Hej jag håller på renovera mitt badrumm, kan någon hjälpa mig att se om jag missat något, vill helst att allt ska vara bra innan snickaren som ska flytspackla kommer, och även lägga mattan & tapet,

Det kommer bli utanpåliggande vattenrör, är det bäst att dra in det innan mattläggaren lägger tapeten?

Ska även in med ny dörr, är det nånting jag behöver tänka på där? Höjden till tröskeln tillexempel, för antar att flytspacklet blir som tjockast vid ingången till badrummet.

Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Linnea
 
L Linnea Johansson2 skrev:
Hej jag håller på renovera mitt badrumm, kan någon hjälpa mig att se om jag missat något, vill helst att allt ska vara bra innan snickaren som ska flytspackla kommer, och även lägga mattan & tapet,

Det kommer bli utanpåliggande vattenrör, är det bäst att dra in det innan mattläggaren lägger tapeten?

Ska även in med ny dörr, är det nånting jag behöver tänka på där? Höjden till tröskeln tillexempel, för antar att flytspacklet blir som tjockast vid ingången till badrummet.

Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Linnea
Omfärdigat rum med spacklade väggar och oskivad golv, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med gipsväggar och betonggolv med synlig golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsvägg med förborrade hål och synliga skarvar i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt badrumsgolv med gipsplattor och en synlig golvränna i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt rum med oskivade gipsväggar och synlig golvspånskiva, bredvid blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer primas och dit med armeringsnätet imorgon,
Hålet i taket är till ventilationen som kommer gå upp över nocken, sen är det lite uttag lysknapp och längst ner blir det att koppla en el radiator
 
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.

Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.

Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.

Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
 
nino nino skrev:
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.

Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.

Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.

Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
Tusen tack för svar:)låter kanon, ska fråga vad han tycker om dörren. bäst är kanske att montera den efter han har spacklat upp rätt nivå. Angående vattenrören, tänkte ska inte våtrumstapeten tätas runt där vattenrören ska in i badrummet igenom väggen? Eller borrar man upp det efteråt och tätar mellan rören och tapeten? en annan grej jag inte förstår, kommer den vita monteringsplattan på brunnen att spacklas över?
Behöver jag köpa en såndär förhöjningsring då? tror dom finns i 13 och 25mm,
nino nino skrev:
Ser väl bra ut vad jag kan se.
Nej rören ska dit efter mattläggaren om du ska ha utanpåliggande rör.

Räkna med ca 10-15 mm spackel ca 40-50cm utanför brunnen, sen blir det ca 10mm/m så är det 1.5m från dörren till brunnen så blir det ca 25mm spackel vid dörren.

Fråga den som ska spackla om du ska sätta dit dörren först men oftast så ställer man dörren på spacklet, då får man ca 10-15mm uppvik om du ska ha tröskel, finns våtrumströsklar med kant.

Bäst för mattläggaren är om dörren livar med insidan av badrummet, men har man en tjock vägg så blir det lite dumt då man inte kan öppna dörren mer än 90 grader
 
BirgitS
Har du läst in dig på branschreglerna från GVK och Säker vatten?
Vad står det i instruktionen för monteringsplattan?
 
Har läst massor, och försökt bilda mig en uppfattning, vad syftar du på specifikt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst in dig på branschreglerna från GVK och Säker vatten?
Vad står det i instruktionen för monteringsplattan?
Syftar du på avstånd till väggen?
 
BirgitS
Jag syftade inte på något speciellt utan det var med tanke på att du verkade osäker. Jag har inte kollat nu men det borde någonstans stå hur inkommande vatten och våtrumstapet ska hanteras, liksom golvbrunnen.
 
Skriver ju även här för att jag är lite osäker, du verkar ju inte direkt villig att hjälpa mig, snarare tvärt om.
Jag har läst allt som går att läsa, flera gånger om, och har lättare att förstå om man får diskutera i en sånhär tråd med någon villig.
Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
T
Jag vet att den jäkla monteringsplattan ska vara ämnad för plastmattan men problemet är att man ska flyta fram till plattan och detta medför att man kommer att se hela monteringsplattan under plastmattan, sjukt fult. Bättre då att använda Purus 2014 eller Jafos motsvarande variant där man flyter fram till brunnsflänsen.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Ser ut på bilden som att monteringsplattan sitter i liv med golvets nivå och då följer man heller inte kravet för miniminivå för spackeltjocklek. Håller med tank77 här ovan att byt platta till en som flytas hela vägen fram till fläns på golvbrunnen.

//Kramla


Edit / stavfel
 
K
Vad är ”Gummsi”?
 
BirgitS
L Linnea Johansson2 skrev:
Skriver ju även här för att jag är lite osäker, du verkar ju inte direkt villig att hjälpa mig, snarare tvärt om.
Jag har läst allt som går att läsa, flera gånger om, och har lättare att förstå om man får diskutera i en sånhär tråd med någon villig.
Mvh
Förlåt, det var inte meningen att låta så. :worried:
Det förekommer faktiskt folk i forumet som renoverar badrum på egen hand utan att ha läst branschreglerna först.
 
K kniv skrev:
Vad är ”Gummsi”?
Haha det är smeknamnet på min kompis
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.