Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Hej! Jag håller på att renovera en del i mitt hus. Jag är rätt noggrann av mig och tycker det ibland är svårt att veta vilka krav man kan ha och vad som är rimligt.
I dag var rörmokaren här och drog vattenrör till nya badrummet. Vi går med prisolrör från källaren upp till andra våningen. Rören kommer att byggas in till 80 procent. En del synligt i källaren.
Jag blev lite konfunderad över hur krokiga dessa rör var när de satts upp, hade föreställt mig att de skulle vara raka och sättas upp med någon rörklammer. Kan man det?
Vågade inte ventilera mina tankar för hantverkaren men rådfrågar nu er.
I dag var rörmokaren här och drog vattenrör till nya badrummet. Vi går med prisolrör från källaren upp till andra våningen. Rören kommer att byggas in till 80 procent. En del synligt i källaren.
Jag blev lite konfunderad över hur krokiga dessa rör var när de satts upp, hade föreställt mig att de skulle vara raka och sättas upp med någon rörklammer. Kan man det?
Vågade inte ventilera mina tankar för hantverkaren men rådfrågar nu er.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Visst kan man sätta prisol med rörklammer, men det tillför inget vid dolt montage och många prisolrör i väggar och grunder är nog bara fästa med en bockad 3 eller4tumsspik Jag tycker din röris valt ett vettigt sätt att förlägga och fästa rören, vill du ha det annorlunda får du vara tydlig med detta till entreprenören och vara beredd på rejäla merkostnader.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det går att få prisolrör raka om man anstränger sig. Alternativet är hårda kopparrör, men prisol har en viss isolerande funktion som minskar risk för kondens och värmeläckage. Plusprisol är ännu bättre i det avseendet. Dessutom om det av någon anledning skulle uppstå en läcka på röret ska vatten sippra ut i ändarna på plasthöljet.Anders 1920-tal skrev:
Och ja. Det går att klamra prisol. Inte alltid nödvändigt men har man otur kan rören röra på sig när tvätt- eller diskmaskin tar vatten och det blir skrammel inuti väggen. Jag har klamrat prisolrören bara för att jag kan.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
har du bild?imported_Benno skrev:
Alternativet är hårda kopparrör, men prisol har en viss isolerande funktion som minskar risk för kondens och värmeläckage. Plusprisol är ännu bättre i det avseendet. Dessutom om det av någon anledning skulle uppstå en läcka på röret ska vatten sippra ut i ändarna på plasthöljet.
Och ja. Det går att klamra prisol. Inte alltid nödvändigt men har man otur kan rören röra på sig när tvätt- eller diskmaskin tar vatten och det blir skrammel inuti väggen. Jag har klamrat prisolrören bara för att jag kan.![]()
Enda vettiga alternativet vore väl rör-i-rör (PEX).
Inga dolda skarvar inne i väggarna.
Inga dolda skarvar inne i väggarna.
Klicka här för att svara