att det är gjort utan några som helst säkerheter i form av utbildning av arbetskraften eller garantier från de som utfört arbetet eller ens kunskap om vilka det är så är det knappast att betrakta som dolt fel längre. Snarare som så att du borde se det som läge att ta till en fördjupad undersökning för att säkerställa att du vet vad du köper.
Det behöver ju inte betyda att något är dåligt gjort alls men jag skulle nog gärna sett dokumentation. Foto på hur allt är gjort, materialkvitto så man kan se att allt som behövs åtminstone är inköpt, när det gäller golvvärme att kontroller är gjorda osv.
Jag skulle nog säga att om det är gjort av någon ordentligt så bör man även ha dokumenterat det, även om man inte är certifierad på allt. Finns ingen ordentlig dokumentation så får man väl anse värdet på renoveringen = noll ungefär.
Jag skulle nog säga att om det är gjort av någon ordentligt så bör man även ha dokumenterat det, även om man inte är certifierad på allt. Finns ingen ordentlig dokumentation så får man väl anse värdet på renoveringen = noll ungefär.
Är det dessutom bostadsrätt så kanske man bör fundera på hur ens ansvar gentemot föreningen ser ut, blir det fuktskador som påverkar grannar eller fastigheten, hur ska det ersättas? Ska du betala och försöka få betalt av tidigare ägare sen? Det är ju en sak att själv få fixa något men att ersätta andras skador kan bli hur dyrt som helst
Det fanns inga foton, inget dokumenterat alls. Ju mer jag frågade desto mer erkände mäklaren att han visste att det var svartjobb... eventuellt fanns kvitton på en del av materialet. Säljaren har köpt lägenheten förra året, och fixat till för att nu sälja dyrt. Ju mer jag funderar tror jag att jag väljer att kika på en annan orenoverad i samma område. Den är några hundra tusen billigare dock en trappa upp jmf denna marklägenhet, men då kan jag själv fixa nytt kök och golv.
Klicka här för att svara