Byggahus.se

Renovering utan våtrumscertifikat

1. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 684 inlägg

Villa vista

Allvetare
    100 tkr är mycket pengar och jag skulle lätt ta det företaget, men jag vet hur arbetet skall göras och skulle ha avsyning och fotografering på fall, tätskikt, brunnar, fixeringar, etc innan det byggs igen/över.
    Samt viktigast av allt BETALA EJ innan arbetet är klart. alt delbetala endast när tex tätskikt är uppe och godkänt.
    Du skulle ev kunna anlita besiktningsman som kontrollerar etapper av renoveringen och godkänner innan fortsatt arbete. typ 10 - 20 tkr för en besiktningsman. så besparingen blir fortfarande stor samt troligen bättre kontroll på arbetets kvalitet än en branschintyg som inte ger dig någon ting (enligt mig).

2. M
    Medlem · Enskede · 2 inlägg

max77800

Medlem
    Köp Bitcoin för pengarna så har du råd att anlita en riktig badrumsrenoverings firma om ett par år

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 414 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Att det skulle skilja så mycket som 100000kr för exakt samma saker och likadant utförande låter inte korrekt.

Oftast är problemet att folk har svårt att jämföra offerter och då faller de som är dyrare men som oftast i slutänden hade blivit billigare p.g.a olika saker såsom att det inte tillkommer en massa extra etc. i slutänden.

Jag har själv varit med om att jag var 50000kr dyrare än en annan firma på en badrumsrenovering och kunden reagerade och tyckte det var "lite väl magstarkt" så jag bad honom bara att anlita den andra firman men hoppades att han verkligen jämfört äpplen med äpplen...
    Han hörde av sig ett par dagar senare och det visade ju sig att det inte alls var samma saker offererade. ;)

Folk har tyvärr en förmåga att bara titta på nedersta raden och se priset utan att läsa genom offerterna i detalj.

Vad gäller att vara ansluten till någon av intresseorganisationerna så kan jag säga att jag har renoverat många badrum utan att vara ansluten till någon av dessa och det var aldrig några problem så länge man är ordentlig och följer de fackmässiga branschreglerna enligt BBV och fotodokumenterar projektets olika moment.
    Dock är jag ansluten till BKR sedan en hel del år tillbaka men detta just p.g.a att en hel del Bostadsrättsföreningar löpande inför krav på att företag som anlitas ska vara anslutna och behöriga då de haft för mycket problem i flerfamiljshusen och då känner de sig tryggare trots att det många ggr kan bli en falsk trygghet för t.ex jag själv gör ju inte bättre arbeten sen jag anslöt mig till BKR än vad jag gjorde innan. ;)

Att det är dyrt är rena fjanteriet... kostnaden för behörighet hos BKR är 4900kr avdragsgill kostnad per år vilket motsvarar ca. 10 arbetstimmar och har man inte råd med detta ska man garanterat inte bedriva verksamhet.

Många har under årens lopp varit på mig om att ombilda till AB och menat på att det är seriösare... :surprised::dizzy:

Själv är jag av den åsikten att jag hellre hade anlitat en Enskild företagare som personligen är ansvarig då jag har en känsla av att de som bedriver enskild verksamhet är mer noga med hur de driver sin verksamhet och utför sina arbeten just p.g.a att de personligen är ansvariga och inte bara kan kursa bolaget om det skulle uppstå problem.

4. P
    Medlem · 247 inlägg

Peter787

Medlem
    Eller så får du göra jobbet själv när Bitcoin är värdelösa...vem vet ?

5. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 684 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Håller med Paul-Staffanstorp trots att han troligen är skåning :)
    Dock kan differensen i priset bero på något av följande:

Antingen lurar den billigare dig med ett lockpris och sen kommer med tillägg som de andra redan har med.
    eller är billig men kommer "fuskbygga" slarvigt för att det skall gå fort
    Eller så lägger de andra på oskäligt mycket vilket jag anser är vanligt vid badrumsrenoveringar
    Kan ju vara så att en enmansföretag gör mycket själv, rivning, plattsättning, våtrum, flytspackel etc vilket rationaliserar processen och gör att priset är billigare.

Du kan ju innan ev avtal gå igenom noggrant hur ensampellen ämnar bedriva arbetet. tex har hen råd att vara bank under bygget är en viktig fråga.

6. N
    Medlem · 221 inlägg

@ndreas

Medlem
    Skulle aldrig anlita honom....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.