8 971 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Hur fästa vägghängt skåp på kaklad vägg med plywood bakom?
Jag tycker den här typen av borr fungerar väldigt bra till glaserat kakel. Den maler in i kaklet utan att det spricker. Jag sätter spetsen där jag vill ha hålet och slår lätt bak på borrmaskinen för att få ett märke sen är bet bara att borra med ett lätt tryck.

Tjockleken på fixet bakom, gör att du enkelt kan borra genom plattan, utan att gå igenom plyfan.
Borra gärna ett litet centrerat hål i plyfan innan du drar i skruven, så drar den bättre, optimalt är 0,5 mm mindre än skruvens kärna.
Använd inte självborrande, eller skruv med skärande gänga när du skruvar i ett tunt material som tex en plyfa.
Borra gärna ett litet centrerat hål i plyfan innan du drar i skruven, så drar den bättre, optimalt är 0,5 mm mindre än skruvens kärna.
Använd inte självborrande, eller skruv med skärande gänga när du skruvar i ett tunt material som tex en plyfa.
Fixet är typ 2-3 tjockt bakom plattan och man får ju hoppas att där en gipsskiva också innan plywoodenIsakare skrev:
Tjockleken på fixet bakom, gör att du enkelt kan borra genom plattan, utan att gå igenom plyfan.
Och nej man behöver inte förborra i plywooden, sicket tramssnack.
Som sagt man ska BARA borra igenom kakelplattan, hur svårt ska det vara att förstå???
Kolla på baksidan av en skiva om du bara pressar i en skruv, jämfört med om du borrar ett hål först.T tank77 skrev:
Jag har inte svårt att förstå, har jobbat med infästning av alla tänkbara material i drygt 40 år.
Mitt motto är att sakerna ska sitta "bäst möjligt"
Ett annat motto som används flitigt, men inte av mig, är "Fort men fel"
Ska en skruv sitta bäst möjligt i en tunn skiva, ska man förborra och använda en skruv med slät gänga.
Har dessutom inga problem att bara borra genom en kakelplatta för att stanna innan den går igenom materialet bakom.
Det kallas för känsla, nått man vanligtvis får med tiden och erfarenheter.
"Fort men fel" brukar sakna den egenskapen, hur länge de än jobbat.
"Smacka upp skiten så vi får gå hem tidigare"
Det kallas för känsla, nått man vanligtvis får med tiden och erfarenheter.
"Fort men fel" brukar sakna den egenskapen, hur länge de än jobbat.
"Smacka upp skiten så vi får gå hem tidigare"
Man ska väl borra igenom tätskiktet också, om det har någon större betydelse eller inte låter jag dock vara osagt. Men kanske finns en viss möjlighet att skruven nyper i folien och skadar den mer än nödvändigt.T tank77 skrev:
Klicka här för att svara