Hej!
Jag är helt ny här på forumet så jag hoppas att jag inte trampar på några tår och går tillväga på fel sätt med detta inlägg. Har nyligen köpt min första bostad och upptäckt hur roligt det är att pyssla med olika projekt här hemma. Jag är dock extremt ohändig, men tänker att bästa sättet att lära sig är att försöka, göra fel, göra om.
Nu till saken. Vi har ett litet badrum, vilket innebär att tvättstället också är litet. Det mäter 39 (kanske är 40 om det är "standard", men jag får det till 39)x26 cm, och jag har inte lyckats hitta någon kommod/tvättställsskåp som har de måtten, trots att jag varit runt hos många återförsäljare. Därför tänkte jag att jag kanske skulle prova på att göra ett eget. Min fråga är dock - är det ett rimligt projekt för någon som är ny i gamet? Och i så fall, har ni några riktlinjer/rekommendationer/saker att tänka på? Jag tänker på material, prisbild osv. Alla tips mottages mycket tacksamt!
Trevlig kväll!
Eric
Jag är helt ny här på forumet så jag hoppas att jag inte trampar på några tår och går tillväga på fel sätt med detta inlägg. Har nyligen köpt min första bostad och upptäckt hur roligt det är att pyssla med olika projekt här hemma. Jag är dock extremt ohändig, men tänker att bästa sättet att lära sig är att försöka, göra fel, göra om.
Nu till saken. Vi har ett litet badrum, vilket innebär att tvättstället också är litet. Det mäter 39 (kanske är 40 om det är "standard", men jag får det till 39)x26 cm, och jag har inte lyckats hitta någon kommod/tvättställsskåp som har de måtten, trots att jag varit runt hos många återförsäljare. Därför tänkte jag att jag kanske skulle prova på att göra ett eget. Min fråga är dock - är det ett rimligt projekt för någon som är ny i gamet? Och i så fall, har ni några riktlinjer/rekommendationer/saker att tänka på? Jag tänker på material, prisbild osv. Alla tips mottages mycket tacksamt!
Trevlig kväll!
Eric
Om man inte har verktyg är det enklaste att ”sno” en instruktion från Ikea, bara ladda ner. Där ser man hur man kan slå ihop den. Sedan bestämmer man sig för material. Massivt trä är förmodligen bäst, som man får måla, olja eller klä med folie. Sen kan man hitta något lämpligt hyllplan och be byggaffären, typ hornbach att kapa upp det i de dimensioner som man behöver (ha med en lista på de färdiga dimensionerna du skall ha). Tänk på att klingan äter några millimeter, så en 1200mm skiva kan man inte få ut 3x400 mm, bara ett exempel... Brukar kosta 10-15 kr per snitt. Finns hyllplan i ek eller furu. Jag hade Inte använt spånskiva/mdf till tvättställ. Med nära nog exakta snitt (dubbelkolla kapningen i affären så den stämmer efter de mått du angett). Sen är det bara att limma och skruva, alternativt träplugg och lim. Lite svårare med träplugg då man måste borra rakt som fan.
Nu vet jag inte vad du har för verktyg, men har du en cirkelsåg kan man kapa det själv. Mät noga och använd någon rak planka eller vattenpass som anhåll. Att få till lådor och dörrar man vara lite trixigare om man inte snickrat så mycket. Men, finns massor på youtube om man vill...
vi köpte en liten variant från Ikea, men de verkar inte finnas längre. Finns skåp till tvättställ som är 40x42
https://www.ikea.com/se/sv/p/enhet-baenksk-f-tvaettstaell-m-hyllpl-doerr-vit-s19321119/
det vi har det ut såhär ungefär:
[URL]https://www.bauhaus.se/badrumsmobel-pocket-vit-40-cm?gclid=CjwKCAjwtdeFBhBAEiwAKOIy5-mOXQ_uiIMgesS4kcX9P51U27cLlsZuiAF2td32U34siRVdOg2lyxoCNTsQAvD_BwE[/URL]
Nu vet jag inte vad du har för verktyg, men har du en cirkelsåg kan man kapa det själv. Mät noga och använd någon rak planka eller vattenpass som anhåll. Att få till lådor och dörrar man vara lite trixigare om man inte snickrat så mycket. Men, finns massor på youtube om man vill...
vi köpte en liten variant från Ikea, men de verkar inte finnas längre. Finns skåp till tvättställ som är 40x42
https://www.ikea.com/se/sv/p/enhet-baenksk-f-tvaettstaell-m-hyllpl-doerr-vit-s19321119/
det vi har det ut såhär ungefär:
[URL]https://www.bauhaus.se/badrumsmobel-pocket-vit-40-cm?gclid=CjwKCAjwtdeFBhBAEiwAKOIy5-mOXQ_uiIMgesS4kcX9P51U27cLlsZuiAF2td32U34siRVdOg2lyxoCNTsQAvD_BwE[/URL]
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Stort tack Björn!
När det kommer till eventuellt vatten som rinner/droppar ned på skåpet/kommoden, bör man tänka på något speciellt? Är det exempelvis så att man kan/ska foga ihop tvättställ med skåp och limma på någon form av isolering?
När det kommer till eventuellt vatten som rinner/droppar ned på skåpet/kommoden, bör man tänka på något speciellt? Är det exempelvis så att man kan/ska foga ihop tvättställ med skåp och limma på någon form av isolering?
1977bjorn skrev:
Om man inte har verktyg är det enklaste att ”sno” en instruktion från Ikea, bara ladda ner. Där ser man hur man kan slå ihop den. Sedan bestämmer man sig för material. Massivt trä är förmodligen bäst, som man får måla, olja eller klä med folie. Sen kan man hitta något lämpligt hyllplan och be byggaffären...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Tänk på att det blir en mycket liten hylla i kommoden. 26 cm djupt handfat och skåpluckan ska vara innanför samt det går bort utrymme för vattenlåset. Räkna och se att det verkligen går att förvara något vettigt i skåpet. Anledningen till att du inte hittar så grunda kommoder är nog för att det blir så lite utrymme i dem.N nybörjareric skrev:
Väldigt behändig!N nybörjareric skrev:Hej!
Trevlig kväll!
Eric
https://www.bauhaus.se/badrumsmobel...Ch3X9QUOEAQYASABEgLBnPD_BwE#go-to-description
Jag byggde själv för måååånga år sedan av svart Valchromat. Handfat och blandare 100spänn på blocket, spegeln ytterligare en hundring. Gångjärn från Theofils.
Behandlat med Osmo hårdvax och skulle väl nu behöva en strykning till....
Behandlat med Osmo hårdvax och skulle väl nu behöva en strykning till....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Körde även samma material och liknade design förra året till stora badrummet.... Handfat från Ikea ”, FMM blandare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Nej, skåpet ska alltid vara lite smalare och lite grundare än handfatet så att man håller nere risken att vatten rinner längs handfatets utsida och kommer in ovanpå skåpets stomme och blir liggande där. Ser du på slackers bilder också.N nybörjareric skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden