Hej!
Detta är en sak som har tyngt mig i ett halvår nu o jag vet inte vad jag ska ta vägen, detta är som ett sista rop för hjälp!
Jag har haft en fuktskada i mitt badrum vid golvbrunnen.

Läget ligger till så att jag måste renovera hela badrummet, dra om rör osv.. Men min styrelse/förening vill inte hjälpa mig alls, dom vill inte stå för ledningar/golvbrunn osv även det som dom måste stå för. Jag har även tagit hit rörmokare/renoverade osv, men ingen kan eller vill hjälpa.
Sen till sist har vi försäkringsbolaget, styrelsen tyckte de blev för dyrt så jag ska stå för de själv. Som tur är har jag en egen försäkring.
Jag behöver då göra en besiktning på badrummet som föreningen ska fixa åt mig, men det vill dom inte heller göra. Så tills jag får besiktning på badrummet så kan ingen hjälpa mig.
Detta är som ett svarthål. Jag ska flytta härifrån pga jobb och måste få detta gjort.

Tacksam för all hjälp, svara inte om du inte är respektfull

Bild: snabblösning så att jag kan duscha

• Renoveringsarbete i badrum med nylagt kakel och ej färdigställd golvbrunn omgivet av verktyg och rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Vad är det för besiktning? Föreningen har i princip inga skyldigheter här. Föreningen är skyldig att stå för ev. skador på bjälklaget eller annat inre. Men i övrigt får du stå för allt.

Vissa föreningar har som policy att stå för bytet av golvbrunnen i samband med att en medlem renoverar sitt badrum. Men det är egentligen inte föreningens skyldighet, såvida det inte är direkt fel på brunnen.

Normalt sett så skickar ditt förs. bolag en skadereglerare som gör vissa undersökningar.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det för besiktning? Föreningen har i princip inga skyldigheter här. Föreningen är skyldig att stå för ev. skador på bjälklaget eller annat inre. Men i övrigt får du stå för allt.

Vissa föreningar har som policy att stå för bytet av golvbrunnen i samband med att en medlem renoverar sitt badrum. Men det är egentligen inte föreningens skyldighet, såvida det inte är direkt fel på brunnen.

Normalt sett så skickar ditt förs. bolag en skadereglerare som gör vissa undersökningar.
Här är en bild av vad försäkringsbolaget skrev.

Golvbrunnen måste ut 20cm från väggen och jag har för mig att vi måste göra om alla rör under för att få det att funka. Golvbrunnen har jag koll att jag står för, men bjälklag som du sa och rören under står väll föreningen för?

• E-postmeddelande från försäkringsbolag till Alex om besiktning av misstänkt vattenskada i badrum och ROT-avdrag.
    Skapa konto
  • Skriftlig kommunikation från försäkringsbolag angående besiktning och kontaktinformation.
    Skapa konto
Du borde kunna få dem att skicka ut en beskitningsman.

Men jag tror att formuleringen om att det är bättre att du nyttjar ROT avslöjar. Troligen räknar de med så högt åldersavdrag + självrisk att det blir billigare för dig att inte nyttja försäkringen, utan istället nyttja ROT avdraget. Du får inte nyttja ROT om försäkringen ersätter någonting.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du borde kunna få dem att skicka ut en beskitningsman.

Men jag tror att formuleringen om att det är bättre att du nyttjar ROT avslöjar. Troligen räknar de med så högt åldersavdrag + självrisk att det blir billigare för dig att inte nyttja försäkringen, utan istället nyttja ROT avdraget. Du får inte nyttja ROT om försäkringen ersätter någonting.
Jag kollade lite på rotavdraget, jag ser inte hur den ska vara bättre. Jag har en Max självrisk hos if på 10k. Vad tror du?

Bästa svaret

Hur ska jag lösa detta problem? Vart ska jag söka mig för att få hjälp?

H
Jag hade Skanska in för flytt av golvbrunn.
De bila upp och gjöt i nytt.
2400 kr med rot.

Z Zemecke2 skrev:
Jag kollade lite på rotavdraget, jag ser inte hur den ska vara bättre. Jag har en Max självrisk hos if på 10k. Vad tror du?
Då var det en konstig kommentar från förs. bolaget. Ta en ny kontakt med dem. Dels bör de förklara hur de menar med skrivningen om ROT. Dels bör de antingen skicka ut en bes. man eller förklara för dig hur du skall få föreningen att besiktiga. Jag tror inte att du kan kräva att föreningen skall besiktiga.

När det gäller golvbrunnen så behöver du helt klart byta den och flytta den. I vissa föreningar står föreningen för det. Den är (normalt, kolla formulering i era stadgar) föreningens ansvar. Men även om den är föreningens ansvar, så är de inte skyldiga att göra något med den om du tar initiativ till en renovering. Däremot så finns det föreningar som vägrar tillåta en medlem att göra om brunnen. Kostnaden för byte och flytt av brunnen är ganska liten i förhållande till hela renoveringskostnaden.

Däremot så borde du inte behöva ändra något av övriga rör (utom de du har inom badrummet), och de är under alla omständigheter inom ditt ansvarsoråde.

• Gilla
Maie och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då var det en konstig kommentar från förs. bolaget. Ta en ny kontakt med dem. Dels bör de förklara hur de menar med skrivningen om ROT. Dels bör de antingen skicka ut en bes. man eller förklara för dig hur du skall få föreningen att besiktiga. Jag tror inte att du kan kräva att föreningen skall besiktiga.

När det gäller golvbrunnen så behöver du helt klart byta den och flytta den. I vissa föreningar står föreningen för det. Den är (normalt, kolla formulering i era stadgar) föreningens ansvar. Men även om den är föreningens ansvar, så är de inte skyldiga att göra något med den om du tar initiativ till en renovering. Däremot så finns det föreningar som vägrar tillåta en medlem att göra om brunnen. Kostnaden för byte och flytt av brunnen är ganska liten i förhållande till hela renoveringskostnaden.

Däremot så borde du inte behöva ändra något av övriga rör (utom de du har inom badrummet), och de är under alla omständigheter inom ditt ansvarsoråde.
Tack för ett bra svar!
Ska kontakta if igen.
Vart ska jag söka mig för att lägga om golvbrunnen?

H hempularen skrev:

Såg nu, var det Skanska du tog hjälp av?

Det där badrummet måste ju vara 20-30 år gammalt. Försäkringsbolaget menar nog du kommer få betala det mesta själv eftersom det är uttjänt och då ska du såklart använda ROT-avdrag om du kan det.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Stämmer det att badrummet är byggt 1988? Isåfall tror jag inte du kommer att få ut många kronor av ditt försäkringsbolag.

• Gilla
Valmet860
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det enklaste är nog att inte blanda in styrelsen mer om de inte vill skjuta till pengar, d v s att istället lägga energin på att hitta ett bra företag som kan göra renoveringen.

Föreningen har en skyldighet enligt 7 kap. 4 § bostadsrättslagen att hålla huset i gott skick. Det är faktiskt en reparationsskydlighet som styrelsen har att förvalta. Följer inte styrelsen den så kan du säga till styrelsen att de måste göra en viss reparationsåtgärd. Om då styrelsen inte ombesörjer åtgärden så snart det kan ske så har du rätt att utföra det på föreningens bekostnad.

Problemet med denna lagreglering är naturligtvis att det är en tolkningsfråga vad som "gott skick" är. Och ditt enda sätt ett få pengar av föreningen när en styrelse gör en annan bedömning av lagens "gott skick" och därmed sin reparationsskyldighet är att stämma föreningen. Inte så kul.

Det som måste bytas i badrummet som vanligen ligger på föreningens underhållsansvar är golvbrunnen eftersom den är äldre än 1990 och därmed går det inte att ansluta något av de tätskikt som finns på marknaden till den.

• Gilla
Anti68 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det enklaste är nog att inte blanda in styrelsen mer om de inte vill skjuta till pengar, d v s att istället lägga energin på att hitta ett bra företag som kan göra renoveringen.

Föreningen har en skyldighet enligt 7 kap. 4 § bostadsrättslagen att hålla huset i gott skick. Det är faktiskt en reparationsskydlighet som styrelsen har att förvalta. Följer inte styrelsen den så kan du säga till styrelsen att de måste göra en viss reparationsåtgärd. Om då styrelsen inte ombesörjer åtgärden så snart det kan ske så har du rätt att utföra det på föreningens bekostnad.

Problemet med denna lagreglering är naturligtvis att det är en tolkningsfråga vad som "gott skick" är. Och ditt enda sätt ett få pengar av föreningen när en styrelse gör en annan bedömning av lagens "gott skick" och därmed sin reparationsskyldighet är att stämma föreningen. Inte så kul.

Det som måste bytas i badrummet som vanligen ligger på föreningens underhållsansvar är golvbrunnen eftersom den är äldre än 1990 och därmed går det inte att ansluta något av de tätskikt som finns på marknaden till den.
Föreningen har sagt nej till att byta golvbrunnen, så den lär jag stå för. Vad är det bästa att göra? Göra allt själv? Stämma föreningen? Vad har det för konsekvenser om jag stämmer föreningen?

C
Z Zemecke2 skrev:
Vad är det bästa att göra?
För det första, vad är det för slags skada?
Antar att det inte bara är en skada på ytskiktet, utan att vatten trängt ner i bjälklaget(?)
Det är i så fall föreningens ansvar att åtgärda den delen. Sen är det ditt ansvar att återställa ytskikten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.