G Gennaker skrev:
Är det bara jag som tycker att 160000 för att kakla om ett 2kvm stort badrum låter mycket ? Hamnade alla offerter runt det beloppet ?
Finns en tråd jag skapade för drygt ett halvår sedan med just den diskussionen och typ 100 kommentarer. Men ja, jag håller med dig. Väldigt dyrt för endast 2kvm. Alla offerter var därikring. Fick en som var uppåt 200k också.

Jag tycker det låter fruktansvärt dyrt för bara 2 kvm. Orimliga priser här i Sverige för sådant hantverk, känner att det gått för långt. Vi tar in rörmokare, plattsättare och snickare o ska hjälpa till lite själva. Jag hoppas det går på ca 130 för 6 kvm. Vi får väl se. Problemet är ju dessa oväntade utgifter.

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Hallonbåten
Om tätskiktet är helt ,och det bara är kaklet du vill byta ,så kan du väl göra en seriös-oseriös renovering. Sätt nytt kakel utanpå det gamla. Har stött på det några gånger, Sätt Klackfoder runt dörren.Sitter brunnen på rätt plats idag, eller måste du byta/flytta den?

Att renovera att badrum är ju inte direkt ett månlandningsprojekt - om man är läskunnig och händig då all information om dagens regler finns på Byggeramikrådets hemsida. El och vatten bör man kanske inte pyssla med själv
Försäkringsmässigt så är det ingen skillnad om du gör arbetet själv, bara det är fackmannamässigt gjort och enligt per dato gällande regler.
Badrum är väl det rum i huset som kostar mest att renovera eftersom det ska till så många yrkesskrån (som enligt min erfarenhet ibland måste stå och vänta om någon annan hantverkare inte håller tiden)
160kkr låter hutlöst för 2kvm, om du inte valt lyxigaste plattorna och guldpläterade kranar.
Det är klart att du kan komma ner i kostnad men då får du nog räkna med att lägga ner egen tid och arbete för rivning samt för koordinering av hantverkare - och det kanske du inte har om du som de flesta, jobbar hela veckan.

Jag har tidigare jobbat med badrumsrenoveringar, då bilade jag bort allt kakel samt klinkers och flytspackel. sedan bilade jag upp för brunn och avlopp i konstruktionbetongen och bar ut allt som bilats bort. jag gjorde 2 st badrum per dag!
Plocka bort handfat, toalett och badkar tar 30 min bara man stängt av vattnet.

• Gilla
Jonte67 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Gennaker skrev:
Är det bara jag som tycker att 160000 för att kakla om ett 2kvm stort badrum låter mycket ? Hamnade alla offerter runt det beloppet ?
Nu är det ju inte bara att kakla om som ingår i det beloppet utan bortmontering, rivning av väggar, fler reglar i väggar och golv, OSB, gips, ny golvbrunn, flytspackla till korrekt fall och tätskikta enligt konstens alla regler innan man kommer till läget att börja kakla. Att kakla är ju en liten del utan som vanligt är det förarbetet som tar tid.

Att totalrenovera 2 eller 4 kvm påverkar inte mycket på priset eftersom det i ett litet rum blir mycket mer bök, svårt att få plats med stora skivor, nästan alla skivor behöver kapas och det kan inte göras i rummet osv.

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
P prunila skrev:
Hej!
Gjorde en tråd för några månader sedan där jag fått in offerter på ca. 160k för att få mitt 2kvm stora badrum omkaklat. Det jag nu undrar är om det finns någon som har erfarenhet av att riva badrum själv? Tänker att jag skulle kunna komma ner i kostnad rejält om jag:
1. Tar in rörmokare för nedmontering
2. River kakel och klinkers själv
3. Tar in plattsättare för tätskikt och kakling
4. Rörmokare igen för att montera allt

Då jag inte ska dra om el, lägga golvvärme eller ens flytta/byta ut inredning så tänker jag att min ovan plan borde fungera och bli billigare?
Det borde bli billigare beroende på vad som ingår, men du måste veta ungefärligt tidsåtgång för varje moment och hitta hantverkare för rätt peng. Referens är bra. Tidsåtgången blir dock avsevärt längre när man synkar själv. Mitt tog 3 mån, 1,5 mån bara i väntande:crysmile: men det blev billigare

G Gennaker skrev:
Vad som ingår i summan är ju vitalt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte bara att kakla om som ingår i det beloppet utan bortmontering, rivning av väggar, fler reglar i väggar och golv, OSB, gips, ny golvbrunn, flytspackla till korrekt fall och tätskikta enligt konstens alla regler innan man kommer till läget att börja kakla. Att kakla är ju en liten del utan som vanligt är det förarbetet som tar tid.

Att totalrenovera 2 eller 4 kvm påverkar inte mycket på priset eftersom det i ett litet rum blir mycket mer bök, svårt att få plats med stora skivor, nästan alla skivor behöver kapas och det kan inte göras i rummet osv.
Men nu skulle det inte rivas väggar mm...

Vi har renoverat badrum två gånger på löpande räkning och ena gången samordnade vi även alla hantverkare själva. Det var inga problem och min uppfattning är att det blir billigare, men det är mer jobb för dig själv att hålla koll. De som säger att det absolut är bättre att låta hantverkare ta totalentreprenad i den här tråden är hantverkare själva och de har en vinning i att säga det då totalentreprenaden gör att de kan ta ut 30-50% mer betalt för samma eller mindre jobb. Man kan räkna med att hantverkare tar genvägar när de gör badrum på totalentreprenad. Vid löpande räkning tjänar de på att göra det noggrannare.

Det vi fick problem med vid senaste badrumsrenoveringen var att hantverkaren vid kontraktsskrivning lovade att rapportera antal arbetade timmar per dag, men sedan när jobbet började så vägrade han. Men det är nog ett unikt fall som jag inte tror att så många kan råka ut för. Men om du anlitar hantverkare på löpande räkning, förbered själv en tidrapport som de ska fylla i varje dag, skriva under och lämna till dig så att det inte blir några frågetecken sedan vid fakturering.

Redigerat:
  • Gilla
Pir79 och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
Är det verkligen ett BADrum på 2 kvm eller en toalett m handfat?
Om det är toalett hade jag själv gjort jobbet utan att tveka, och bara ringt in hantverkare för el och dvt rör. Så klart lite annorlunda om det är ett badrum mtp tätskikt etc..
Det är inte SÅ svårt att sätta kakel etc. Youtube är bra till mycket ;)

BirgitS
A AEDI skrev:
Men nu skulle det inte rivas väggar mm...
Så vitt jag förstår så vet inte TS hur väggar och golv är uppreglade och det lär ju innebära att ett företag räknar med att det behöver sättas tätare reglar för att uppfylla dagens branschregler.

Allt hänger på hur händig du är och hur villig man är att lära sig nya grejor, sen skall tiden finnas.

Jag har renoverat ett 5m2 badrum för 6 år sedan, läste på och körde, hade bara hjälp med vvs och el. Dokumenterade varje delsteg med foto och lät det ta lite tid. Har haft hantverkare på besök som sett resultatet och inte trott jag gjort det själv.

Kör nu på med ett större badrum 18m2 med bastu, räknar med att spara 150kkr på detta. Men som sagt det får ta lite tid och det går ju inte om man bara har en dusch i huset.

Brukar vara många hantverkare på forum som varnar, med rätta om man inte är villig att läsa på men man får heller inte skrämmas av det.

Lycka till!

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.