Badrum
Johan456: Trist. Att plocka plattor känns alltid som en risk särskilt vid duschen. När man sedan byter kan färgskiftning uppstå på både platta och fog. Plattan är lugn om du har fler från samma paket eller om du vet vilken batch du köpt. Med fogen gäller samma. Har du kvar fog ökar chansen att få det bra, men beroende på blandning kan även den variera. Det bästa vore att försöka fixa det.
Gårdsboende: Jajamensan, jag har lösningen då jag i flera år jagat och jagat efter något medel som biter på dom stenhårda fläckarna av kalk och tvålrester. Medlet heter XtraClean från Bohle och är ett pulver, får dock inte användas på frostat glas tror jag. [bild] Sök på google eller youtube för att se hur det används. Dock vet jag inte hur det är på kakel men duschväggarna blir som nya.
Trunk: Med hänsyn till de svar jag ger nedan, skulle ni säga att det bara är att göra om och göra rätt? Eller finns det någon acceptabel fullösning man kan göra, t.ex. att grundligt döda möglet och lägga nytt silikon som täcker just det angripna stället. Den allra största delen av väggarna ser som sagt bra ut, det är bara delar av just den väggen som är angripen. [citat] Jo, någon
slurppe99: Jag använder medel i handeln för duschkabiner. Det använder jag ca en gång i veckan efter dusch. Jag drar då över glaset med en tygraka. Jag har hårt vatten. Du har skrovligt glas så det behöver nog hållas efter lite oftare.
BirgitS: [citat] Jag tänkte om det inte räcker med det utan det fortsätter att bli mögel för då gäller det ju att få bort minst en av de saker som är nödvändiga för att mögel ska kunna växa, alltså fukt eller näring i form av hudceller, tvålrester etc.
jthure: [citat] Tack, och tack för länken! Jag gör ett försök att putsa upp den med laminat polish (y)
Segge: Har nyligt fått mattan lagd i badrummet men funderar framförallt om det är rätt kring dosorna för duschblandaren och avloppet för WC. Ska inte mattan vara uppvikt, här är den skarvad, ser inte heller ut som att skarven är helt tät [bild] Är radien tillräckligt liten så mattan hållet tätt när dosan fräses ner? [bild] Här funkar det väl att täta med silikon, läckut från
MatsHmr: Hej Jag ska försöka färdigställa ett kombinerat badrum/bastu själv på övervåningen i en Fiskarhedenvilla och lägga ett klinkergolv 15x15 i hela utrymmet. Golvet är spårade skivor LK-22 i badrumsdelen men i bastun ligger bara spån. Mellan bastu badrum ska stå en helglasad vägg. Brunnarna ligger ca 13-15 mm över golvet för att uppfylla vad LK skriver ang tjocklek på spackelskiktet.
Kramla: Tänkvärt till svaret ovan.. Plattsättaren är anställd i ett företag som utför plattsättningsentreprenader åt beställare och beställaren har utförandekrav mot särskild monteringsanvisning som styrker silicon i väggvinkel och även golvvinkel. Är då plattsättaren per automatik sämre plattsättare som följer monteringsanvisning eller ska denne på eget bevåg frångå
HEM2121: [citat] Har haft Björbo i ek i 10 år, det finns inte en skavank på den. Badkaret står ca 50 från den.
HEM2121: Köpte för 10 år sedan ett badkar Plast/Acryl från Gustavsberg och kvalitetsmässigt är det fantastiskt. Ser forfarande nytt ut. I det nya huset ska det in ett badkar men varken Gustafsberg eller Ifö har några snygga badkar. Har hittat ett badkar från Svedbergs, Ume, det står 5 års garanti vad den garantin betyder får man kolla upp. Ett badkar bör ju hålla mer än så. Vad har ni för
TheGame: Ja jag ska ta bilder och mått och fara till rörfirman på måndag så kan dom säkert säga vad som blir bäst att göra. Tack för era svar endå, det kanske var lite luddig frågeställning :)
Jonatan79: Japp, ta ett glas rött , lite saltlakrits och njut av helgen ;)
Thullen: [citat] Därav att jag skrev kan vara ok. Det beror såklart på hur underlaget är. Oavsett så är det fortfarande en dålig lösning på en gammal matta som sagt.
mattiasborger: Hej, har ett nytt badrum där spolmekanismen till toaletten inte är med i matchen. Det smårinner vatten i skålen hela tiden, flottören slår till och från hela tiden och det går inte att spola. Stängerna bakom knapparna åker inte heller fram utan dras tillbaka när man släpper dem. Det hjälper inte att dra dem mot sig och tro att de stannar kvar där. Det är hela tiden mycket vatten i
huggan: Om jag minns rätt så måste inte tätskiktet vara uppvikt på tröskeln om höjdskillnad är minst 20 mm mot golvbrunnen. Om det är lite kondens bör det inte vara något problem eller blir det mycket? Vad är det för ventilation i rummet?
Schwen92: Kolla med hyresvärden, är badrummet hiskeligt gammalt så kommer dom knappast göra något åt det(y)
cpalm: Mer grisigt än risigt ser det ut som. Rengöring och bort med färgen det är målat med så ser du skicket på själva emaljen sen.
Jörgen Ö: Är ju i princip omöjligt att svara på bara genom ett papper, för oavsett vad som står där, vet man inte hur det är genomfört i verkliga livet. Men nog skulle jag våga tro på att det riktigt gjort. Du kan ju kolla upp om firman fortfarande existerar, gör den det så det ju bra! Sämre firmor brukar försvinna förr eller senare....
Ace83: Håller på att renovera badrummet, vad heter den typ av ventil man sätter i inbyggnadskåpet där eventuellt läckage ska gå till skvallerröret? Nu antar jag att firman inte satt dit den riktiga ventilen än då den som sitter där nu inte sitter i jämnhöjd med själva botten av inbyggnadskåpet. [bild] [bild] [bild]
Jsson83: [citat] Tack för svar. Ja det blir ju helt klart enklare när man ska sätta duschväggen. Har kollat lite noggrannare och det finns med distanser så att man kan bygga upp dörren max 15 mm på gångjärnssidan jämf mot fasta sidan. Blir fallet större kommer dörrarna sitta på olika höljd. Samtidigt kanske dumt om det kan bli vatten stående utanför duschen (om det nu skulle hamna där av
KakelDaniel: Om du inte stör dej på det så låt den vara. Risken finns att tätskiktet går sönder om du försöker byta den.
garvin: Skulle nog gå att få det billigare. Men finns kanske inte så många inom rimliga avstånd där. Vad blir totalen vägg och golv?
KakelDaniel: Inga problem alls. Jag hade gipsplank i badrummet innan jag renoverade, bytte dock till ett slätt tak då jag tycker det är snyggare.
tommib: Det är nog klokt. Just tätskikt i våtrum ska man inte laborera med. En sak är väl om man kan göra det från början med goda förutsättningar, en helt annan att börja pilla med något snävt där man inte riktigt kommer åt.
VJ.renoverar: Tack för svaret. Visade sig att golvet och nedre delen av väggen var rutten så det blev till att riva ändå.
Joakimhew: [citat] Tack så mycket för svar! Köper hem lite kakelfog och fyller i :)