8 276 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Offert badrum - Betala 95% innan arbetet är klart?
Är också egen och arbetar på samma sätt, alltså tar betalt när badrummet är helt klart. Inga förskottsbetalningar på material eller att hälften ska betalas efter att tätskiktningen är gjord osv.JA”Snabbe” skrev:
Nu är jag själv med i BKR men jag förstår inte varför folk tror att bara för att man är medlem i BKR så kommer man att få ett badrum gjort efter alla regler och att det blir snyggt gjort, stämmer inte för fem öre då vilken klåpare som helst kan bli medlem i BKR.H HEM2121 skrev:Som flera har skrivit, betala inte i förskott! upplagt för problem, det badrummet kan då hur lång tid som helst när de redan har fått betalt. Lägg upp betalningen efter olika större arbetsmoment färdigställande. Håll inne 20% till efter det är besiktigats. Går de inte med på det välj någon annan som är medlem i BKR eller GVK/säker vatten.
Har några kollegor som har gått ur just BKR pga det egentligen inte behövs då man kan fotodokumentera allt och skriva egenkontroller som dom flesta tätskiktstillverkare tillhandahåller. Dessutom kräver ju inte ens försäkringsföretagen att man är ansluten till BKR eller GVK. Enda som kräver BKR är vissa bostadsrättföreningar samt nybyggen av hus.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Blir det fel så är det väldigt mycket bättre att man har dessa intyg. Det kan bli svårt annars att få ut ersättning såvida du inte har en miljon foto som försäkringsbolaget godkänner. Du ska bevisa att arbetet är fackmannamässigt utfört.T tank77 skrev:Nu är jag själv med i BKR men jag förstår inte varför folk tror att bara för att man är medlem i BKR så kommer man att få ett badrum gjort efter alla regler och att det blir snyggt gjort, stämmer inte för fem öre då vilken klåpare som helst kan bli medlem i BKR.
Har några kollegor som har gått ur just BKR pga det egentligen inte behövs då man kan fotodokumentera allt och skriva egenkontroller som dom flesta tätskiktstillverkare tillhandahåller. Dessutom kräver ju inte ens försäkringsföretagen att man är ansluten till BKR eller GVK. Enda som kräver BKR är vissa bostadsrättföreningar samt nybyggen av hus.
....men jag tycker inte det är ett rimligt krav från en kund. Som kund är jag ju glad att få det erbjudandet, men jag tycker inte det är en rättvis/rimlig betalningsplan. Delbetalning utan förskott är helt rimligt för båda parter - dock beror det förstås på hur långt projektet är. Handlar det bara om några dagar/en vecka är det knappt värt besväret att dela upp det.T tank77 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Har tagit texten från Aftonbladet.T tank77 skrev:Nu är jag själv med i BKR men jag förstår inte varför folk tror att bara för att man är medlem i BKR så kommer man att få ett badrum gjort efter alla regler och att det blir snyggt gjort, stämmer inte för fem öre då vilken klåpare som helst kan bli medlem i BKR.
Anlita en certifierad hantverkare
När du gått igenom vad ni vill ha och vilken stil du föredrar är det dags att börja leta efter hantverkare. Hör dig gärna för i bekantskapskretsen om tips på bra hantverkare. Du kan också gå in på branschorganisationernas hemsidor och leta där. Det är nämligen viktigt att anlita hantverkare som följer de branschregler som gäller för badrumsrenovering. Ta dig därför tid att och se till att anlita en hantverkare med våtrumscertifiering. Om du ska renovera själva är det viktigt att du har goda kunskaper om och de följer branschregler som gäller – annars finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada. Tänk på att vissa jobb som rör VVS och el alltid måste utföras av en fackman.
Vissa försäkringsbolag kräver att du kan visa ett våtrumsintyg - ett kvalitetsintyg på att badrummet är gjort enligt branschreglerna. If har inget krav på våtrumsintyg, men det är ändå bra att be om ett sådant.
