Alebaleportocale
Alebaleportocale: [citat] när grillköttet börjar lägga på ett par extra tusen på fakturan ifall kunden inte märker, inte dyker upp när det lovade, kör med fullösningar vars effekt ses bara om några år när firman är satt i konkurs osv kommer folk lessna på det också. Hade branschen varit helt ärlig och transparent i sin prissättning och jobbmoment hade det varit en annorlunda läge. Inte många
19 svar · 7,8k läst
T
Tjrex: Lite sent svar kanske men om d inte är för stort så hyr en betongslip.
5 svar · 956 läst
O
Osg: Har precis dragit igång ett projekt där vi ska göra om ett trångt badrum till en gästtoalett. Rummet är på bottenvåningen och både golvbrunn och avlopp går sedan ner i plattan. Tanken är att sätta igen avlopp och golvbrunn (har en till avloppsanslutning i rummet). Sen är tanken att flytspackla golvet för att bli kvitt fallet i duschen och sen microcement på golv och väggar. Ska
0 svar · 3,5k läst
·
A
annbjo: Hej! Jag behöver byta ut ett trasigt ock till en gammal golvbrunn från 1970-talet. Den kommer från AB Wifa-verken i Virserum. När jag söker på det företaget så verkar det som det är en annan industri på adressen där Wifa-verken var. Finns det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få tag på ett sådant lock vore jag mycket glad och tacksam! Man bör ju byta ut gamla
0 svar · 3,2k läst
janwide
janwide: Ser helt ok ut. Det är väl kakelfix som ligger runt kanterna. Enligt vissa ska man lägga fix över hela tätskiktet i brunnen för att skydda detta.
1 svar · 2,7k läst
·
R
RAIS23: Titta på Microcement. Blir snygg yta och finns i många kulörer.
1 svar · 3,8k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Ska man följa normen ska det va 70mm rör och då blir det 95 vägg om det ska funka, alt om du skruvar på en 45a på den befintliga. Men vid renovering brukar man ibland dra 50mm det funkar, gör bra fall bara. Då klarar du dig med 70 reglar.
5 svar · 2,1k läst
·
W
Winsa: Hjälp önskas till en stackare. Jag skall montera en tvättmaskin i badrummet. Tror det är 1/2 tums anslutning. Vattnet tänker jag ta från anslutningen till toalettstolen. Därifrån med stålomsluten pexslang till tvättmaskin. Men för att få ut två pexslangar G15 från ett utlopp behöver jag någon slags t-koppling för pexslangar. Är det någon som har en länk till detta. Bauhaus,
0 svar · 1,1k läst
J
jörgen7506: Jag och min fru håller på planera att göra en relax avdelning i källaren och funderar hur man ska tänka när det är rappade väggar. Tänkte en dusch i ett av hörnen och funderar på fuktspärr. Ska man fuktspärr dusch hörnet med duk eller räcker det med att rolla fuktspärr, eller kan man kakla hörnet utan spärr. Tänker att väggen ska väl andas ut fukten när det är i en källare
0 svar · 734 läst
T
TheLittleMonkey: [citat] Samma här! Om du skulle hitta några bra bilder så tipsa gärna :)
2 svar · 4,7k läst
·
P
Pugetik: Har sökt men hittade inte definitivt... Huset är byggde 1946 så inte finns isolering alls. Så här utifrån (panel - luftspalt - fasad skiva inkl vindskydd) - träplanka 28mm - luftspalt - träplanka - masonit 3mm. Inom parentes = ny tillägg för några år sen. Nu rev jag gamla toalett och ser man vägg är 50 mm tjock plankor och total bredd är 130 cm. Andra väggar är inne. Ska ha ny
0 svar · 827 läst
N
nu1mlock: Ser intressant ut! Jag kan ingenting om sådant här, så jag har ingen aning om vad som skulle passa bäst. Får kika närmare på det, tack!
2 svar · 2,2k läst
V
VictoriaM: Vi renoverar våra badrum just nu och badrumsföretaget har precis flytspacklat golvet. Golvet är nu 6 cm högra än det gamla golv. När klinkorna är lagt kommer badrumsgolvet vara 7 cm högra än på den andra sida av dörren. Jag hade frågat projektledaren innan hur högt golvet skulle bli när dem var klara och då sa dem 2-3,5 cm högra än innan. Jag fick informationen över telefonen
0 svar · 2,3k läst
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Springor eller sprickor? Varför skulle du behöva kolla efter fukt? Menar du från duschen eller utifrån yttertaket? Jag hade nog inte ens tänkt tanken att börja riva tak lite på måfå om man inte har anledning att misstänka fuktproblem.
