Hej jag håller på renovera mitt badrumm, kan någon hjälpa mig att se om jag missat något, vill helst att allt ska vara bra innan snickaren som ska flytspackla kommer, och även lägga mattan & tapet,
Det kommer bli utanpåliggande vattenrör, är det bäst att dra in det innan mattläggaren lägger tapeten?
Ska även in med ny dörr, är det nånting jag behöver tänka på där? Höjden till tröskeln tillexempel, för antar att flytspacklet blir som tjockast vid ingången till badrummet.
Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Linnea
Det kommer bli utanpåliggande vattenrör, är det bäst att dra in det innan mattläggaren lägger tapeten?
Ska även in med ny dörr, är det nånting jag behöver tänka på där? Höjden till tröskeln tillexempel, för antar att flytspacklet blir som tjockast vid ingången till badrummet.
Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Linnea
L Linnea Johansson2 skrev:Hej jag håller på renovera mitt badrumm, kan någon hjälpa mig att se om jag missat något, vill helst att allt ska vara bra innan snickaren som ska flytspackla kommer, och även lägga mattan & tapet,
Det kommer bli utanpåliggande vattenrör, är det bäst att dra in det innan mattläggaren lägger tapeten?
Ska även in med ny dörr, är det nånting jag behöver tänka på där? Höjden till tröskeln tillexempel, för antar att flytspacklet blir som tjockast vid ingången till badrummet.
Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Linnea
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer primas och dit med armeringsnätet imorgon,
Hålet i taket är till ventilationen som kommer gå upp över nocken, sen är det lite uttag lysknapp och längst ner blir det att koppla en el radiator
Hålet i taket är till ventilationen som kommer gå upp över nocken, sen är det lite uttag lysknapp och längst ner blir det att koppla en el radiator
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.
Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.
Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.
Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.
Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.
Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.
Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
Tusen tack för svarnino skrev:
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.
Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.
Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.
Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
Behöver jag köpa en såndär förhöjningsring då? tror dom finns i 13 och 25mm,
nino skrev:
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.
Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.
Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.
Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
Har läst massor, och försökt bilda mig en uppfattning, vad syftar du på specifikt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Jag syftade inte på något speciellt utan det var med tanke på att du verkade osäker. Jag har inte kollat nu men det borde någonstans stå hur inkommande vatten och våtrumstapet ska hanteras, liksom golvbrunnen.
Skriver ju även här för att jag är lite osäker, du verkar ju inte direkt villig att hjälpa mig, snarare tvärt om.
Jag har läst allt som går att läsa, flera gånger om, och har lättare att förstå om man får diskutera i en sånhär tråd med någon villig.
Mvh
Jag har läst allt som går att läsa, flera gånger om, och har lättare att förstå om man får diskutera i en sånhär tråd med någon villig.
Mvh
Redigerat:
Jag vet att den jäkla monteringsplattan ska vara ämnad för plastmattan men problemet är att man ska flyta fram till plattan och detta medför att man kommer att se hela monteringsplattan under plastmattan, sjukt fult. Bättre då att använda Purus 2014 eller Jafos motsvarande variant där man flyter fram till brunnsflänsen.
Ser ut på bilden som att monteringsplattan sitter i liv med golvets nivå och då följer man heller inte kravet för miniminivå för spackeltjocklek. Håller med tank77 här ovan att byt platta till en som flytas hela vägen fram till fläns på golvbrunnen.
//Kramla
Edit / stavfel
//Kramla
Edit / stavfel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Förlåt, det var inte meningen att låta så.L Linnea Johansson2 skrev:
Det förekommer faktiskt folk i forumet som renoverar badrum på egen hand utan att ha läst branschreglerna först.
Klicka här för att svara