Hej allihopa,
Flyttat in i bostadsrätt och badkaret läcker lite vid bottenventilen.
Bifogar bilder på hur det ser ut. På kortsidan av badkaret finns en grej man vrider på för att stänga/öppna ventilen, men trots stängning så läcker det sakta ut.
Är det här ett vanligt problem? Har jag en (o)vanlig ventil? Hur börjar man lösa detta?
Flyttat in i bostadsrätt och badkaret läcker lite vid bottenventilen.
Bifogar bilder på hur det ser ut. På kortsidan av badkaret finns en grej man vrider på för att stänga/öppna ventilen, men trots stängning så läcker det sakta ut.
Är det här ett vanligt problem? Har jag en (o)vanlig ventil? Hur börjar man lösa detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Antingen så dras inte bottenventilen ned ordentligt, prova tryck på den och se om vatten slutar rinna ut, eller så behöver du byta ut den svarta tätningen, kan vara skadad, gammal, sprucken. Vad är det för märke/modell? Kontrollera också att det inte rinner utanför bottenventilen, det märker du om vatten rinner runt ventilen under badkaret eller ned i röret som det ska.
Hej!S0MMER skrev:
Bra tips, jag testade att trycka på den men det hjälpte inte. Vilken modell det är på bottenventilen vet jag ej, bifogar en närmre bild på den. Testade att googla på 830.32 ABS men hittade inget.
Om jag kan lita på några papper som lämnades kvar från förra ägaren så är det ett Kaldewei badkar, modell Form Plus 1700x700mm, köpt av Langenfeld. Hittade https://www.langenfeld.se/tillbehor men de tar 2000 spänn för en bottenventil? Vet du om man kan köpa någonting liknande från t.ex. Bauhaus eller Amazon? Behöver inte vara "borstad brons" som Langenfeld säljer, så länge inte vattnet läcker...
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara