Några i vår BRF styrelse tycker att vi ska ta in en oberoende besiktningsfirma för att besikta alla våta medlemmars badrum.
Bakgrunden är att vår BRF är nu 30 år och många har ännu inte gjort någon renovering av sina badrum. Vi får en del fuktskador att ta hand om och det kostar naturlivs föreningen den. Tanken är ett den oberoende besiktningsfirman ska bedöma skicket på medlemmarnas badrum, och att föreningen då i händelse av fuktskada ska kunna hänvisa till att besiktningen påvisade att badrummet borde ha renoverats.

De som driver frågan tror att det ska gå att peka ut vilka som är i behov av renovering nu och vilka som kan vänta lite.Personligen tror jag att det inte kommer att ge något mera än det vi redan vet, att 30 år gamla badrum bör renoveras. Antingen finns det redan en pågående fuktskada som kan upptäckas eller så är det gammat men ser sjysst ut.

Vad tror ni.
 
M MagAsp skrev:
Några i vår BRF styrelse tycker att vi ska ta in en oberoende besiktningsfirma för att besikta alla våta medlemmars badrum.
Bakgrunden är att vår BRF är nu 30 år och många har ännu inte gjort någon renovering av sina badrum. Vi får en del fuktskador att ta hand om och det kostar naturlivs föreningen den. Tanken är ett den oberoende besiktningsfirman ska bedöma skicket på medlemmarnas badrum, och att föreningen då i händelse av fuktskada ska kunna hänvisa till att besiktningen påvisade att badrummet borde ha renoverats.

De som driver frågan tror att det ska gå att peka ut vilka som är i behov av renovering nu och vilka som kan vänta lite.Personligen tror jag att det inte kommer att ge något mera än det vi redan vet, att 30 år gamla badrum bör renoveras. Antingen finns det redan en pågående fuktskada som kan upptäckas eller så är det gammat men ser sjysst ut.

Vad tror ni.
Håller med dig helt. En besiktningsman kommer som du säger döma ut alla badrum p.g.a. ålder och kommer ev. hitta en del redan fuktskadade badrum.
Mina badrum var vid inflytten 30+ år med mattsläpp och våtrumstapeter som höll på att ramla ner. Allt såg dock bra ut under nör vi rev ut allt med då hade vi platta på mark så inga fuktskador att ta hand om.
 
BirgitS
M MagAsp skrev:
De som driver frågan tror att det ska gå att peka ut vilka som är i behov av renovering nu och vilka som kan vänta lite.Personligen tror jag att det inte kommer att ge något mera än det vi redan vet, att 30 år gamla badrum bör renoveras. Antingen finns det redan en pågående fuktskada som kan upptäckas eller så är det gammat men ser sjysst ut.
Det kan ju vara bra för föreningen att få reda på hur många orenoverade badrum det finns eftersom det ger en hint om vad som behöver budgeteras för ta hand om vattenskador och det är bättre att få reda på befintliga vattenskador medan de är små och billigare att åtgärda än först när vattnet rinner nere hos grannen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.