M
H HEM2121 skrev:
Beror lite på, hur högt i tak det är. Fallhöjd, vilket kakel, vilka möbler. 100.000-150.000.
2.40 i tak. Billigaste enkla 15x15-kakel på vägg. Möblerna förstår jag varierar i pris men en standarduppsättning för ett badrum; toa, kommod, badkar, dusch?

BirgitS
M milimani skrev:
Hur lång tid ska man förvänta att en sådan renovering tar också - någon som har tankar?
3-4 veckor är normalt för en badrumsrenovering men det kan ju ta längre tid om t.ex. rör måste dras om från källare eller det är mycket jobb med att förstärka golv och väggar.

M
BirgitS BirgitS skrev:
3-4 veckor är normalt för en badrumsrenovering men det kan ju ta längre tid om t.ex. rör måste dras om från källare eller det är mycket jobb med att förstärka golv och väggar.
Tack, bra att veta för planering.

H
BirgitS BirgitS skrev:
Viktigt att skriva in i hantverksformuläret ett datum för färdigställande annars ett vite t.ex 5000-10000 per påbörjad vecka för försening.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
M milimani skrev:
2.40 i tak. Billigaste enkla 15x15-kakel på vägg. Möblerna förstår jag varierar i pris men en standarduppsättning för ett badrum; toa, kommod, badkar, dusch?
Är mycket som ska räknas in, ska det rivas? Dras om rör? Behöver golv och väggar förstärkas med fler reglar, kottlingar? Våtrumsskivor, primer, fogmassor, kakling. Hur stora möbler, märke, badkar finns i flera varianter och material. Du kan få tag i en toalettstol för under 1000 men kan också kosta 5000. Har du tur kan du hitta extrapris på kakel och utgående kakel. Kranar och duschar varierar också i pris. Googla och se vad de olika delarna kostar. Det är omöjligt att veta vad du tycker är standard, vi är alla olika. Själv köpte jag in alla delarna allteftersom under ett år. Fråga hantverkarna vad de tar per timma och hur många timmar de beräknar att arbetet ska ta för inkl. samtliga hantverkare. Kolla med butiken vad materialet kostar och sen kollar du med hantverkarna vad de skall ha för materialet, kan hända om det är seriösa hantverkare att du får deras pris plus att de lägger på mellan 10-15% på materialet.

M
H HEM2121 skrev:
Är mycket som ska räknas in, ska det rivas? Dras om rör? Behöver golv och väggar förstärkas med fler reglar, kottlingar? Våtrumsskivor, primer, fogmassor, kakling. Hur stora möbler, märke, badkar finns i flera varianter och material. Du kan få tag i en toalettstol för under 1000 men kan också kosta 5000. Har du tur kan du hitta extrapris på kakel och utgående kakel. Kranar och duschar varierar också i pris. Googla och se vad de olika delarna kostar. Det är omöjligt att veta vad du tycker är standard, vi är alla olika. Själv köpte jag in alla delarna allteftersom under ett år. Fråga hantverkarna vad de tar per timma och hur många timmar de beräknar att arbetet ska ta för inkl. samtliga hantverkare. Kolla med butiken vad materialet kostar och sen kollar du med hantverkarna vad de skall ha för materialet, kan hända om det är seriösa hantverkare att du får deras pris plus att de lägger på mellan 10-15% på materialet.
Tack för tips, kanske är smart att sprida ut det. Rör är gammal standard så måste dras om. I dagsläget är det plastmatta överallt.

Jag tänkte 200” inklusive komplett ”std-inredning” av bra/vettig kvalitet.

H
M milimani skrev:
Tack för tips, kanske är smart att sprida ut det. Rör är gammal standard så måste dras om. I dagsläget är det plastmatta överallt.
Om det är så gamla rör, kolla om du behöver föra ett stambyte när du ändå håller på att röja i badrummet.

125-150k för arbete (baserat på offerter jag fått tidigare) . Jag skrev upp alla saker vi hade i ett badrum i vår nybyggda lägenhet innan vi flyttade till hus. Typ standardinredning som NCC hade i det här fallet (svedbergs) och standard kakel och klinker och det landade runt ca 40k. (utan tvättmaskin och torktumlare)

T
M milimani skrev:
Bor i en rätt stor stad. Har fått offert på ca 250k för allt.
Ta inte bara in en offert utan minst 4-5 stycke är mitt tips.

Både Hornbach och Bauhaus har vettiga priser på kakel och klinker bara inte du tar deras billigaste alternativ för det kan ibland vara skitkvalitet. Sedan kan man ju köpa kommod/handfat och inredning på Ikea, hur bra som helst och bra priser. Visst dom har kanske inte så stort utbud men det kostar i alla fall inte 30K-40K som det kan göra hos vissa av dom dyra tillverkarna. Blandare ska man inte snåla in på utan välj erkända märken såsom FM Mattson, Mora samt Hans Grohe.

Duschdörrar ska man inte heller snåla in på och där rekommenderar jag antingen INR eller Macro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.