janwide
janwide: [citat] Tackar för tipset! Men som sagt lite sent. Badrummet är numera helrenoverat med ny våtrumsmatta på golvet och målat system på väggarna. Allt nytt från grunden. Nya skivor på väggarna, nytt tappvatten, nya avloppsrör och så vidare.
18 svar · 18,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag vet inte men om det ska gå behöver det väl i så fall vara som i t.ex. tvättstugor med våtrumsmatta över hela golvet med uppvik minst 5 cm på väggarna och minst 2 cm vid tröskeln. Vad är det för sorts väggar? Det kanske går att flytta väggen mellan förråd och badrum (om inte föreningen har något emot det) så att rören kommer upp inne i den nya väggen. Du kan ju också
6 svar · 5,5k läst
·
M
Mikael Höjstedt: [citat] Hej! Tack för svar. Det går att välja både synlig eller osynlig anslutning. Skulle vara värt ett försök att dra kabeln inne i väggen. Göra hål bakom listen på utsidan och försöka fiska upp kabeln. Lite pill eller mkt.. uppåt blir krångligt så där är det enkelt val
2 svar · 2,8k läst
·
S
_Smurf_: [citat] Det var ingen asbest i det jag skickade in. Jätteskönt. Men jag kom på efter att vi inte kollade den andra våtrumstapeten som satt på ett område i duschen, det var två olika och jag skickade bara in den som maken skurit i. Och vi har inte kollat golvet. Så tills vidare kommer vi inte att helrenovera, det får räcka med att maken har målat vitt, sätta in ett badkar samt
38 svar · 12,2k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Ja, "guckan" var Kiilto K2. Låter fint, då kör jag på.
3 svar · 1,0k läst
N
Norrlandskusten: Ungefär så här, fixar bilder när jag är vid datorn. https://www.byggahus.se/forum/threads/planloesning-badrum-med-snedtak.345053/ https://www.byggahus.se/forum/threads/badrummet-far-sig-en-makeover.309250/
2 svar · 1,7k läst
L
Luddasm: Hej! Det är så att jag är i full färd med att renovera badrummet och har tänkt att använda Vatettes väggbockfixtur. Dessvärre har jag stött på problem då jag inte får igenom tomröret genom fixturen. Jag använder LKs PE-X 16/25 och jag trycker som en jävla galning men det slutar bara med att gummitätningen i fixturen lossnar. Jag har provat att smörja med glidex och det hjälpte
0 svar · 1,1k läst
I
ingemarlundgren: Ok, bra tips där..tack.
3 svar · 1,7k läst
·
T
TechChad: Håll dig till en tråd, blir lättare så.
1 svar · 1,1k läst
·
M
Möla76: [citat]
4 svar · 1,3k läst
·
M
4 svar · 1,3k läst
·
A
Artilleriet: Hej! I min förra lägenhet följde jag instruktionerna på denna sida: https://www.paintpro.se/mala-linoleumgolv-och-plastmattor Målade då med epoxifärg och det funkade bra så länge jag bodde kvar. Denna färg ska tydligen funka när man målar fabriksgolv och botten på swimmingpooler. Så tänkte att det skulle funka även i ett badrum. TILLÄGG: Värt att vara medveten om glanstalet (80)
6 svar · 5,4k läst
E
eb86: Glöm inte att kolla med föreningen också innan du eventuellt överväger att lägga rören under tätskikt och ytskikt!
2 svar · 5,4k läst
·
M
Mwelander: Vad talar för/emot ett linjeavlopp? Är det jobbigare att städa ett sådant? Det känns som att man behöver jobba mindre med fallet om man har en större yta för avrinning, men har aldrig haft ett linje- så har ingen erfarenhet.
0 svar · 1,4k läst
N
Ntek: En riktig rörmokare har gjort grunden för jobbet. Badrummet är i stort sett klart. Jag vill gärna lära mig lite om rördragning och känner att detta ligger på en lagom nivå. Utvändigt är det plastbelagda kopparrör och invändigt avser jag att gå med kromade kopparrör till en radiator under fönstret. Hur gör man en korrekt genomföring för värmerör? Vad behöver jag för materiel
0 svar · 1,3k läst
·
L
Lokale: Hej, Se bifogad bild. Badrum renoverat för cirka 4 år sedan, som nytt. Ytterligare en dörr (från annat håll) behövs till badrummet om planlösning ändras. I badrummet är väggar helkalkade och golvet är klinker. Vad jag har kunnat hitta kring ämnet så hamnar det (bland annat) om: - Tröskel ska vara hög nog. Kan man ta upp det nya dörrhålet så man sparar en tröskel med
0 svar · 1,7k läst
·
A
Artilleriet: Tack för snabbt svar, @Stefan N.
