Hej. Jag ska bygga ut ett förberett badrum.
På de gamla väggarna så är det cc600 o spånskiva.
Behöver jag riva bort spånskivan o förstärka de? Eller räcker det att jag lägger gips på den.
O alla nya väggar sätter jag cc450 med 15mm plyfa o gips?

BirgitS
Ska det upp kakel eller plasttapet på väggarna?
Det ställer rätt olika krav på konstruktionen.

BirgitS BirgitS skrev:
Ska det upp kakel eller plasttapet på väggarna?
Det ställer rätt olika krav på konstruktionen.
Det ska bli våtrumsmatta från Tarkett

BirgitS
Våtrumstapet ställer inte så stora krav på underlaget som kakel så jag tror det går bra med cc 600 på reglarna och spånskiva på det. Våtrumstapet är svårt att sätta upp själv så ska du ta in någon som gör det kan du dubbelkolla med den hantverkaren om underlaget.

Har du läst branschreglerna från GVK och Säker vatten?

Enligt reglerna ska det vara 15mm plyfa hela rummet vad jag förstått.
Men ska du inte skruva nått i dom gamla väggarna så är det nog inga problem i praktiken att bara sätta gips på befintliga spånskivor.

BirgitS
T TheGame skrev:
Men ska du inte skruva nått i dom gamla väggarna
Det går faktiskt att skruva upp saker på spånskivor också.

BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumstapet ställer inte så stora krav på underlaget som kakel så jag tror det går bra med cc 600 på reglarna och spånskiva på det. Våtrumstapet är svårt att sätta upp själv så ska du ta in någon som gör det kan du dubbelkolla med den hantverkaren om underlaget.

Har du läst branschreglerna från GVK och Säker vatten?
Ja jag har läst branchreglerna o där står det 15mm plyfa plus gips.
Jag pratade med snickarna som eventuellt ska göra konstruktionen o de sa att det är en riktlinje. O det krävs vid nybygge. O att man ska försöka tillämpa det men vara ekonomiskt försvarsbart.
Väggarna det gäller är en vägg längs med krypvinden o ytterväggen.
Viss modifikation kommer ske på krypvindsväggen då där ska en väggfixtur byggas in. O jag ska hänga två stycken 80 bänkskåp på den väggen. Ytterväggen med fönstret ska inget hänga på

• Renoveringsrum med exponerad isolering, krypvindsvägg och osäkrad yttervägg med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2D-ritning av en planlösning med väggar, dörrar och inredningsdetaljer som möbler och fönster.
    Skapa konto
janwide
Det funkar med spånskivor. Man får vara lite mer omsorgsfull och välja rätt fästelement när man ska skruva upp saker på väggarna.
Å andra sidan är det väl en marginell extrakostnad att sätta plyfa på alla väggarna. Det blir stadigare och mycket mer bekymmersfritt att sätta upp saker. Vill du i framtiden kakla vägarna så är det bara att köra på.

C jerrycort skrev:
Ja jag har läst branchreglerna o där står det 15mm plyfa plus gips.
Jag pratade med snickarna som eventuellt ska göra konstruktionen o de sa att det är en riktlinje. O det krävs vid nybygge. O att man ska försöka tillämpa det men vara ekonomiskt försvarsbart.
Väggarna det gäller är en vägg längs med krypvinden o ytterväggen.
Viss modifikation kommer ske på krypvindsväggen då där ska en väggfixtur byggas in. O jag ska hänga två stycken 80 bänkskåp på den väggen. Ytterväggen med fönstret ska inget hänga på
Så här ligger det till. Nu förutsätter jag att din spånskiva är 10-12 mm.
Om du vill följa gällande branschregler så går det bra med gips på en spånskiva och 60 cc på reglarna. Men sen börjar problemet. All infästning som görs i badrum skall göras i en kortling eller regel i din typ av badrum. Badrumsväggen som den kallas med 15 mm k plyfa och gips är testad och godkänd och räknas därför som en enda stor kortling i badrummet.
Skulle du råka ut för en tätskiktsskada där skadeorsaken beror på att vatten trängt in vid en infästning så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning helt och hållet med hänvisning till att badrummet inte är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler.

Nu ska du de närmsta 10 åren vända dig till entreprenören som byggt badrummet. Så rimligen kommer din entreprenör vilja skriva en avvikelserapport som innebär att du är medveten om att badrummet inte byggs enligt gällande branschregler och du har förstått innebörden av detta och tar på dig ansvaret om en skada skulle inträffa orsakad av en infästning i badrummet.
Eller så väljer entreprenören att skita i en avvikelserapport och då är han ansvarig de närmsta 10 åren.

• Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så här ligger det till. Nu förutsätter jag att din spånskiva är 10-12 mm.
Om du vill följa gällande branschregler så går det bra med gips på en spånskiva och 60 cc på reglarna. Men sen börjar problemet. All infästning som görs i badrum skall göras i en kortling eller regel i din typ av badrum. Badrumsväggen som den kallas med 15 mm k plyfa och gips är testad och godkänd och räknas därför som en enda stor kortling i badrummet.
Skulle du råka ut för en tätskiktsskada där skadeorsaken beror på att vatten trängt in vid en infästning så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning helt och hållet med hänvisning till att badrummet inte är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler.

Nu ska du de närmsta 10 åren vända dig till entreprenören som byggt badrummet. Så rimligen kommer din entreprenör vilja skriva en avvikelserapport som innebär att du är medveten om att badrummet inte byggs enligt gällande branschregler och du har förstått innebörden av detta och tar på dig ansvaret om en skada skulle inträffa orsakad av en infästning i badrummet.
Eller så väljer entreprenören att skita i en avvikelserapport och då är han ansvarig de närmsta 10 åren.
Nu är det så att jag kanske gör snickardelen själv.
Hur skulle ni ha gjort?

1. Sätt gips direkt på spånskivan.
2. sätta 15mm plywood direkt på spånskivan?
3. Riva o göra ett nytt regelverk?

C jerrycort skrev:
Nu är det så att jag kanske gör snickardelen själv.
Hur skulle ni ha gjort?

1. Sätt gips direkt på spånskivan.
2. sätta 15mm plywood direkt på spånskivan?
3. Riva o göra ett nytt regelverk?
2:an. Om du inte har 45x45 reglar bakom spånet.

Kollade dina bilder. Har du vatten som kommer upp ur golv? Det måste du fixa isf. Sen ska du väl dra lite ny el?
Då kanske det är bäst att slita ner spånet ändå. Är ju inget jättejobb direkt. Sätt frugan på rivningen så får hon avreagera sig och blir snällare sen.:rofl:

Krille-72 Krille-72 skrev:
Kollade dina bilder. Har du vatten som kommer upp ur golv? Det måste du fixa isf. Sen ska du väl dra lite ny el?
Då kanske det är bäst att slita ner spånet ändå. Är ju inget jättejobb direkt. Sätt frugan på rivningen så får hon avreagera sig och blir snällare sen.:rofl:
Hej. Inkommande vatten o avlopp o el ska dras nytt från källaren. Ska eventuellt riva upp för vvs ska kunna dra om avlopp o vatten. Märker nog ganska så snart hur mycket jobb det är att riva golvplanken.

Dum fråga. Om jag sätter plywood på spånskivan behöver jag riva tapeten. Förstår att jag måste riva plastmattan från golvet. Men väggarna?

Ska öppna snart in till krypvinden där wc-fixturen ska stå o då ser jag vad som finns där bak.

C jerrycort skrev:
Hej. Inkommande vatten o avlopp o el ska dras nytt från källaren. Ska eventuellt riva upp för vvs ska kunna dra om avlopp o vatten. Märker nog ganska så snart hur mycket jobb det är att riva golvplanken.

Dum fråga. Om jag sätter plywood på spånskivan behöver jag riva tapeten. Förstår att jag måste riva plastmattan från golvet. Men väggarna?

Ska öppna snart in till krypvinden där wc-fixturen ska stå o då ser jag vad som finns där bak.
Jag har kommit lite längre idag. Rivit klart väggen o fått bort spånskivan från kortsidan.

Öppnade upp vid krypvinden. Det var 120x45 reglar cc 1200 så jag kommer nog regla upp ett nytt regelverk framför. Rörmokaren ville ha 70mm djupa väggar för väggfixturen till badkarsblandaren.
På ytterväggen kommer jag skriva 15mm plyfa på spånskivan.

• Renoveringsprojekt med exponerade träreglar i en halvfärdig vägg och öppning för krypvind.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med borttagna väggar, exponerad krypvind och spånskivor på golvet i ett halvfärdigt rum.
    Skapa konto
C jerrycort skrev:
Jag har kommit lite längre idag. Rivit klart väggen o fått bort spånskivan från kortsidan.

Öppnade upp vid krypvinden. Det var 120x45 reglar cc 1200 så jag kommer nog regla upp ett nytt regelverk framför. Rörmokaren ville ha 70mm djupa väggar för väggfixturen till badkarsblandaren.
På ytterväggen kommer jag skriva 15mm plyfa på spånskivan.
Jag hänger inte riktigt med i det du skriver. Om det är 120cc i ytterväggen och det dessutom ska dras vatten där så måste du bygga en ny vägg på insidan. 45x70 reglar cc 45. 15 mm k-plyfa och gips.
Du skriver väggfixtur till blandare. Jag antar att du ska rören inne i väggen och menar tex. ”LK väggdosa”.

Har du 120 cc i ytterväggen och inte ska ha något vatten där bör du fälla in reglar så du får minst 60 cc. Jag skulle fällt in så det blev 45 cc. Eller 40 cc. Lagt plyfan ner och kortlat med plyfaremsor i skarvarna för att sedan ställa gipsen upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.