Hej,

Vi bor i ett 3 år gammalt hus där båda badrummen har duschväggar. Jag började nu fundera på om inte något är fel eftersom det saknas silikon mellan vägg och duschvägg (jag antar att skruvarna som döljs av listen är skruvade i tätade hål som sig bör). Ska det vara så här, eller bör jag lägga på en silikonlist? Om så, på vilken sida (insidan mot duschen eller utsidan mot resten av rummet)? Om någon tätat med massa på baksidan av listerna, riskerar man med en extra sträng att få "dubbeltätning" och problem med instängd vatten?

Bifogar bilder på hur det ser ut. Båda duschdörrarna är av märket Bath Deluxe (Bauhaus).

Bifogar även en bild på en av blandarna där jag har samma fundering kring tätning (dock tittar det ut en genomskinlig silikonmassa på vissa ställen så jag antar att det är kladdat ordentligt på baksidan av blandaren).

Metallduschprofil utan synlig silikonfog mot kaklade badrumsväggen, ifrågasatt tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschväggslist utan synlig silikon mellan vägg och duschvägg i ett badrum.
Skapa konto
En närbild på en duschväggsfäste utan silikon mot en svart kaklad vägg, frågeställning om tätning.
Skapa konto

Nä, börja inte kladda på nån silikon där.

• Gilla
surris och 5 till
  • Laddar…
Behövs inte. Bara en rent estetisk fråga.

• Gilla
Tonka och 1 till
  • Laddar…
Nej, det skall inte vara silikon där.

• Gilla
Alizza och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nej nej nej.... släpp silikontänket... det är vidrigt !!!

Silikon är ett rent jäkla skit som man bara ska använda så minimalt det bara går och det är garanterat använt där det ska av de som monterat duschdörrar och blandare !!

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Håller med övriga här. Skippa silikonet. Det lär ju inte komma ut några mängder vatten mellan duschväggen och väggen ändå. Silikon blir bara fult med tiden.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Första frågan är väl om det finns något problem som behöver lösas?

• Gilla
Tonka och 1 till
  • Laddar…
Supertack för alla svar. Skippar silikonet! (y)

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.