Hej!
För lite över 2,5 år sedan köpte jag en bostadsrätt utan våtrumsintyg. Säljaren var rörmokare och hade många kontakter i byggbranschen och då han själv flyttade in där 2010 hade lägenheten precis renoverats (ägaren innan köpte, renoverade och sålde men bodde aldrig där själv). Byggfirman som genomförde renoveringen var enligt min säljares byggbranschkontakter pålitliga. Han hade dessutom installerat en Pax-fläkt. Så jag tyckte att allt verkade okej och köpte ändå, utan att besiktiga. Det var min första lägenhet och jag har i efterhand förstått hur viktigt det där våtrumsintyget kan bli, eller att jag verkligen borde ha besiktigat så i dagsläget skulle jag inte ha köpt en lägenhet utan detta. Säljaren hade dock inte haft några problem under de 7 år han bott i lägenheten och han var dessutom något av en vaktmästare för hela bostadsrättsföreningen som är en välberyktad sådan i min stad. Jag har inte heller själv haft några problem sedan jag flyttade in.
Men det där våtrumsintyget poppar upp i huvudet lite titt som tätt och lämnar mig sömnlös. Igår till exempel. Då sökte jag lite efter hur jag kunde se om golvbrunnen i duschen var rätt/felmonterad men det där med klämringar och brunnsmanschetter är rena grekiskan för mig. Jag tyckte däremot att bilderna på de felmonterade brunnarna var oroväckande lika min!
Så nu tänkte jag be er experter om hjälp. Hur tycker ni att det ser ut? Verkar den rätt- eller felmonterad? Rörmokar-säljaren sa att den hade monterats rätt, men jag vill höra det från fler känner jag.
Det ser ut som att det som kallas klämring har blivit infogad i någon massa, vilket jag inte vet om det är rätt. Dessutom sticker något mjukt filter ut under, som ni kan se på vissa bilder, vilket jag inte heller vet om det är bra/okej eller riktigt dåligt. Hojta om ni vill ha fler bilder.
Om den är felmonterad - hur går jag då vidare? Boka besiktning? Eller gå direkt på en renovering? Om det sista, behöver bara golvet och brunnen bytas ut då, eller är det totalrenovering av hela badrummet som gäller? Jag känner mig så dum och nybörjare på det här med bostadsrätt så jag är orolig att jag kommer begå något fatalt misstag som lämnar mig i personlig konkurs ekonomiskt...
Väldigt tacksam för svar!!
För lite över 2,5 år sedan köpte jag en bostadsrätt utan våtrumsintyg. Säljaren var rörmokare och hade många kontakter i byggbranschen och då han själv flyttade in där 2010 hade lägenheten precis renoverats (ägaren innan köpte, renoverade och sålde men bodde aldrig där själv). Byggfirman som genomförde renoveringen var enligt min säljares byggbranschkontakter pålitliga. Han hade dessutom installerat en Pax-fläkt. Så jag tyckte att allt verkade okej och köpte ändå, utan att besiktiga. Det var min första lägenhet och jag har i efterhand förstått hur viktigt det där våtrumsintyget kan bli, eller att jag verkligen borde ha besiktigat så i dagsläget skulle jag inte ha köpt en lägenhet utan detta. Säljaren hade dock inte haft några problem under de 7 år han bott i lägenheten och han var dessutom något av en vaktmästare för hela bostadsrättsföreningen som är en välberyktad sådan i min stad. Jag har inte heller själv haft några problem sedan jag flyttade in.
Men det där våtrumsintyget poppar upp i huvudet lite titt som tätt och lämnar mig sömnlös. Igår till exempel. Då sökte jag lite efter hur jag kunde se om golvbrunnen i duschen var rätt/felmonterad men det där med klämringar och brunnsmanschetter är rena grekiskan för mig. Jag tyckte däremot att bilderna på de felmonterade brunnarna var oroväckande lika min!
Så nu tänkte jag be er experter om hjälp. Hur tycker ni att det ser ut? Verkar den rätt- eller felmonterad? Rörmokar-säljaren sa att den hade monterats rätt, men jag vill höra det från fler känner jag.
Det ser ut som att det som kallas klämring har blivit infogad i någon massa, vilket jag inte vet om det är rätt. Dessutom sticker något mjukt filter ut under, som ni kan se på vissa bilder, vilket jag inte heller vet om det är bra/okej eller riktigt dåligt. Hojta om ni vill ha fler bilder.
Om den är felmonterad - hur går jag då vidare? Boka besiktning? Eller gå direkt på en renovering? Om det sista, behöver bara golvet och brunnen bytas ut då, eller är det totalrenovering av hela badrummet som gäller? Jag känner mig så dum och nybörjare på det här med bostadsrätt så jag är orolig att jag kommer begå något fatalt misstag som lämnar mig i personlig konkurs ekonomiskt...
Väldigt tacksam för svar!!
Vad är det för bubblig massa ovan den blåa klämringen? Det ser inte ut som klinkerfix...
