Byggahus.se

Badrumsspegeln rund led ljusstyrka

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej! Ska byta ut spegeln i badrummet I samband med renoveringen till en rund 80cm diameter med led bakom/runt spegeln. Alltså ingen ljusremsa runt på själva spegeln. Kant till kant spegel så att säga.. vi har lysrör i dagsläget med ”kallt ljus” 18w/840. Vill ha minst samma ljusnivå som med lysröret idag.

Vilken ljusstyrka ska man ha och kan man få som Max med led på spegeln? 4000k lumen säger inte mig något. Finns inget fönster, endast takbelysningen och belysningen vid spegeln. Vill säkerställa vitt ljus som verkligen är ljusstark då vi tror att det kommer att bli rätt mörkt med mörkgråa väggar och golv i mikrocement.

exempel på spegel vi tittar på: https://www.badshop.se/badrum/badru...ler/badrumsspeglar/spegel-vidi-moon/p-1080832

Endast seriösa svar tack.

Redigerat 8 sep 15:11
  2. Tswl
    Medlem · Nivå 4
    Snygg spegel!

4000k är färgtemperaturen, dvs hur vit färgen är. Ju lägre desto mer "mysbelysning". Tror att 4000k upplevs som rätt kall, men har ni haft ljusrör förut blir det kanske rätt likt. Mer info här t.ex.: http://www.westinghouselighting.com/color-temperature.aspx

Högsta ljusläget verkar dra 18W, vilket enligt typiska tumregelstabeller man kan hitta på nätet skulle motsvara lite över 100W glödlampa vilket förstås är ljusstarkt. MEN... det verkar endast vara indirekt ljus, vilket alltid blir svagare. Hur svagt är omöjligt att säga, eftersom det beror på vilken färg man har bakom, hur reflekterande ytan är, var LED:arna är placerade bakom spegeln, osv. Om den dessutom t.ex. ska sitta på en blank yta (typ blankt kakel) kommer ljuset i princip att behöva studsa minst två gånger innan det kommer tillbaka till ansiktet på den som står framför spegeln.

Jag hade nog velat se den på plats och igång innan jag bestämde mig för den, eller så behöver man nog vara beredd på att det eventuellt skulle kunna behövas en till lampa för att lysa upp den som står framför.

En annan liten detalj är att denna placering av belysning nära väggen kan göra att alla ojämnheter på väggen blir extra synliga, eftersom det blir långa skuggor.

3. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag monterade in Swedbergs 800 spegel, den är dessutom dimbar, kan jag rek!
    Man är inte alltid på humör för full styrka på ljuset ;)
    Så oavsett märke på spegel, så bör den vara dimbar….