1 svar · 1,0k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Nej
4 svar · 2,4k läst
Krille-72
4 svar · 2,4k läst
M
Mjano: [citat] Alternativt ändra till golvreglering om det är golvgivare du har som av någon anledning hoppat över till inställningen för rumsgivare
2 svar · 3,1k läst
K
Knubbe 37: Vi vill sätta upp träreglar på våtrumsmatta i badrummet för att skapa en fondvägg med pärlspont. För att undvika att borra genom tätskiktet onödigt mycket, så tänker vi även limma reglarna på väggen. Vilket av alla lim som finns på marknaden passar till detta? Det ska både fungera i våtutrymme, vara superstart och fungera mot trä & plastmatta! Tips mottages tacksamt! Obs! Vi
0 svar · 1,6k läst
S
StevieGee: Är det för lysknapp eller liknande vid dörren och är i våtzon 2 tror jag inte det behövs någon tätning (enligt BKR / BBV). https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
20 svar · 12,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du får känna efter hur det känns med det korta avståndet framför toaletten.
15 svar · 4,4k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Vi fick en fuktskada i vårt badrum för några månadersedan, grannen ovanförs avloppsstam hade börjat läcka och rann ner på vårt innertak och sedan vidare. Då var besiktningsmän på plats och gjorde fuktindikering. De sa att den endast indikerar fukt. Men en vidare utredning isåfall behöver fastställa om det är fukt, vad orsaken är etc. och precis som många har skrivit så kan ju
25 svar · 5,5k läst
·
R
Range: Idén med ej kvadratisk duschhörna måste jag titta på mer, det kan nog bli en fördel
9 svar · 1,1k läst
·
T
TheGame: Kan inte redigera mitt inlägg men jag tänkte att golvet kanske också blir kallare om det är EPS hela vägen upp? Det ska vara plastmatta när allt är klart.
13 svar · 8,9k läst
·
C
Christoffer L: Nordhem, Pustervik med 6 rör kanske kan vara något?
1 svar · 1,7k läst
F
fenrisulven: Hej! Jag byter ut en gammal WC mot en ny. Har köpt en IDO Glow 60 med dolt s-lås. Jag har monterat bort den gamla och tätat gamla skruvhål. När jag läser guider verkar det se lite annorlunda ut i mitt hus. Det är en 110 ände som slutar plant utmed klinkerplattan (bild), den sticker alltså inte upp någonting. Så nu undrar jag vad jag behöver köpa till för att få ihop det hela. Det
0 svar · 1,2k läst
·
S
Stalvik: [citat] Också bra idé, men huset (som ligger i Spanien) ligger i gamla stan där byggkod förbjuder oss att installera solpaneler och liknande på taket.
9 svar · 6,3k läst
V
villasuperstar: I vårt badrum sitter en liten ring vid kranen som sprack för ett tag sen och har därefter börjat bli mer och mer "vickbar" i samband med att bitarna från kranen har lossnat. Vad jag kan se finns det en liten gummipackning som ligger mellan kranen och handfatet men är det denna som håller kranen på plats, eller är det något annat? Hur går jag till väga för att fixa denna på smartaste
0 svar · 1,5k läst
·
MrPlow
MrPlow: [citat] Bra idé. Bytt badkar sen länge.
3 svar · 12,0k läst
·
A
agentkent: Tjena! Läst en del inlägg och sett att det är stor kunskap inom plattsättning här inne! Då kanske jag kan få lite snabba svar på min fundering:surprised: Jag har precis flytspacklat golvet där jag stängde av 90x90 i duschhörnan och flytade golvet med kiilto floorheat med 7mm/m i fall. Sedan körde jag kiilto 70 i duschhörnan med ett fall på 20mm/m. Tyckte jag fick till det bra men
0 svar · 1,4k läst
J
JPCBK: Kan någon hjälpa mig att identifiera blandaren på bilen. Den kärvar så funderar på att byta ut innerdelen. Eller någon annan som har tips på vad man kan göra?
0 svar · 843 läst
·
J
Johan456: Trist. Att plocka plattor känns alltid som en risk särskilt vid duschen. När man sedan byter kan färgskiftning uppstå på både platta och fog. Plattan är lugn om du har fler från samma paket eller om du vet vilken batch du köpt. Med fogen gäller samma. Har du kvar fog ökar chansen att få det bra, men beroende på blandning kan även den variera. Det bästa vore att försöka fixa det.
1 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.