Borra genom kaklet med en diamantborr typ denna:

En 6mm diamantborr för kakel med slipad spets och svart skaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
falkn
  • Laddar…
Jag tycker den här typen av borr fungerar väldigt bra till glaserat kakel. Den maler in i kaklet utan att det spricker. Jag sätter spetsen där jag vill ha hålet och slår lätt bak på borrmaskinen för att få ett märke sen är bet bara att borra med ett lätt tryck.

1

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Tänk oxå på att dom flesta vettiga borrarna ska köras på låg hastighet, så att dom sas skär sig igenom emaljen.
Framförallt borren ovan

Tjockleken på fixet bakom, gör att du enkelt kan borra genom plattan, utan att gå igenom plyfan.
Borra gärna ett litet centrerat hål i plyfan innan du drar i skruven, så drar den bättre, optimalt är 0,5 mm mindre än skruvens kärna.
Använd inte självborrande, eller skruv med skärande gänga när du skruvar i ett tunt material som tex en plyfa.

Isakare Isakare skrev:
Tjockleken på fixet bakom, gör att du enkelt kan borra genom plattan, utan att gå igenom plyfan.
Så gipsskivans 13 mm är inte en större buffertzon än fixet? :cool:

T
Isakare Isakare skrev:
Borra gärna ett litet centrerat hål i plyfan innan du drar i skruven, så drar den bättre, optimalt är 0,5 mm mindre än skruvens kärna.
Använd inte självborrande, eller skruv med skärande gänga när du skruvar i ett tunt material som tex en plyfa.
Fixet är typ 2-3 tjockt bakom plattan och man får ju hoppas att där en gipsskiva också innan plywooden:rolleyes:

Och nej man behöver inte förborra i plywooden, sicket tramssnack.

Som sagt man ska BARA borra igenom kakelplattan, hur svårt ska det vara att förstå???

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Fixet är typ 2-3 tjockt bakom plattan och man får ju hoppas att där en gipsskiva också innan plywooden:rolleyes:

Som sagt man ska BARA borra igenom kakelplattan, hur svårt ska det vara att förstå???
Kolla på baksidan av en skiva om du bara pressar i en skruv, jämfört med om du borrar ett hål först.
Jag har inte svårt att förstå, har jobbat med infästning av alla tänkbara material i drygt 40 år.
Mitt motto är att sakerna ska sitta "bäst möjligt"
Ett annat motto som används flitigt, men inte av mig, är "Fort men fel"

Ska en skruv sitta bäst möjligt i en tunn skiva, ska man förborra och använda en skruv med slät gänga.

Har dessutom inga problem att bara borra genom en kakelplatta för att stanna innan den går igenom materialet bakom.
Det kallas för känsla, nått man vanligtvis får med tiden och erfarenheter.
"Fort men fel" brukar sakna den egenskapen, hur länge de än jobbat.
"Smacka upp skiten så vi får gå hem tidigare"

T tank77 skrev:

Man ska väl borra igenom tätskiktet också, om det har någon större betydelse eller inte låter jag dock vara osagt. Men kanske finns en viss möjlighet att skruven nyper i folien och skadar den mer än nödvändigt.

• Illustration av korrekt borr- och skruvmetod genom tätskikt utan att skada underliggande plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.