Byggahus.se
Hej,

det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås. Har tagit loss vattenlåset och diskat alla delar. Men jag tycker det ser ut som att det ska vara ett annat vattenlås i denna brunn. Eventuellt har bara packningen kajkat. Hur tar jag reda på vilket vattenlås som passar?

Golvbrunn med borttaget vattenlås på ett kaklat badrumsgolv, eventuell felaktig passform diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen golvbrunn utan vattenlås synlig, omgiven av blå kakelplattor med vattendroppar.
Skapa konto
Hand håller ett demonterat vattenlås framför kakelvägg, synlig packning och smutsavlagringar.
Skapa konto
Öppen golvbrunn utan vattenlås på blått kakelgolv, vatten och smuts synlig runt avloppet.
Skapa konto

mvh
bjornbjornbjorn

Inget fel på den purus brunnen
Häll i lite klorin så försvinner lukten troligen

Claes Sörmland
Jag som trodde det var en gammal Jafo... Vad heter Purusmodellen? Hur är det tänkt att den där gummiringen ska kunna täta när den ligger så där löst?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag som trodde det var en gammal Jafo... Vad heter Purusmodellen? Hur är det tänkt att den där gummiringen ska kunna täta när den ligger så där löst?
Reagerade också på att ringen låg lös. Ska det verkligen vara så?

Claes Sörmland
Ska den inte sitta i kragen längst upp?

S Sesulo skrev:
Reagerade också på att ringen låg lös. Ska det verkligen vara så?
Ska den inte sitta i kragen längst upp?

När man lägger ned låset i brunnen så åker den övre plastdelen ned och lägger sig ovanpå ringen, så att ringen kläms mellan den nedre och den övre plastdelen. I teorin borde det isolera...

Det är förstås möjligt att ringen ska sitta fastklistrad på den övre delen ändå, trots att de delarna är lite rörliga?

Bästa svaret

O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.

-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)

GoC GoC skrev:
Inget fel på den purus brunnen
Häll i lite klorin så försvinner lukten troligen
Purus? Jag gissar att det är en Jafo baserat på att det är en skruvad klämring.

Jag gissar att det är packningen som inte hamnar riktigt rätt låset sätts på plats.

B bjornbjornbjorn skrev:
det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås.
Har du bytt vattenlås? Annars är det lite konstigt att det skulle vara fel helt plötsligt...
Lukt kan även bero på begynnande stopp nånstans så att det trycks upp luft när man spolar någon annan stans.

T tanker skrev:
O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.

-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
Tack, ja, det verkar vara ett sådant problem. Det löste sig med ny O-ring. Allt gott, Björn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.