Hej!
Har anlitat en firma för badrumsrenovering i en äldre kåk. Hade en besiktningsman som kom och kollade på en mindre vattenskada och var lite skeptisk till arbetet. Han noterade att avloppsröret var alldeles för nära väggen, avstånd ca 20mm. Innan arbetet så var väggen troligen mer än 60mm bort men sedan dess har byggfirma byggt ut väggen. Hade mattläggare här idag som sa att det inte såg bra ut men att han kan fixa att lägga tätskikt ändå. Till frågorna; hur ska jag resonera kring detta? Ska rören dras om? Vem står för vad?
Har anlitat en firma för badrumsrenovering i en äldre kåk. Hade en besiktningsman som kom och kollade på en mindre vattenskada och var lite skeptisk till arbetet. Han noterade att avloppsröret var alldeles för nära väggen, avstånd ca 20mm. Innan arbetet så var väggen troligen mer än 60mm bort men sedan dess har byggfirma byggt ut väggen. Hade mattläggare här idag som sa att det inte såg bra ut men att han kan fixa att lägga tätskikt ändå. Till frågorna; hur ska jag resonera kring detta? Ska rören dras om? Vem står för vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Hur har det gått, gick ni vidare? Både BBV (plastmatta som ytskikt) och GVK (klinker som ytskikt) anger min. 60 mm avstånd mellan vägg och rör. Ang. ansvar så är det firman som ansvarar om ni köpt en totalentreprenad för badrumsrenovering. Antar att mattläggaren är underentreprenör till byggfirman?
Men anser mattläggaren att det funkar så är det kanske lugnt om ni känner er trygga med hans svar. Skulle dock en fuktskada uppstå som kan härledas till att tätskiktet inte sluter tätt mot avloppet pga. för litet avstånd kan ni inte förvänta er någon ersättning från ert försäkringsbolag.
Men anser mattläggaren att det funkar så är det kanske lugnt om ni känner er trygga med hans svar. Skulle dock en fuktskada uppstå som kan härledas till att tätskiktet inte sluter tätt mot avloppet pga. för litet avstånd kan ni inte förvänta er någon ersättning från ert försäkringsbolag.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Denna tråd har jag missat helt så hoppas att TS fått åtgärdat det hela för låter man detta bero så gäller inte försäkringar då det blir avvikelse på detta fel.
Dock kanske lite info aldrig är fel.
BBV = Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum
BKR = ByggKeramikRådet
GVK = Golvbranschens VåtrumsKontroll
MVK = Måleribranschens VåtrumsKontroll
De som arbetar med plastmattor är i huvudsak anslutna till GVK.
De som arbetar med keramik borde vara anslutna till BKR och följa BBV men kan välja mellan BKR & GVK.
Dock är det ju i min värld tryggare med en plattsättare som är ansluten till BKR då det känns mer fokuserat på keramik.
Tyvärr flyttade mnog en hel del från BKR till GVK när BBV krävde våtrumsskivor och det enligt GVK fortfarande godkändes att använda pappersbeklädd gips. Då var det en hel del som hellre valde att följa de branschreglerna.
Korrekt, förutom detta med BBV och GVK... men det kan ju kvitta i sammanhanget.T Tobbe_G skrev:Hej! Hur har det gått, gick ni vidare? Både BBV (plastmatta som ytskikt) och GVK (klinker som ytskikt) anger min. 60 mm avstånd mellan vägg och rör. Ang. ansvar så är det firman som ansvarar om ni köpt en totalentreprenad för badrumsrenovering. Antar att mattläggaren är underentreprenör till byggfirman?
Dock kanske lite info aldrig är fel.
BBV = Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum
BKR = ByggKeramikRådet
GVK = Golvbranschens VåtrumsKontroll
MVK = Måleribranschens VåtrumsKontroll
De som arbetar med plastmattor är i huvudsak anslutna till GVK.
De som arbetar med keramik borde vara anslutna till BKR och följa BBV men kan välja mellan BKR & GVK.
Dock är det ju i min värld tryggare med en plattsättare som är ansluten till BKR då det känns mer fokuserat på keramik.
Tyvärr flyttade mnog en hel del från BKR till GVK när BBV krävde våtrumsskivor och det enligt GVK fortfarande godkändes att använda pappersbeklädd gips. Då var det en hel del som hellre valde att följa de branschreglerna.
Ja, visst är det förvirrande och tackar för svaret, det gjorde saker och ting klarar för mig i alla fall. Vårt tidigare hus hade keramik som ytskikt men där var fanns bara ett GVK-intyg vilket jag ställde mig frågande till. Nu vet jag varför, tack! Och håller helt med att BKR känns mer tryggt om man ska lägga keramik. Hoppas att TS fått sitt problem löst.
Nordin89 skrev:
Hej!
Har anlitat en firma för badrumsrenovering i en äldre kåk. Hade en besiktningsman som kom och kollade på en mindre vattenskada och var lite skeptisk till arbetet. Han noterade att avloppsröret var alldeles för nära väggen, avstånd ca 20mm. Innan arbetet så var väggen troligen mer än 60mm bort men sedan dess har byggfirma byggt ut väggen. Hade mattläggare här idag som sa att det inte såg bra ut men att han kan fixa att lägga tätskikt ändå. Till frågorna; hur ska jag resonera kring detta? Ska rören dras om? Vem står för vad? [bild] [bild]
Blir tajt att få dit en normal wc-stol, då de brukar ha som krav minimum 75 mm från rörets centrum till vägg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men jag menar på att det är kravet för godkänt tätskikt som borde gälla och inget annat.M mattoys skrev:
För att få dit stolen kan man ju bara plugga i en excenter så är det löst men problemet kvarstår att inte tätskiktet är godkänt.
Du lär ju inte såga röret längsmed golv för då kan du omöjligt få till tätskiktet, så kanten på WC-stolen måste fortfarande få plats mellan rör och vägg även med excenteradapter.Paul-Staffanstorp skrev:
Att använda excenter är ju en nödlösning, precis som man kan göra avsteg från bransch anvisningarna för tätskiktet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
En avvikelse blir det ju såklart men det är nog inga problem ändå och jag skulle inte sova dåligt för det där. Tror inte merparten av vattenskador beror på läckage just där. Skulle nog mer "irritera" mig på att det kanske blir lite begränsat vad man kan använda för toastol.
Klicka här för att svara