2 svar · 1,4k läst
·
B
Barbro49: Tusen tack för ditt svar! Emaljlack ska jag pröva. ;)(y)
2 svar · 4,9k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Ja FMM brukar vara väldigt villiga att svara på frågor om gamla blandare (y)
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag föreslår att du tar ett foto på hur det ser ut i din golvbrunn och laddar upp samt förklarar vilket ytskikt i bilden du är orolig för.
1 svar · 903 läst
Tekniker
Tekniker: [citat] Hittade tre modeller, den jag angav ovan, INR LOOX och Dansai Corona. Jag föredrog faktiskt I R, men valde istället att köpa en Ikea HOVET. Den kommer täcka hela bänkskivan, bara 2cm kortare och 5-6000 billigare. Så ska fila på nån snygg lösning på belysningen för mellanskillnanden.
2 svar · 3,1k läst
·
H
hensvik88: Ngn som har haft samma problem vid montering av duschhörna och vet på råd.
0 svar · 945 läst
L
Lutte: [citat] Det var med matta, 270-isch i tak så körde ned matta hela vägen upp istället för bård
4 svar · 1,4k läst
·
H
Helena68: Någon som provat halkskydda klinker med medel, typ Prime Grip eller annat? Letar efter något medel som verkligen funkar.
0 svar · 461 läst
E
Elfvis: Jag har hört från en annan oxå att det kan bero på flytspacklet som ger ifrån sig detta när det blir ett annat lufttryck och att det kan finnas någon lite läcka i avloppsrören men som sagt jag vet inte. Hoppas på fler som känner igen problemet.
2 svar · 1,7k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Det är bra, exakt så har jag gjort på dom flesta Line brunnar jag lagt, även i mitt eget privata badrum.
9 svar · 3,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] En annan variant på mellankoppling som bygger minimalt (3 mm mindre än den förra): https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/rorkopplingar-och-adaptrar/mellankopplingar/fm-mattsson-29551500-mellankoppling-m26x15-med-10-mm-avstickare-2363726 Men du får två klämringskopplingar snett under blandaren för att koppla rören vidare.
10 svar · 4,0k läst
·
Briljant19
Briljant19: [citat] Med bara 10 menade jag, ingen kortare, 20 är för långt och tungt för hållaren. Ska ju sitta som en förlängning av själva handtaget så påverkar inte höjden. 10 cm blir bra och snygg design utan hemmagjorda skarvar. Får se om det är så bra som det ser ut på bild. 140 kr kan det va värt. Tack för hjälpen skaru/ni ha. .
20 svar · 4,4k läst
·
nino
nino: Eller så är du tuff och skopar ur fallet så gör du allt i en smäll. Mät upp och räkna ut hur mycket spackel det går åt, blanda ev med 1-2dl mindre vatten, slå vid väggar, sätt gärna ut nivåpinnar, kamma undan spacklet vid lokalfallet, slå ut resten, kamma så du får rätt höjder, vänta en stund och skopa sedan ur fallet. Kåsa tejpad på pinne funkar fint, spacklet slår du i en
7 svar · 715 läst
·
J
jonaserik: Synd att såga i ett så fint skåp .normalt med den typen av handfat är att det är en fasning i skivan som fatet ligger på, men går nog ändå att fästa. För att inte skramla sänder ytan vid sågning, en plastskiva som har uppritning för hålet på sig och fästas med tex textiltape så går det. En pappskiva kn gå sänder. Såga då lite snålt, någon mm bara, så finns det
10 svar · 4,5k läst
·
A
A.G: [citat] kanske rent av slipper vibrationsljudet i sovrummen. Avloppet kan ju kopplas på vattenlåset. Krav på golvbrunn bör kollas upp. Kanske går att ”höja” golvet för nya dragningar.
8 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.