Badrum
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/instruktionsbok-till-t2-golvvaerme.334130/
arasmus: [citat] Haha, förlåt det var ju väldigt ohyfsat av mig! Det jag saknade var om värmeförluster om man skippar isoleringen på väggarna. Jag hade hoppats på att någon satt på konkreta siffor: ”för en genomsnittlig villa i med källare under mark så förloras x % av värmen genom källarväggarna”. Samma sak med golvvärme på oisolerad platta. Har sett det diskuteras att, visst det
Demmpa: Lite beroende på hur långt in från skåpets ytterkant som frånluftsdonet & kanalen sitter så kommer det vara mer eller mindre omöjligt att rengöra kanalen. Luftmängdsmässigt så är det inga problem.
Thomas Kristiansson: [citat] Har bara förteckningen för badrummet att gå på och där är noterat Fabrikat och bränning. Är i övrigt en standard platta, slät blank. Finns en uppsjö andra bränningar jag testat med dom avviker i färg tonen tyvärr.
EinZwei: Stort tack för svar! Vad händer när jag skruvar loss dem? Sprutar det vatten? Hur tar jag bort trycket? Innebär det att övriga element blir kalla?
TheGame: [citat] Ok jag har inte kollat närmare i inställningarna, får göra det.
Demmpa: När vi byggde vårt badrum i källaren så gjöts & flytspacklades golvet innan väggarna byggdes. Tre väggar reglades upp från scratch, fjärde väggen reglades ut från betonghjärtväggen. Golvet behöver ha isolering under golvvärmen. Jag bilade bort det gamla golvet (och plattan) helt å hållet, å grävde ner ca 1dm (jag tog tillfälligt bort makadammen). (Resten av badrummet gjorde
datpsu: [citat] Ja, skåp på andra väggen. Där sitter också en, fast mycket lägre på väggen. Den kan jag förstå att den är för läckage i skåpet. Men den på bilden sitter mitt på väggen. Finns ventilation i taket precis ovanför. Kan den vara för kondens i vent-rör?
Plate9211: [citat] Jag skrev precis ”jag förstår vad du säger”. Tolkat du det som att jag inte gillar svaret? Dessutom har jag aldrig ställt någon fråga gällande tätskitet...
jassaj: [citat] första misstaget är att du köpt något från Noro tyvärr. Det mesta är Smäckt som dom säljer
TechChad: Kör på skulle jag säga. Så länge du gör med variant som inte innehåller någ trä så lär det ju vara helt lugnt.
ofrivillige_hantverkaren: Då känns det avgjort här. Kan känna mig lugn över att det är värmerör. Ser fram emot att söka, köpa äldre eller nytt element. Får så klart bli annan rörmokare :)
karlmb: [citat] Visst. Men styvheten på cc600 med plyfa 15+ gips duger vill jag påstå. Det är rejält stadigt redan med 10mm plyfa troligen.
litenea: [citat] Nu finns det inte så mycket kvar att anmärka på eftersom allt (förutom rörkopplingar) är rivet, tack och lov! Försäkringsbolagets besiktningsman har varit ute och gjort mätningar, avfuktaren har börjat göra sitt jobb så lägre värden i badrummet än i tisdags men han fick röda värden i taket till garaget, direkt under där vi uppmärksammade vattensamlingen. I köket såg
Putten: Träffade golvläggaren idag, han tyckte absolut att jag skulle sätta folie i duschhörnan innan fibon åkte upp.
KakelDaniel: Skönt att det löste sig
gryden: [citat] Kolla denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/glappande-vattenlas-golvbrunn.267069/ JAFO hade problem med vattenlås som levererades under 2014, kanske du har en av dessa?
Ovation: Att jobba med stora plattor är utan tvekan mer kostsamt. Dock känns 24000:- extra utöver vad ni betalat som väldigt mycket. 11m2 vägg lät ochså väldigt lite... Är rummet 11m2 så blir det dock genast mer rimligt i mina öron, dock ändå mycket... Tex: kortväggen 2,3X2,5m= 5,7X2= 11,5m2 kakel Långväggen 2,3X4,4= 11m2X2= 22m2 kakel 11,5+22= 33,5m2 kakel. 24000/ 33,5= 716:-/m2 Det
proffsrik: Vik själv av fiberremsan typ som pappret är vikt i denna bild.
Singenjören89: Hej, Vi ska bygga nytt hus och har fått följande offert av generalentreprenaden. Inget är påskrivet ännu. Undrar specifikt över kakel/klinker men bifogar alla poster om något skulle sticka ut i era ögon. • Grundarbete 156 500 kr • Rörritning 11 500 kr • Snickeriarbete hus 775 000 kr • Ställning, arbetsbod, container 85 000 kr • VVS 255 000 kr • El 108 000 kr •
Andreas Pardeike: Fick till det med en liten kökskniv. När man vet att det ska gå att lyfta locket så är det enkelt. Jag var tvungen att använda ganska mycket kraft och var rädd att lämna tydliga spår på locket men det gick bra. Tack
addam: [citat] japp. Det blir antagligen en kompromiss oavsett. Men kanska kan jag hitta på något som går ut lite på baksidan och lite på framsidan. :thinking:
Taxture: Är väl inte fel att spara en bild att visa vid en eventuell försäljning? Själv skulle jag bara limmat upp en ny spegel
TorbjornP: [citat] Jag håller på och funderar på en badrum/dusch renovering och har just startat att titta på kakel. Jag kan tänka mig att kvalliten kan vara dålig på vissa produkter, men hur kan man se om det är bra eller "skit" det man tittar på? Vad bör man tänka på?
BirgitS: 1. Svedbergs har förvaringsskåp som man kan ha en eller flera tvättkorgar (trådkorgar) i: https://www.svedbergs.se/produkter/badrumsmobler/badrumsforvaring/tvattkorg/ https://www.svedbergs.se/produkter/badrumsmobler/badrumsforvaring/tvattkorg2/ Sen kan man ju använda nedre lådan i vilken som helst kommod för smutstvätt om man vill det. 2. Mer förvaring än vad man tror och
Tomtom79: [citat] Kan förresten tipsa om att Kiilto i min erfarenhet har bra support. Som glad amatör skickade jag vid vår renovering in en fråga om en speciallösning med flera linjeavlopp sent en söndagskväll, måndag morgon fick jag svar från säljaren i syd som sen tittade förbi mig på jobb under förmiddagen och pratade tätskikt då han ändå var i närheten. Fick senare konfirmerat vad vi
Ingenjören: Är det inte troligare att det är plastmattan som tryckts ihop under vikten av vattnet ihop med värmen?