Tätskiktet ska ju klämmas åt av klämringen vid korrekt montage.
Exempel på klinkerfix som syns ovan klämringen på en Purusbrunn:


Tätskiktet ska ju klämmas åt av klämringen vid korrekt montage.
Exempel på klinkerfix som syns ovan klämringen på en Purusbrunn:


Tack för svar!
Jag är ju helt obevandrad i såna här saker så jag har väldigt svårt att avgöra vad det är. Det som är allra längst upp på det vita som har en grå färg är hårt som sten medan det som är vitt är mjukare. Min första tanke är något slags fog, men det är en vild gissning. Men det var detta jag också blev orolig för, plus det grå filtaktiga tyget som sticker ut under och verkar vara nån tätning? Det är alltså olika lager, från toppen: något hårt betonglikt material, sedan den vita massan som är runt klämringen, därefter den grå filten och längst ned själva vattenlåset+avloppet.
När jag gick på visningen spolade jag i duschen och såg att vattnet rann som det skulle, men tanken slog mig aldrig att jag skulle kolla hur själva brunnen var byggd
Jag har ju rensat vattenlåset några gånger men aldrig tänkt på det då heller, förrän nu när jag började googla kring våtrumsintyg och hamnade på hur brunnar ska vara monterade.
Borde jag skaffa en besiktningsman nu? Eller hur bör jag gå vidare med detta? Jag vill ju veta om det finns något läckage/fuktskada någonstans. Blir ju grymt orolig eftersom den varit sådär sedan 2010...
Jag är ju helt obevandrad i såna här saker så jag har väldigt svårt att avgöra vad det är. Det som är allra längst upp på det vita som har en grå färg är hårt som sten medan det som är vitt är mjukare. Min första tanke är något slags fog, men det är en vild gissning. Men det var detta jag också blev orolig för, plus det grå filtaktiga tyget som sticker ut under och verkar vara nån tätning? Det är alltså olika lager, från toppen: något hårt betonglikt material, sedan den vita massan som är runt klämringen, därefter den grå filten och längst ned själva vattenlåset+avloppet.
När jag gick på visningen spolade jag i duschen och såg att vattnet rann som det skulle, men tanken slog mig aldrig att jag skulle kolla hur själva brunnen var byggd
Borde jag skaffa en besiktningsman nu? Eller hur bör jag gå vidare med detta? Jag vill ju veta om det finns något läckage/fuktskada någonstans. Blir ju grymt orolig eftersom den varit sådär sedan 2010...
Det skulle mycket väl kunna vara så. Huset är från 30-talet tror jag. Men skulle det i så fall indikera att det sluter tätt? Eller är det ett fel som får katastrofala följder?GoC skrev:
Ja, det har ju börjat krackelera på olika ställen runt ringen. Jag har dessutom svårt att se om det är några luckor eller hål mellan de olika lagren av material. De ligger tätt på varandra, men kan inte avgöra om de ligget tättSlutande.Stefan N skrev:
Är det här något som en hantverkare kan se över och fixa utan att behöva riva upp hela badrummet?
Skär bort det där krackelerade materialet och riv bort det. Skär uppifrån ner mot den blå klämringens innerkant.
Då ser du även vad som finns där under. Det fyller oavsett knappt någon funktion som det ser ut nu.
Jag tror inte du skall behöva riva upp badrummet bara för det där.
Då ser du även vad som finns där under. Det fyller oavsett knappt någon funktion som det ser ut nu.
Jag tror inte du skall behöva riva upp badrummet bara för det där.
Tack! Jag vågar nog inte göra det själv, eftersom det antagligen skulle resultera i att jag förstörde klämringen på något sätt vilket jag har förstått är ett fatalt misstag! Så i nuläget funderar jag på att kontakta någon professionell som kan titta på det.GoC skrev:
Vi har tänkt byta ut handfatet och ta bort två badrumsskåp så jag funderar på att i första hand kontakta en gvk- eller bkr-certifierad firma som kan titta på det och att de då samtidigt kan kolla på golvbrunnen. Skulle det vara en bra idé? Eller är det bäst att ta in en besiktningsman?
Finns inte en chans att du förstör klämringen om du med en vass kniv eller rakblad skär bort kletet. Den är gjord i hårdplast och klämmer åt rejält. Så bara skär, fullständigt bortkastade pengar att kalla på en hantverkare och betala minst 3000kr för att fixa det där.
Hej, har du kommit fram till något? Min golvbrunn ser precis likadan ut
Hej!P philipkarlsson97 skrev:
Kom väl mest fram till att jag måste sluta noja över allt i livet
Fick höra från alla håll och kanter att det såg bra ut så då släppte jag det Det var säkert inga konstigheter och jag tänker att det borde ha börjat synas i grannens tak eller på vårt badrumsgolv om det hade stått och läckt nåt i flera år, men det gjorde det inte
Hoppas du inte får några problem med din brunn heller!
Klicka här för att svara







