Lite konstig rubrik och jag vet inte om det är rätt forum, men låt gå.

Håller på att färdigställa ett badrum och sätter panel i taket. Längs ena väggen går en kanal med en rörände på vilken jag ska sätta någon form av ventil. Mitt problem är att hålet är nästan ända upp till bjälklaget och jag flyttar nu ner taket med 40 mm. Hur gör jag för att få en snygg anslutning som funkar med nya taket?

På trumman kommer jag att sätta panelen utan regel för att inte sänka mer än nödvändigt.
 
  • Hål i tak med synligt rörande och kanal omgivet av obruten panel och vägg, nära till bjälklaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen?
 
Jag tycker det ser ut son det är ett t rör du har i änden eller en böj, det skulle inte funka att vrida den 90 grader så du får hålet i underkant på trumman, kommer se bättre ut och du får till en snyggare lösning......
 
E egge80 skrev:
Jag tycker det ser ut son det är ett t rör du har i änden eller en böj, det skulle inte funka att vrida den 90 grader så du får hålet i underkant på trumman, kommer se bättre ut och du får till en snyggare lösning......
Det hade helt klart varit en bra lösning. Tyvärr vet jag inte hur mycket åverkan jag vågar göra i och med att väggarna redan är kaklade.
 
Finns väl endast två lösningar som jag ser det om du inte vill ha det som det ser ut nu...???...

Det första har du redan fått, dvs vrida anslutningen 90° så den går nedåt.

Det andra är att göra en lokal ursparing i din nedsänkning, dvs låta bli att sänka taket precis utanför ventilen. Och göra ursparingen så stor att det går att montera och demontera "gallret".

Vilket du väljer är upp till dig. Jag tycker att vrida ventilen är den lösning som blir snyggast i längden.
 
Vet att inte frågan handlar om el röret men tycker det ser konstigt ut att såga sönder en ventilationstrumma på det där viset och dra ett el rör i. Kan inte vara godkänt på det viset.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vet att inte frågan handlar om el röret men tycker det ser konstigt ut att såga sönder en ventilationstrumma på det där viset och dra ett el rör i. Kan inte vara godkänt på det viset.
Intressant. Vad är det som inte är godkänt? Vilken regel bryter det mot?
 
En ventilationstrumma ska väll vara slät och tät? Ingen el får dras i ventilationstrummor.
Så har jag fattat iaf. Ställ frågan i El delen så får du nog mer kött på benen och bättre svar.
 
Jag pratade lite med min far nyss om detta och tittade då på bilden igen. VP-slangen går alltså inte in genom spiroröret utan passerar utanför. Om det var det du syftade på.
 
OK. Såg det som en ventkanal inte ett inbyggt spiro.
 
Okej, såhär typ ett år senare kommer en bild på slutresultatet. Jag tog helt enkelt och minskade dimensionen på öppningen så gick det någorlunda bra att få dit en ventil sen.
Taklistningen består för övrigt av inte mindre än 19 olika delar. Det var lite pyssligt, men resultatet blev bra.
Trätak med infällda spotlights och en nyinstallerad takventil, omgivet av en komplex taklistning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.