Nu skulle jag inte se Aftonbladet som den bästa källan i dessa frågor, ett våtrumsintyg är inte på något sätt en garant för att få ersättning från försäkringsbolaget. Finns det brister i utförandet av tätskiktet så kommer du inte få ersättning, finns det inte brister så kommer du få ersättning (förutsatt att badrummet inte är för gammalt) Det gäller oavsett om din kusin gjort badrummet eller en välrenommerad firma. Dock är ett bättre att anlita en välrenommerade firma som inte byter ORG.NR varje år då det är lättare att processa bristen i tätskiktet mot dom.H HEM2121 skrev:Har tagit texten från Aftonbladet.
Anlita en certifierad hantverkare
När du gått igenom vad ni vill ha och vilken stil du föredrar är det dags att börja leta efter hantverkare. Hör dig gärna för i bekantskapskretsen om tips på bra hantverkare. Du kan också gå in på branschorganisationernas hemsidor och leta där. Det är nämligen viktigt att anlita hantverkare som följer de branschregler som gäller för badrumsrenovering. Ta dig därför tid att och se till att anlita en hantverkare med våtrumscertifiering. Om du ska renovera själva är det viktigt att du har goda kunskaper om och de följer branschregler som gäller – annars finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada. Tänk på att vissa jobb som rör VVS och el alltid måste utföras av en fackman.
Vissa försäkringsbolag kräver att du kan visa ett våtrumsintyg - ett kvalitetsintyg på att badrummet är gjort enligt branschreglerna. If har inget krav på våtrumsintyg, men det är ändå bra att be om ett sådant.
Gällande betalning känns det som ett helt orimligt upplägg för ett företag som är del av en ganska stor (den största ?) franchise i Sverige. Upplägg likt ovan är mer rimligt om dom inte kan tänka sig fakturering enligt normalt upplägg dvs betalning direkt efter varje avslutat moment är i så fall mer rimligt
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag skulle vara väldigt försiktig med att anlita den firman, även om de backar från förskottsbetalningen. De två vanligaste skälen för en firma att försöka få förskottsbetalt, är att de antingen har likviditetsproblem, risk för konkurs. Eller att de är vana vid kunder som inte gillar vad de utfört, och som därför inte är så villiga att betala. Ofta bådadera.Z zoledian skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det gäller givetvis at det både är en välrenommerat och ett företag som har varit aktivt i ett antal år och är Certifierad. Chansen är då åtminstone större att få ersättning från försäkringsbolaget. Är företaget stabilt så är det ju först och främst dit man vänder sig om något har blivit fel pga deras arbete är felaktigt utfört inom 10 år.L Liljeros skrev:Nu skulle jag inte se Aftonbladet som den bästa källan i dessa frågor, ett våtrumsintyg är inte på något sätt en garant för att få ersättning från försäkringsbolaget. Finns det brister i utförandet av tätskiktet så kommer du inte få ersättning, finns det inte brister så kommer du få ersättning (förutsatt att badrummet inte är för gammalt) Det gäller oavsett om din kusin gjort badrummet eller en välrenommerad firma. Dock är ett bättre att anlita en välrenommerade firma som inte byter ORG.NR varje år då det är lättare att processa bristen i tätskiktet mot dom.
Gällande betalning känns det som ett helt orimligt upplägg för ett företag som är del av en ganska stor (den största ?) franchise i Sverige. Upplägg likt ovan är mer rimligt om dom inte kan tänka sig fakturering enligt normalt upplägg dvs betalning direkt efter varje avslutat moment är i så fall mer rimligt
Gör du arbetet själv då har du mycket att bevisa och försäkringsbolagen ser sin chans att slippa betala.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Offert badrumsrenovering - rimlig?
Badrum -
Offert Badrum - Grundkostnad VVS & El vanligt?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Renovering av badrum - Tankar kring pris/offert
Badrum -
Är offerten rimlig? 6kvm badrum - 186 000 kr för tätskikten/ytskikten/montering?
Hantverkare -
offert på utbyggnad med badrum - ser det ok ut?
Utbyggnad och tillbyggnad