Hej.
Vi köpte ett hus för lite mindre än ett år sedan.
Idag gjorde jag en rejäl städning i badrummet och flyttade ut bubbelbad för att städa under och rensa avloppet. Såg då badkarets elinstallation som jag inte på nåt sätt kan tro är rätt gjort och som jag ser det är den livsfarlig..
Vad säger ni? Inte fan ska väl uttaget sitta där allt vatten rinner på väggen under karet?
Vi köpte ett hus för lite mindre än ett år sedan.
Idag gjorde jag en rejäl städning i badrummet och flyttade ut bubbelbad för att städa under och rensa avloppet. Såg då badkarets elinstallation som jag inte på nåt sätt kan tro är rätt gjort och som jag ser det är den livsfarlig..
Vad säger ni? Inte fan ska väl uttaget sitta där allt vatten rinner på väggen under karet?
Är det en adapter som syns för karet. klart lite malplacering av ett uttag, troligtvis något som fanns före karet. Bör nog åtgärdas, men hur måste ses på plats av en elektriker vad som är möjligt. det ska vara en jordfelsbrytare för elen i bad/toa när det finns uttag, finns det ? Så är det med livsfara lite långt tänkt..
Det är ett uttag med vanlig stickkontakt. I sladden hänger nån transformator eller liknande. Badrummet är totalrenoverat 2016 och då sattes även bubbelbadet in enligt säljaren iaf. Allt ska va gjort av elektriker säger han även, men det vet jag inte om det stämmer. Ja jordfelsbrytare finns som tur är iaf . . Men jag hade för mig att man bara gjorde fasta installationer i badrum men det kanske inte gäller om man har jordfelsbrytare?J jonaserik skrev:Är det en adapter som syns för karet. klart lite malplacering av ett uttag, troligtvis något som fanns före karet. Bör nog åtgärdas, men hur måste ses på plats av en elektriker vad som är möjligt. det ska vara en jordfelsbrytare för elen i bad/toa när det finns uttag, finns det ? Så är det med livsfara lite långt tänkt..
Utan JFB är det totalförbjudet med uttag i badrum. Om man har JFB är det godkänt med uttag i badrum, på vissa platser. Om det är en sådan regelmässigt tillåten plats under badkaret kan man säkert dividera om. Det är oavsett legalitet väldigt olämpligt med ett uttag+stickpropp där.
Eftersom det dessutom sticker upp en 3,5 mm audiokontakt där så finns det garanterat en glipa mellan kar och vägg där vatten kan rinna ner.
Eftersom det dessutom sticker upp en 3,5 mm audiokontakt där så finns det garanterat en glipa mellan kar och vägg där vatten kan rinna ner.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Det är inte total förbjudet med installationer utan jfb.tommib skrev:
Utan JFB är det totalförbjudet med uttag i badrum. Om man har JFB är det godkänt med uttag i badrum, på vissa platser. Om det är en sådan regelmässigt tillåten plats under badkaret kan man säkert dividera om. Det är oavsett legalitet väldigt olämpligt med ett uttag+stickpropp där.
Fick lära mig för 2 månader sen av behörig elektriker att om installationer görs "fasta" får tex tm installeras i badrum !
Det skrev jag inte heller. Om du läser det du citerade igen så skrev jag, ordagrant, att det är totalförbjudet med uttag.
Utrustningen som installeras fast ska också hålla en adekvat kapslingsklass för platsen den installeras på.
Hade spabadet i bild varit fast anslutet hade det kanske varit ok. Nu är det inte det.
Utrustningen som installeras fast ska också hålla en adekvat kapslingsklass för platsen den installeras på.
Hade spabadet i bild varit fast anslutet hade det kanske varit ok. Nu är det inte det.
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Är det verkligen så konstigt?. Inte så att jag flyttar bort badkaret och tokstädar där varje helg. Brukar bara vika upp täcksidan och dra med moppen där under om du nu vill veta.R Rörmokaren84 skrev:
Tack för svaren iaf. Har knäppt av säkringen till uttaget nu iaf i väntan på en elektriker.. Känns inte okej att låta barnen bada där i trots jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara