2 373 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Underlag flytspackling
Hej,
Skall snart till att börja inreda ovanvåningen på huset, och funderar på badrummet. På takstolarna ligger stående 45x95 cc300 och på dessa 12mm plywood, och jag ska lägga 20mm golvvärmeslang på hela ovanvåningen, utanför badrummet i glespanel. Men i badrummet, kan man bara spika slangen i plyfan och sen flytspackla hela härligheten? Jag tycker det borde vara stabilt nog underlag.
Skall snart till att börja inreda ovanvåningen på huset, och funderar på badrummet. På takstolarna ligger stående 45x95 cc300 och på dessa 12mm plywood, och jag ska lägga 20mm golvvärmeslang på hela ovanvåningen, utanför badrummet i glespanel. Men i badrummet, kan man bara spika slangen i plyfan och sen flytspackla hela härligheten? Jag tycker det borde vara stabilt nog underlag.
Tack för svar! Det är ett Kastelli huspaket och 12mm plywood är enligt konstruktionsritningarna, sedan menar dom på att man skall gjuta på detta med gipsgjute typ knauf lm80, är detta mer flexibelt än vanligt flytspackel?J jonaserik skrev:
Tror jag kanske fäller ner spårat spån mellan 45x95orna, vad behöver man då lägga på före flytspackling? Det blir ju stabilt men inte en enhetlig yta... Vill inte ha 30mm höjdskillnad till allrummet utanförnino skrev:
Hmm, kanske man lägger 28mm gles utanför då, då blir det väl 12+28+7mm=47mm utanför och 12+22+20+12=66mm i badrummet... inte optimalt men kanske så man får göra. vill inte heller gå på lägre än 45x95 på takstolarna heller då de ligger cc900mm.nino skrev:
Fortsätter i min tråd, fast nu går jag utanför badrummet; jag ska alltså lägga 20mm golvvärme i glespanel som ligger på bärande golv. Då 22x120 hyvlat kostar 3,71€/m och 22x100 sågat 0,90€/m så tänker jag givetvis köra på det senare, men skulle inte vilja ha mer än 30mm mellan glesen ändå så hur tajt kan man ha vändradien på 20mm slang? är cc260mm möjligt? rekommenderat är ju annars cc300mm.
Böjer du slangen direkt från rullen så kan det bli veck på den i ett senare skede, den vill liksom knäcka sig själv.
Ett tips att få den lite snällare är att fylla den med varmvatten ( går bra med VV från en kran ) och plugga ändarna, då när man lägger slangen så kommer den att vilja vara kvar i läget.
Ett tips att få den lite snällare är att fylla den med varmvatten ( går bra med VV från en kran ) och plugga ändarna, då när man lägger slangen så kommer den att vilja vara kvar i läget.
Sååå kanske bäst att ändå hålla cc300 på slangen och lägga ett lager gips innan klickgolvet (blir ju 70mm mellanrum på varannan bräda)J jonaserik skrev:Böjer du slangen direkt från rullen så kan det bli veck på den i ett senare skede, den vill liksom knäcka sig själv.
Ett tips att få den lite snällare är att fylla den med varmvatten ( går bra med VV från en kran ) och plugga ändarna, då när man lägger slangen så kommer den att vilja vara kvar i läget.
Klicka här för att svara
