Hej,
Nu är tätskikt på plats och dags för att sätta klinker. Blir 60x60 klinker på både golv och vägg (samma färg).
Kan inte bestämma mig hur jag ska lägga plattorna på golvet för att det ska bli snyggast, så jag gjorde en 3d-modell för att kunna se eventuella misstag innan de görs.
Här är två alternativ. Ser kanske inte så olika ut, men den stora skillnaden är att plattan närmast duschen är mindre på ena bilden. Detta gör dock att plattorna längst till höger och längst till vänster är ungefär samma storlek. Vill jag däremot öka storleken på plattorna närmast dusch så blir plattorna vid höger och vänster vägg inte samma bredd.
Hur rekommenderar ni läggningen? Har även en vinklad vägg som försvårar lite när man ska matcha upp väggplattorna mot golv.
Tack!
Nu är tätskikt på plats och dags för att sätta klinker. Blir 60x60 klinker på både golv och vägg (samma färg).
Kan inte bestämma mig hur jag ska lägga plattorna på golvet för att det ska bli snyggast, så jag gjorde en 3d-modell för att kunna se eventuella misstag innan de görs.
Här är två alternativ. Ser kanske inte så olika ut, men den stora skillnaden är att plattan närmast duschen är mindre på ena bilden. Detta gör dock att plattorna längst till höger och längst till vänster är ungefär samma storlek. Vill jag däremot öka storleken på plattorna närmast dusch så blir plattorna vid höger och vänster vägg inte samma bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur rekommenderar ni läggningen? Har även en vinklad vägg som försvårar lite när man ska matcha upp väggplattorna mot golv.
Tack!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Tycker alternativ 2 känns mer balanserat
Ska det vara mer grejer i rummet? Det påverkar en hel del tycker jag. Om du tex har ett handfat eller toalettstol vid väggen till höger skulle jag vara böjd att ha vänster kants plattrad fullbred eller som det övre förslaget i alla fall.
Toalettstol (golv) hamnar i nedre vänstra hörnet, direkt till vänster om dörröppningen.G Guson skrev:
Kommod hamnar längs den sneda väggen till höger.
Längst in till höger är endast en handdukstork i dagsläget, men kanske hamnar någon möbel här i framtiden. Så detta utrymme är det som är störst utan någon möbel
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ser man kanske inte så mycket av vänstra kanten? Det är ju lite missvisande med fågelperspektivet, så ser man ju aldrig på golvet i verkligheten. Kanske det är viktigare att centrera andra kakelskarven från vänster i dörröppningen?J jockebq skrev:
Nej, vänster kant bör vara minst synlig. Ja det är ju det, men perspektivet blir rätt konstigt om jag visar en annan vinkel. Menar du att skarven ska ligga exakt i mitten av dörröppningen?G Guson skrev:
EDIT: Jag är rädd för att det blir en för liten remsa utanför duschen. Det känns som en av de mest synliga områdena.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Om du inte ska ha väldigt hög kontrast mellan platta och fog så kommer man ju knappt att se fogarna och det spelar då ingen roll hur långt från väggarna de hamnar eller om de är lika långt från de två väggarna. Ingen kommer att stå och stirra in vid toastolen för att kolla hur långt från väggen som fogen är för att sen jämföra det med högerväggens närmsta fog.
Det är inte alltid en fördel med ritprogram, det är lätt att haka upp sig på sånt som inte syns i praktiken.
Det kan vara bra att kolla upp hur det ser ut längs snedväggen så att det inte blir några kapningar där som är omöjliga att få till.
Det är inte alltid en fördel med ritprogram, det är lätt att haka upp sig på sånt som inte syns i praktiken.
Det kan vara bra att kolla upp hur det ser ut längs snedväggen så att det inte blir några kapningar där som är omöjliga att få till.
Jag försöker alltid ha något motiv till det jag gör. Jag skulle nog försöka skapa en symmetri under fönstret. Lika stor platta till vänster som till höger. Vilket inte borde påverka något annat. Men jag tror inte i detta fall att det spelar så stor roll hur du väljer
Jag försöker att alltid i möjligaste mån undvika skärningar mitt på golvet, i detta fall på dom stora plattorna.
Blir alltid (ofta)en vass, fnasig kant, beroende på typ av plattor.
Så om det går, hela plattor där dom stora och små plattorna möts....
Blir alltid (ofta)en vass, fnasig kant, beroende på typ av plattor.
Så om det går, hela plattor där dom stora och små plattorna möts....
R RoBo skrev:
I vårt badrum är det endast duschen som utsätts för vatten.
Och bakfall är det inte i badrummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
J jockebq skrev:
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2016/07/BBV.pdf 3.1.2.
Och det blir vatten på golvet utanför duschplatsen och hela golvet ska kunna rengöras med vatten. För att inte tala om vad som händer den dagen det läcker från ett rör under kommoden.
Sen går det ju att göra en avvikelse men det är en avvikelse som försäkringsbolag inte brukar gilla.
Känner inte riktigt att det är detta som tråden är avsedd för. Men vad menar du händer när det läcker från ett rör vid din diskmaskin, eller kökskran? Har du fall i hela huset?BirgitS skrev:
Så snälla, ta inte detta här.