Byggahus.se

Renovering utan våtrumscertifikat

1. J
    Medlem · 2 inlägg

joakimpaulsson

Medlem
    Hej, vi ska renovera våra badrum och har tagit in 3 olika offerter. En av dem är signifikant billigare, ca 100 000kr billigare. Vi tänkte acceptera dennes offert och jag frågade efter försäkring och våtrumscertifikat. Han säger att eftersom han är ett enmansföretag så har han inte råd med våtrumscertifikat, men han har försäkring.

Vi bor i en lägenhet så det är väldigt viktigt att renoveringen utförs fackmamnamässigt samt att de har bra försäkring.

Hur bör jag tänka kring detta? Allt jag har kunnat läsa mig till är att våtrumscertifikat egentligen gör ganska liten skillnad på om arbetet faktiskt är utfört på ett fackmannamässigt sätt och att försäkringen är viktigare. Det ända ett våtrumscertifikat verkar göra är att höja värdet på lägenheten vi säljning, men har svårt att se att det skulle vara 100 000kr i skillnad? Vad säger ni?

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 382 inlägg

tank77

Allvetare
    Har inte råd? Dummaste jag har hört, 6000 kr per år kostar det för ett enmansföretag att ha BKR. Men det stämmer det du säger att det egentligen inte behövs våtrumscertifikat från BKR utan det kan skrivas en egenkontroll som dom flesta tillverkare tillhandahåller som till exempel detta från Bostik samt att man fotodokumenterar allt.

https://www.bostik.com/files/live/s...veskrivningar/egenkontroll-tatskiktsystem.pdf

Det är bara vissa BRF och kommuner som kräver att man har BKR.

Visst brukar en enmansfirma vara billigare än större företag men 100K billigare låter skumt. Inget jag hade vågat anlita.

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 492 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Kolla med ditt försäkringsbolag också så att det är OK med dem att entreprenören saknar våtrumsbevis eller kvalitetsdokument. De flesta säger visserligen att det viktiga är att det är rätt utfört och att det är de de kollar när det händer något, men det var något av försäkringsbolagen som krävde beviset (minns inte vilket.)

Jag vet att många tar ut ockerpriser på badrumsrenoveringar, särskilt i storstäderna. Men du måste ändå fråga dig vad det är som gör att han kan vara 100 000 kr billigare än de andra. Är han ny och vill in på marknaden?

Har du tagit referenser på honom och försäkrat dig om att han verkligen kan bygga badrum och gör ett bra jobb?

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 905 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Länsförsäkringar påstås ha krav på certifikat. Hade själv inte en tanke på att kolla upp det när vi bytte till dem i höstas :oops:, men för vår del spelar det ingen roll innan vi renoverar vidare ändå så blir väl till att byta till ett mer DIY-vänligt fsk-bolag senare :)

• Laddar…
  5. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 911 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Han har försäkring.
    Vad gäller om han har slagit firman i konkurs, ditt försäkringsbolag säger att det inte är rätt gjort för du har inte intyg.
    Vad är hans försäkring värd då?

sen om det är lägenhet vad säger brf??

• Laddar…
  6. Z
    Husägare · 112 inlägg

Zachtionman

Husägare
    Det är ju inte säkert att den ene är 100 000kr billigare, det kan vara de två andra som är 100 000kr dyrare än vad det borde kosta. Som andra sagt, kolla med ditt försäkringsbolag. Jag tycker även du kan be om referenser från tidigare badrumsrenoveringar denne gjort och höra med de kunderna om de är nöjda. Se även till att en sakkunnig besiktningsman gör en ordentlig slutbesiktning. När det gäller så mycket pengar att spara vill man klart ta det alternativet.

7. S
    Medlem · 422 inlägg
    Sen kan man ju undra vad enmansföretag betyder, om det är en enskild firma så går det ju inte att konkursa lika lätt som ett AB, vilket möjligtvis kan vara en trygghet.

8. J
    Medlem · 2 inlägg

joakimpaulsson

Medlem
    Det är ett AB, RMO Bygg AB

• Laddar…
  9. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 911 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Måste vara väldigt lyxigt bad när det kan skilja 100000.
    Vi kom inte ens upp i den summan när Skanska renoverade vårat vad.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Västerbotten · 994 inlägg

Holmspel

Medlem
    ”Inte har råd” känns ju lite fel. Det är väl helt enkelt så att han inte prioriterar det eller känner att det ger honom så pass mycket.

Tittar man runt lite så verkar företaget ha gott rykte så att få lite referenser från honom borde inte vara några problem.
    Jag tror mer på att de två andra företagen tog i på deras offerter och RMO:s är mer verklighetsbaserad.

11. Scouten
    Byggveteran · Lund · 798 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Det är stor risk att din brf kräver intyg, kolla det.

12. R
    Medlem · 2 960 inlägg
    Han har råd. Har inga skulder direkt och har god ekonomi. (i företaget)
    Men kolla med fb, dokumentera väl och ta in obehörig besiktningsman efter.

Om du ska sälja inom de närmsta 10 åren så kanske köpare frågar efter det.

13. janwide
    Medlem · Örebro · 1 343 inlägg

janwide

Medlem
    En hantverkare utan intyg kan göra ett bättre jobb än en med intyg men problemet är ju hur du ska veta innan. Om han har intyg och du får en vattenskada har du i varje fall ett bättre läge än om hantverkaren saknar intyg och inte följt branschreglerna.
    100000 kr är mycket pengar!
    Du har ett riktigt dilemma. Kolla upp referenser så mycket det går.

14. janwide
    Medlem · Örebro · 1 343 inlägg

janwide

Medlem
    För att en besiktningsman ska vara till någon nytta så måste hantverkaren skriftligt garanterat att utförandet blir enligt branschreglerna. I annat fall blir det nog svårt att få ev avvikelser åtgärdade.

15. R
    Medlem · 2 960 inlägg
    Alltså en rejäl rävsax. Så frågan är vad tycker försäkringsbolaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.