det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås. Har tagit loss vattenlåset och diskat alla delar. Men jag tycker det ser ut som att det ska vara ett annat vattenlås i denna brunn. Eventuellt har bara packningen kajkat. Hur tar jag reda på vilket vattenlås som passar?
Jag som trodde det var en gammal Jafo... Vad heter Purusmodellen? Hur är det tänkt att den där gummiringen ska kunna täta när den ligger så där löst?
SSesulo skrev:
Reagerade också på att ringen låg lös. Ska det verkligen vara så?
Claes Sörmland skrev:
Ska den inte sitta i kragen längst upp?
När man lägger ned låset i brunnen så åker den övre plastdelen ned och lägger sig ovanpå ringen, så att ringen kläms mellan den nedre och den övre plastdelen. I teorin borde det isolera...
Det är förstås möjligt att ringen ska sitta fastklistrad på den övre delen ändå, trots att de delarna är lite rörliga?
O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.
-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
det har börjat lukta av och till ur golvbrunnen i badrummet. Baserat på andra trådar här misstänker jag att det kan vara fel vattenlås.
Har du bytt vattenlås? Annars är det lite konstigt att det skulle vara fel helt plötsligt...
Lukt kan även bero på begynnande stopp nånstans så att det trycks upp luft när man spolar någon annan stans.
O-ringen i de senare golvbrunnarna är av dålig kvalitet (iallafall Purus) efter några år så krymper de och håller inte längre tätt.
-Byt ut o-ringen så funkar det igen.
(som en tillfällig lösning kan du linda många varv PTFE gängtejp under o-ringen så att diametern blir större då håller den tätt ett tag till)
Tack, ja, det verkar vara ett sådant problem. Det löste sig med ny O-ring. Allt gott, Björn