Hej,
det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås. Har tagit loss vattenlåset och diskat alla delar. Men jag tycker det ser ut som att det ska vara ett annat vattenlås i denna brunn. Eventuellt har bara packningen kajkat. Hur tar jag reda på vilket vattenlås som passar?
mvh
bjornbjornbjorn
det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås. Har tagit loss vattenlåset och diskat alla delar. Men jag tycker det ser ut som att det ska vara ett annat vattenlås i denna brunn. Eventuellt har bara packningen kajkat. Hur tar jag reda på vilket vattenlås som passar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh
bjornbjornbjorn
Claes Sörmland skrev:
S Sesulo skrev:
Claes Sörmland skrev:
När man lägger ned låset i brunnen så åker den övre plastdelen ned och lägger sig ovanpå ringen, så att ringen kläms mellan den nedre och den övre plastdelen. I teorin borde det isolera...
Det är förstås möjligt att ringen ska sitta fastklistrad på den övre delen ändå, trots att de delarna är lite rörliga?
Bästa svaret
O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.
-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Har du bytt vattenlås? Annars är det lite konstigt att det skulle vara fel helt plötsligt...B bjornbjornbjorn skrev:
Lukt kan även bero på begynnande stopp nånstans så att det trycks upp luft när man spolar någon annan stans.
Tack, ja, det verkar vara ett sådant problem. Det löste sig med ny O-ring. Allt gott, BjörnT tanker skrev:O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.
-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden