Jag håller på att bygga ett badrum och rörmokaren har precis varit här. Nu ska jag upp med alla skivor (konstruktionsplywood och gipsskivor) och måste då med så stor precisionen som möjligt borra håll i skivorna för rörgenomdragningen.

Frågan är i vilken diameter ska dessa hål vara?

Fixturerna är fästa i en plåt med snäppfästen, och om jag borrar hålet i den exakta diameter som fixturen har (34mm) riskerar jag trycka in snäppfästena och fixturen tappar sitt fäste i plåten. Så ska man borra med en medveten marginal, och hur stor marginal är i sådana fall tillåten?

• Installation av rörgenomföring med fixturer och snäppfästen på trästomme i pågående badrumsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Hålet ska ha 2 mm större radie än röret.
[länk]
Perfekt, tack och bock.

Jag rekommenderar att du läser igenom branschreglerna innan du börjar bygga så slipper du göra om saker sen.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag rekommenderar att du läser igenom branschreglerna innan du börjar bygga så slipper du göra om saker sen.
Självklart, jag tror jag har koll på det mesta, men just för Vattete lyckades jag inte hitta vad de rekommenderade (det är ett typgodkänt system) så utöver branchregler vill jag veta ved de som tillverkare rekommenderar.

• Instruktionsbilder för montering av rörgenomföring i vägg med specifika måttangivelser och rekommenderad metod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Första punkten i Vatettes monteringsanvisningar för deras väggenomföringssystem:

- Installationen skall utföras enligt Branschregler Säker Vatteninstallation.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Det är lättare att ta upp hålen när skivorna sitter på plats och sen sticka i rören.
men nu är det ju redan gjort :)

• Gilla
gryden
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är lättare att ta upp hålen när skivorna sitter på plats och sen sticka i rören.
men nu är det ju redan gjort :)
Jag funderar faktisk på att göra det, dvs skruva bort fästplåtarna och bara försiktigt böja bort de dragna rören bakom väggen. Jag har åtkomst till väggen bakifrån även efter att jag har satt upp skivorna, så det skulle kunna funka. Frågan är vad rörmokaren säger om jag mixtrar med hans arbete :thinking:

Bästa svaret

gryden gryden skrev:
Jag funderar faktisk på att göra det, dvs skruva bort fästplåtarna och bara försiktigt böja bort de dragna rören bakom väggen. Jag har åtkomst till väggen bakifrån även efter att jag har satt upp skivorna, så det skulle kunna funka. Frågan är vad rörmokaren säger om jag mixtrar med hans arbete :thinking:
Jag svarade hur jag hade gjort i annan tråd.
Du behöver ju inte ta bort plåtarna, snäpp bara loss rören ur hålen, sätt dit skivorna, borra med litet borr i centrum bakifrån, ta upp hålen med hålsåg framifrån och sätt sen tillbaka rören i plåtarna bakifrån.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag svarade hur jag hade gjort i annan tråd.
Du behöver ju inte ta bort plåtarna, snäpp bara loss rören ur hålen, sätt dit skivorna, borra med litet borr i centrum bakifrån, ta upp hålen med hålsåg framifrån och sätt sen tillbaka rören i plåtarna bakifrån.
Sant. Så kommer jag nog att göra. Min enda oro med denna lösning är att man inte kommer att kunna snäppa tillbaka fixturen i plåten om den ligger allt för dikt an mot plywooden, men då kan man skruva fast fixturen istället. Tack för goda råd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.