Hej,

Nu är tätskikt på plats och dags för att sätta klinker. Blir 60x60 klinker på både golv och vägg (samma färg).
Kan inte bestämma mig hur jag ska lägga plattorna på golvet för att det ska bli snyggast, så jag gjorde en 3d-modell för att kunna se eventuella misstag innan de görs.

Här är två alternativ. Ser kanske inte så olika ut, men den stora skillnaden är att plattan närmast duschen är mindre på ena bilden. Detta gör dock att plattorna längst till höger och längst till vänster är ungefär samma storlek. Vill jag däremot öka storleken på plattorna närmast dusch så blir plattorna vid höger och vänster vägg inte samma bredd.

3D-modell av ett badrumsgolv med klinkerläggning nära duschen, visar dimensioner och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av badrumsgolv med klinker, visar plattläggning nära dusch och vinklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur rekommenderar ni läggningen? Har även en vinklad vägg som försvårar lite när man ska matcha upp väggplattorna mot golv.

Tack!
 
Tycker alternativ 2 känns mer balanserat
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ska det vara mer grejer i rummet? Det påverkar en hel del tycker jag. Om du tex har ett handfat eller toalettstol vid väggen till höger skulle jag vara böjd att ha vänster kants plattrad fullbred eller som det övre förslaget i alla fall.
 
G Guson skrev:
Ska det vara mer grejer i rummet? Det påverkar en hel del tycker jag. Om du tex har ett handfat eller toalettstol vid väggen till höger skulle jag vara böjd att ha vänster kants plattrad fullbred eller som det övre förslaget i alla fall.
Toalettstol (golv) hamnar i nedre vänstra hörnet, direkt till vänster om dörröppningen.
Kommod hamnar längs den sneda väggen till höger.

Längst in till höger är endast en handdukstork i dagsläget, men kanske hamnar någon möbel här i framtiden. Så detta utrymme är det som är störst utan någon möbel
. Ritning av badrumsplan med toalett, kommod och handdukstork markerade på en snedvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jockebq skrev:
Toalettstol (golv) hamnar i nedre vänstra hörnet, direkt till vänster om dörröppningen.
Kommod hamnar längs den sneda väggen till höger.

Längst in till höger är endast en handdukstork i dagsläget, men kanske hamnar någon möbel här i framtiden. Så detta utrymme är det som är störst utan någon möbel.
Då ser man kanske inte så mycket av vänstra kanten? Det är ju lite missvisande med fågelperspektivet, så ser man ju aldrig på golvet i verkligheten. Kanske det är viktigare att centrera andra kakelskarven från vänster i dörröppningen?
 
G Guson skrev:
Då ser man kanske inte så mycket av vänstra kanten? Det är ju lite missvisande med fågelperspektivet, så ser man ju aldrig på golvet i verkligheten. Kanske det är viktigare att centrera andra kakelskarven från vänster i dörröppningen?
Nej, vänster kant bör vara minst synlig. Ja det är ju det, men perspektivet blir rätt konstigt om jag visar en annan vinkel. Menar du att skarven ska ligga exakt i mitten av dörröppningen?

EDIT: Jag är rädd för att det blir en för liten remsa utanför duschen. Det känns som en av de mest synliga områdena.
 
Hur klarar ni fallen i badrummen ? Ni som lägger 60x60 plattor.
 
R RoBo skrev:
Hur klarar ni fallen i badrummen ? Ni som lägger 60x60 plattor.
Lokalt fall i dusch.
 
BirgitS
Om du inte ska ha väldigt hög kontrast mellan platta och fog så kommer man ju knappt att se fogarna och det spelar då ingen roll hur långt från väggarna de hamnar eller om de är lika långt från de två väggarna. Ingen kommer att stå och stirra in vid toastolen för att kolla hur långt från väggen som fogen är för att sen jämföra det med högerväggens närmsta fog.

Det är inte alltid en fördel med ritprogram, det är lätt att haka upp sig på sånt som inte syns i praktiken.

Det kan vara bra att kolla upp hur det ser ut längs snedväggen så att det inte blir några kapningar där som är omöjliga att få till.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag försöker alltid ha något motiv till det jag gör. Jag skulle nog försöka skapa en symmetri under fönstret. Lika stor platta till vänster som till höger. Vilket inte borde påverka något annat. Men jag tror inte i detta fall att det spelar så stor roll hur du väljer
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag försöker att alltid i möjligaste mån undvika skärningar mitt på golvet, i detta fall på dom stora plattorna.
Blir alltid (ofta)en vass, fnasig kant, beroende på typ av plattor.
Så om det går, hela plattor där dom stora och små plattorna möts....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Lokalt fall i dusch.
Men det skall ju vara fall i hela badrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Men det skall ju vara fall i hela badrummet.
6:5335 Avledning av vatten till golvavlopp
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet
i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
I vårt badrum är det endast duschen som utsätts för vatten.
Och bakfall är det inte i badrummet.
 
BirgitS
J jockebq skrev:
I vårt badrum är det endast duschen som utsätts för vatten.
Och bakfall är det inte i badrummet.
Golvlutning ska utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill.
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2016/07/BBV.pdf 3.1.2.
Och det blir vatten på golvet utanför duschplatsen och hela golvet ska kunna rengöras med vatten. För att inte tala om vad som händer den dagen det läcker från ett rör under kommoden.

Sen går det ju att göra en avvikelse men det är en avvikelse som försäkringsbolag inte brukar gilla.
Alternativ golvlutning kan avtalas. Överenskommelse om alternativ golvlutning ska alltid dokumenteras i Kvalitetsdokumentet, BBV, Bilaga A.
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] 3.1.2.
Och det blir vatten på golvet utanför duschplatsen och hela golvet ska kunna rengöras med vatten. För att inte tala om vad som händer den dagen det läcker från ett rör under kommoden.

Sen går det ju att göra en avvikelse men det är en avvikelse som försäkringsbolag inte brukar gilla.
Känner inte riktigt att det är detta som tråden är avsedd för. Men vad menar du händer när det läcker från ett rör vid din diskmaskin, eller kökskran? Har du fall i hela huset?

Så snälla, ta inte detta här.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.