Lite över två år kom det helt plötsligt såna här ränder i handfatet som inte försvinner med rengöringsmedel. Är det sprucken emaljyta? Förstår inte hur det har hänt. Kan man göra något annat än att byta handfatet?

• Skadade ränder på kanten av ett vitt handfat, tecken på möjlig spricka eller emaljskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit handfatsoverkant med svarta ränder som misstänks vara sprickor i emaljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns emaljfärg som man kan måla med.

Det ser ut som att metall gnidits mot emaljen. Emaljen är väldigt hård men inte helt slät och har dessutom lite porer. Drar man ett metallföremål mot emaljen så slipas lite metall av och fastnar i ojämnheter på emaljytan.
Jag har själv fått mindre märken av samma typ när jag tappat min rostfria klocka i handfatet. Det går inte att få bort med normala hushållskemikalier eller slip/puts-medel. Det kanske skulle gå att etsa med en stark syra men jag har inte provat.

Hur känns ytan när du drar handen över det?

Hej
Finns en produkt som heter porslins suddigummi som tar bort märken av detta slag.
Har använt det själv man tror det är en spricka i porslinet ,men det går att sudda bort.
Hör med en välsorterad vvs butik dom kan ha ,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.